خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 31 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 31 – 95

عرق شرم بر پیشانی حکومتگران اسلامی

بررسی آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص ارزش صادراتی گروه فعالیت‌های صنعتی در نیمه نخست سال جاری حکایت از آن دارد که فعالان صنعتی در این دوره بیش از ۷ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار صادرات داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۷/ ۰ درصدی را تجربه کرده است. براساس این آمار پنج گروه «ساخت ماشین‌آلات دفتری، حسابداری و محاسباتی»، «ساخت ابزار پزشکی، ابزار اپتیکی و ابزار دقیق، ساعت‌های مچی و انواع دیگر ساعت»،‌ «ساخت چوب و محصولات چوب و چوب پنبه، به استثنای مبلمان، ساخت کالا از نی و مواد حصیر بافی»، «ضایعات پسماند» و «ساخت سایر تجهیزات جابه‌جایی طبقه بندی نشده در جای دیگر» بیشترین رشد را به لحاظ ارزش صادراتی در مدت زمان مذکور تجربه کرده‌اند. ارزش صادراتی «ساخت ماشین‌آلات دفتری،حسابداری و محاسباتی» نزدیک به ۴۰۰ هزاردلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰۰ درصدی را برای این گروه ثبت کرده است. ارزش صادرات گروه «ساخت ابزار پزشکی، ابزار اپتیکی و ابزار دقیق، ساعت‌های مچی و انواع دیگر ساعت» نیز برابر با ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بالغ بر ۱۰۱ درصد را برای این گروه ثبت کرده است. گروه «ساخت چوب و محصولات چوب و چوب پنبه، به استثنای مبلمان، ساخت کالا از نی و مواد حصیر بافی» نیز در این مدت ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار ارز وارد کشور کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل توانسته رشدی بالغ بر ۹۹ درصد را تجربه کند، اما گروه «ضایعات وپسماند» در این مدت توانسته ارزآوری ۴۵ میلیون و ۷۰۰ دلاری داشته باشد و رشدی بالغ بر ۷۷ درصد را در کارنامه خود ثبت کند. گروه «ساخت سایر تجهیزات جابه‌جایی طبقه بندی نشده در جای دیگر» نیز در این مدت ارزآوری ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری برای کشور داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل توانسته رشدی ۶۳ درصدی را تجربه کند..

4070

امیدهای خرم وزیر راه که نقش بر آب شد

پس از هیاهوی بسیار خرم وزیر راه و شهرسازی و همکارانش در مورد نوسازی خط هوایی کشور با هواپیماهای بویینگ و ایرباس اکنون پس از مصوبه اخیر مجلسین امریکا دایر بر ممنوعیت معامله بویینگ با حکومت اسلامی که شامل حال ایرباس هم خواهد شد، چنین به نظر میرسد که خرم و یارانش دچار سرخوردگی شده و از روی اجبار سراغ سایر هواپیماسازان از جمله چینی ها رفته اند. وی اخیرا به چین سفر کرد و در جریان بازدید از مرکز تولید و طراحی هواپیمای کوماک این کشور گفت: چنانچه شرکت های هواپیمایی کشور چین علاقمند به حضور در بازار ایران هستند این مستلزم ارائه استانداردهای ایمنی، فنی و کیفی به مراجع، سازمانها و ایرلاین های ایرانی و دادن خدمات پشتیبانی فنی و مالی از تولیدات خود میباشند. نام هواپیمایی که مورد نظر وزیر راه قرار گرفته کوماک ای جی آر ۲۱ میباشد که در سال ۲۰۰۸ میلادی اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داد و اواسط سال جاری میلادی به طور رسمی از سوی شرکت هواپیمایی “چنگدو” مورد استفاده قرار گرفت. این هواپیما در دو مدل با ظرفیت‌های ۹۰ و ۱۰۵ نفری ساخته می‌شود و مناسب مسیرهای پروازی تا حدود ۳۰۰۰ کیلومتر است. موتور این هواپیمای چینی را شرکت‌های غربی (جنرال الکتریک) تامین کرده اند وفعلا تنها کشورهای لائوس و کنگو برای خرید آن سفارش داده‌اند. قیمت این هواپیمای چینی حدود ۳۰ میلیون دلار تقریبا نصف قیمت هواپیمای مشابه غربی (ایرباس و بوئینگ) است.

