خانه » هنر و ادبیات » شلاق برای نمایش زخم‌نوشت‌های شهر/ رهیار شریف

شلاق برای نمایش زخم‌نوشت‌های شهر/ رهیار شریف

بنا بر اخبار و گزارشهایی که در رسانه‌های غیر رسمی ایران منتشر شده‌است، کیوان کریمی ، جوان مستندساز ایرانی، که پیشتر به یک سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده‌بود، روز چهارشنبه برای اجرای حکم خود به زندان اوین احضار شده است.

 
4106
 

بر این اساس، سایت کلمه ضمن تایید این خبر گزارش داده، اجرای حکم آقای در حالی از روز چهارشنبه آغاز شده، که او به اتهام فیلمی که ساخته نشده به زندان محکوم شده است.
بعضی از گزارشهای منتشر شده هم گواه این است که کیوان کریمی روز چهارشنبه به صورت تلفنی به اجرای احکام زندان اوین احضار شده بود که در آنجا بازداشت و برای اجرای حکم به زندان منتقل شده است.
کیوان کریمی ابتدا در۲۳ آذر سال ۱۳۹۲ و به خاطر ساخت فیلم «نوشتن بر شهر» دستگیر شد که پس از ۱۲ روز بازداشت به قید ۱۰۰ میلیون تومان وثیقه آزاد شد. این فیلم، مستندی ۶۰ دقیقه‌ای‌ست درباره «دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های شهر تهران پس از انقلاب تا دوران پس از جنبش سبز».
این فیلم تاکنون دو مرتبه در کشور اسپانیا روی پرده رفته است. نخستین بار در بهمن ماه ۱۳۹۴ در جشنواره فیلم پونتو د ویستا اکران شد و برنده جایزه ویژه از هیئت داروان این جشنواره شد. اسکار آلگریا، رئیس این فستیوال، درباره این فیلم گفت: «هنگام تماشای آن به معنای واقعی انتظار ما برآورده شد. درست همان چیزی بود که می‌خواستیم باشد. ما فیلمی را نمی‌خواهیم که وجدان مخاطب را به خواب ببرد، بلکه چیزی را میپسندیم که ما را بیدار کند و «نوشتن بر شهر» کاملاً اینگونه بود. فیلمی که سوال‌های بدون جوابی را ایجاد می‌کند… این اثر چیزی بسیار متفاوت از مستندی «علیه» چیزی است… او دارد حقایق را به ما می‌گوید.»
دومین نمایش این فیلم ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ در مرکز بین‌المللی فرهنگ معاصر تاباکالر در شهر سن سباستین اسپانیا بود. «نوشتن بر شهر» همچنین در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ در جشنواره ویزیون دوریل کشور سوئیس و پس از آن در جشنواره بین‌المللی سینمای مستقل بوینس آیرس در کشور آرژانتین به نمایش درآمد. این فیلم در تمامی اکران‌هایش تحسین منتقدان را برانگیخته‌است
از همین جمله حمید دباشی نویسنده و استاد دانشگاه کلمبیا نیز پس از مشاهده فیلم نوشتن بر شهر در یادداشتی که در سایت الجزیره منتشر شد نوشت: «مستندی خارق‌العاده دربارهٔ سیر تکاملی گرافیتی در تهران طی ۳ دههٔ اخیر. فیلم جدای از شایستگی‌های بدیهی‌اش، تأثیر به‌سزایی در من گذاشت. حدود ۳ دهه پیش کتابی دربارهٔ پیکرنگاری انقلاب ایران در ۹۷–۱۹۷۷ نوشتم که شامل فصلی دربارهٔ دیوارنویسی‌ها بود. کیوان با «نوشتن بر شهر» روایت آن گرافیتی‌ها را در پسایند جنبش سبز با مضمون تاریخی و زیبایی‌شناسی به تصویر کشیده بود.».
به دنبال صدور حکم شلاق و زندان برای کارگردان این فیلم، دانشگاه والنسیا در کشور اسپانیا نیز طی مراسمی در هفتم خرداد سال ۱۳۹۵ با اکران فیلم «نوشتن بر شهر» و همچنین صدور بیانیه ضمن اعتراض به حکم زندان و شلاق برای کیوان کریمی، مراتب حمایت خود را از این کارگردان اعلام کردند.
تهیه این فیلم از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و پس از سه سال در تابستان ۱۳۹۴ تمام شد. فیلم بارها تدوین شد و در جشنواره‌های متعددی به نمایش درآمد. پس از انتشار پیش‌نمایش فیلم نوشتن بر شهر در یوتیوب در سال ۱۳۹۲، کیوان کریمی توسط نیروهای سپاه پاسداران دستگیر شد.
کیوان کریمی پس از دستگیری ابتدا در دادگاه انقلاب به شش سال زندان و۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شد، که این حکم بعدها به یک سال زندان تقلیل یافت اما حکم ۲۲۳ ضربه شلاق و ۲۰ میلیون ریال جریمه تغییر نکرد. اتهامات این مستندساز، «توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» و «رابطه نامشروع از طریق روبوسی و دست دادن با نامحرم» اعلام شده است که همین اتهام آخر، منجر به صدور حکم ۲۲۳ ضربه شلاق برای شده‌است.
گفتنی‌ست این هنرمند، با رد اتهامات خود گفته است که در فیلم‌هایش بیشتر به مسائل اجتماعی، ‌دیوارنویسی یا‌‌ همان گرافیتی و کارگران می‌پردازد و نمی‌داند چه اتفاقی افتاده که چنین حکمی برایش صادر شده است.
بنا به گفته‌ی امیر رئیسیان وکیل کیوان کریمی اتهام این مستندساز«توهین به مقدسات» عنوان شده و مصداقش قصد او برای ساختن کلیپی بوده که به دلیل عدم توافق با سفارش دهندگان، هیچ وقت به مرحله‌ی تولید نرسید‌ه‌است. با این حال دادگاه همین مساله را به منزله‌ی ارتکاب به توهین به مقدسات قلمداد کرده‌است.

گفتنی‌ست آذرماه سال گذشته ۱۳۷ مستندساز ایرانی ضمن امضای طوماری با ابراز «تعجب و ناباوری» از محکومیت کیوان کریمی، ابراز امیدواری کرده‌ بودند که «سوءتفاهم پیش‌آمده» رفع و حکم صادره در دادگاه تجدید نظر لغو شود.

مستندسازان امضاکننده این بیانیه با تاکید بر لزوم «امنیت شغلی» خود، یادآوری کرده‌ بودند که «مستندسازان ایرانی همانند سایر اقشار هنری و فرهنگی این سرزمین، حق خود می‌دانند که در فضایی امن و بی‌دغدغه و بی‌اتهام به خلق آثار خود بپردازند».
کیوان کریمی ۳۰ ساله و متولد شهر بانه در استان کردستان است. او دو سال پیش با ساخت یک فیلم کوتاه و سیاه و سفید با نام «ماجرای زن و شوهر» به شهرت رسید.

فیلم «نوشتن بر شهر» ساخته کیوان کریمی:

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*