زنگ خطر افزایش نقدینگی به صدا درآمد

سعید میرشجاییان معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه نقدینگی در حال حرکت به سمت نقدشوندگی است، میگوید: چنانچه نقدینگی در بازارهایی که سفته‌بازی در آن جذاب است وارد شود، زنگ هشدار افزایش تورم به صدا درمی‌آید. وی میافزاید: علیرغم رشد نقدینگی بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، تورم ایران طی ماههای گذشته کاهشی بوده و حتی تورم نقطه به نقطه نیز ماه قبل کاهش یافته است؛ به عبارت دیگر میانگین تورم کاهشی است؛ ولی اینکه افزایش نقدینگی منجر به بالا رفتن تورم شود، بستگی به ترکیب نقدینگی دارد و تصریح کرد که این نکته مهم است که نقدینگی در چه ترکیبی در اقتصاد وجود دارد؛ اگر این نقدینگی در سپرده‌های بلندمدت یا کوتاه‌مدت ورود یابد، شرایط متفاوت از هم خواهد بود؛ اما در مجموع وضعیت فعلی به ما می‌گوید که نقدینگی در حال پیدا کردن حالت نقدشونده‌ تری نسبت به گذشته است؛ وقتی این اتفاق رخ دهد و نقدینگی حالت نقدشوندگی‌تر پیدا می‌کند، بسته به اینکه وارد چه بخشی می‌شود، آثار متفاوتی دارد. چنانچه نقدینگی وارد بخش‌هایی شود که در آن، سفته‌بازی جذاب است و در کنار آن، نقدینگی نیز نقد شونده‌تر شود، زنگ افزایش تورم به صدا درمی‌آید؛ البته ورود نقدینگی به سمت بازارهای سوداگرایانه یکباره اتفاق نمی‌افتد؛ ولی در کل این چراغ در جلوی ما روشن است؛ باید برای رشد نقدینگی فکری کرد و موضوع را طوری با تولید ملی تناسب داد که نقدینگی منجربه رونق بازارهای سوداگرایانه نشود؛ پس نباید به آن بی‌تفاوت بوده و آن را رها کنیم.

بارش برف و باران در ایران نصف شد/۲۰ میلیارد مترمکعب هم آب جمع نشد

مسئله کاهش بارندگی و افزایش کم آبی و حتا بی آبی در سطح کشور که روستاهای بیشماری را دچار ویرانی و تهی از سکنه کرده و یک بحران وخیم چندین ساله را رقم زده که سال به سال هم وخیمتر میشود هنوز آنطور که باید و شاید توسط حکومتگران اسلامی جدی گرفته نشده است. اخیرا وزارت نیرو با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور، اعلام کرد: ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۲۹ آبان سال آبی ۹۶-۹۵ حدود ۱۲ میلی‌متر بوده است. این در حالی است که حجم بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته، ۶۶ میلی‌متر و در متوسط درازمدت ۲۸ میلی‌متر ثبت شده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین درازمدت ۵۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۸۲ درصد کاهش داشته است. همچنین حجم بارش اول مهر تا پایان ۲۹ آبان، معادل ۱۹ میلیارد و ۷۷۶ میلیون مترمکعب است.
از میان حوضه‌های آبریز اصلی و ششگانه کشور، حوضه آبریز دریای خزر با ۷۹ میلی‌متر بارش، بیشترین و حوضه آبریز مرزی شرق با صفر میلی‌متر بارش، کمترین میزان بارش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. حداکثر بارندگی در ایستگاه رامسر (ترکرود- آخوند) واقع در استان مازندران با ۴۴۴ میلی‌متر و حداقل بارندگی در ایستگاه بنرک واقع در استان خراسان‌جنوبی با ۰.۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است. از سوی دیگر ایستگاه‌های قوچان و چناران واقع در استان خراسان‌رضوی، اهواز واقع در استان خوزستان، آباده‌تشک واقع در استان فارس و خونیک‌علیا واقع در خراسان‌جنوبی، در مدت مذکور هیچ‌گونه بارشی را دریافت نکرده و میزان بارندگی برای آن‌ها عدد صفر گزارش شده است.

انتقال کالاهای قاچاق از ویترین‌ها به انبارها

از ماه گذشته که طرح جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح شهر کلید خورد، ابتدا به فروشندگان دو هفته فرصت داده شد تا نسبت به کالاهای قاچاق اقدام کرده و برای تهیه فاکتور خرید با شرکت‌های تولیدی تماس گیرند. در صورت عدم تهیه فاکتور خرید در مورد کالاهایی که نسبت به آن‌ها ظن قاچاق وجود دارد تصمیم بر این شد تا به صورت قانونی نسبت به جمع‌آوری این کالاها اقدام شود. در ابتدای این طرح ۵۸ اتحادیه صنفی ملزم به اجرای طرح جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح شهر شدند.نکته قابل تامل در مورد طرح مذکور جمع‌آوری کالاهای قاچاق در سطح عرضه بود که شامل تمام فروشگاه‌هایی می‌شد که در گام آخر کالا را در اختیار مشتری قرار می‌دادند. اما مسئله‌ای قابل توجه با تشدید این طرح انتقال کالاهای قاچاق از فروشگاه‌ها به اماکن زیرزمینی از جمله انبار، انبارک‌ها و خرید و فروش آن از طریق فضای مجازی است. ابراهیم درستی نایب رییس اتاق اصناف ایران با تصریح اینکه طرح جمع‌آوری کالاهای قاچاق موجب شده که این کالاها از ویترین‌ها به شبکه‌های زیرزمینی انتقال یابند، میگوید: نیازمند تصمیمات جدید در خصوص طرح مبارزه با کالاهای قاچاق هستیم وباید در جهت جمع‌آوری کالاهای قاچاق از انبارها و اماکن زیرزمینی گام برداریم. علاوه بر این بخشی از کالاهای قاچاقی که از سطح ویترین‌ها جمع‌آوری شده در فضای مجازی خرید و فروش می‌شود که باید در این خصوص نیز تصمیمات جدیدی اتخاذ شود. چرا که تنها موضوع مبارزه با قاچاق کالا به سطح ویترین‌ها به عنوان بخشی از بسترعرضه محصولات خلاصه نمی‌شود. وی با تاکید بر اینکه پدیده قاچاق تنها به شبکه توزیع مربوط نمی‌شود، عنوان کرد: ما از تعزیرات درخواست کرده‌ایم بگذارند مسئله قاچاق کالا در سطح شهر ابتدا با توسط نمایندگان اتحادیه های صنفی و بازرسان اتاق اصناف مورد بررسی قرار گیرد چرا که تنها پنج – شش درصد مسائل مربوط به قاچاق کالا به اصناف مربوط می‌شود، زیرا که منبع اصلی قاچاق مبادی ورودی و انبارهای نگهداری میباشند. اخیرا نیروی پلیس تهران در جریان عملیاتی موفق شد بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق را از ۸۰۰ انبار در جنوب تهران کشف کند که لوازم یدکی خودرو، موتورسیکلت‌های سنگین، مقادیر زیادی داروهای تاریخ گذشته متعلق به کشورهای مختلف، توپ‌های پارچه، سیگار، اسباب بازی، لباس‌های مختلف و انواع لوازم ورزشی از جمله کشفیات بود.

قیمت سبد نفتی اوپک به ۴۲ دلار رسید

این روزها کشورهای تولید کننده نفت که چهارمین سال کاهش بهای نفت را پشت سر میگذارند حال و هوای خوشی ندارند. دراین میان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری امریکا و نظرات وی درباره افزایش تولید نفت شیل امریکا بر سر در گمی این کشورها افزوده است. دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین گزارش خود اعلام کرد که قیمت سبد نفتی این سازمان به ۴٢ دلار و ٩٠ سنت برای هر بشکه رسیده است. سبد نفت خام اوپک شامل ١۴ نوع نفت خام از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، اورینته اکوادور، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلا میشود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*