خانه » هنر و ادبیات » تیزر انیمیشن عاشورایی در شبکه ماهواره‌ای/ مینا استرآبادی

تیزر انیمیشن عاشورایی در شبکه ماهواره‌ای/ مینا استرآبادی

نزدیک به یک سال از هشدار سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلمسازان ایرانی نسبت به پخش تیزرهای تبلیغی در شبکه‌های ماهواره‌‌ای می‌گذرد. هشداری که منجر به ابلاغ بخشنامه‌‌ای به کلیه دفاتر تهیه و پخش فیلم سینمایی شد وطی آن پخش پیش‌پرده‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان ممنوع و خلاف قانون اعلام شد.

4107

در این بخشنامه تاکیده شده بود: «با توجه به وجود مواد قانونی و نیز به‌منظور اجرای سیاست‌های فرهنگی و هنری سازمان سینمایی و مطابق با اهداف عالیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنان استفاده از ماهواره ممنوع است و نمایش هرگونه فیلم سینمایی ایرانی، تیزر و آنونس فیلم‌های سینمایی ایرانی از طریق شبکه ماهواره‌ای غیرمجاز فارسی‌زبان، منع قانونی دارد.»
در همان زمان بود که خبرهایی مبنی بر احضار ده سینماگر ایرانی به دادسرای فرهنگ و رسانه منتشر و دلیل این اقدام، پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های این سینماگران از شبکه‌های ماهواره‌ای‌ عنوان شد.

نکته‌ی جالب حضور و دخالت بی امان صدا و سیما در این عرصه است، چه تنها چند روز پیش از انتشار خبر احضار سینماگران، در برنامه‌ «هفت» اعلام شد که برخی فیلم‌ها با تکیه بر تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی توانسته‌اند کف فروش را حفظ کرده و مخاطب جذب کنند، پس از آن بود که از فرم تعهدنامه‌ای رونمایی شد که سازمان صداوسیما مقابل تهیه کنندگان سینما قرار می‌داد؛ تعهدنامه‌ای که متن به نگارش درآمده در آن فراتر از اختیارات این سازمان به نظر می‌رسد
این تعهد نامه‌، تهیه‌کنندگان را موظف می‌کرد از پخش تیزرهای فیلمشان در خارج از ایران جلوگیری کنند و اگر نتوانند این ممانعت را انجام دهند باید به صداوسیما خسارت پرداخت کنند. تعهد نامه‌ای که آن‌قدر بند‌های آن عجیب بود که تهیه‌کنندگان پای آن را امضا نکردند و در ادامه به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند.

در متن این تعهدنامه آمده‌بود: «اینجانب که جهت اخذ تیزر تبلیغاتی فیلم خود به اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما مراجعه نموده‌ام، بدینوسیله متعهد می‌گردم که قصد پخش آگهی‌های مربوط به تبلیغات فیلم مزبور را در هیچ یک از شبکه‌های ماهواره‌ای معاند نداشته و ندارم و در صورت پخش هرگونه تبلیغات در هر یک از این شبکه‌ها توسط اینجانب و سایر عوامل مربوطه یا خریداران احتمالی بلافاصله امتیاز پخش آگهی‌های بازرگانی مربوطه از شبکه‌های سازمان صدا و سیما لغو شده و کلیه خسارات وارده از این حیث را چه به لحاظ معنوی یا مادی با تشخیص سازمان صدا و سیما بر ذمه خود دین دانسته و بلافاصله پرداخت می‌نمایم و همچنین اقرار می‌نمایم کلیه حقوق قانونی مربوط به هر گونه اعتراض به تصمیم اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما و با ایراد هر گونه دفاعیات احتمالی در این خصوص را از خود سلب نموده و تابع دستورات صادره می‌باشم. همچنین تمامی فیلم‌های آتی نیز غیرقابل حمایت از سازمان صدا و سیما خواهد بود.»

حالا و پس از گذشت چندین ماه از این حوادث، دست‌اندرکاران تولید انیمیشن «ناسور»، با انتشار متنی نسبت به آنچه آن را «پخش غیرقانونی تیزرهای این انیمیشن از «شبکه‌های ماهواره‌ای معاند نظام»» خوانده‌اند، اعتراض کرده‌‌اند.

در متن این «بیانیه» آمده است:

در حالی‌که سینمای ارزشمند ایران این روزها مخاطبان خود را در گیشه پیدا کرده است و استقبال مردم هنردوست از فیلم‌های ارزشمند روی پرده نشان از ارتباط سالم مخاطب با سینماست، بار دیگر شبکه‌ ماهواره‌ای «جم» با هدف مخدوش کردن آرامش سینمای ایران اقدام به پخش غیرمجاز و غیرقانونی تیزرهای تبلیغاتی تعدادی از فیلم‌های روی پرده کرده است.

این شبکه در راستای شیطنت‌های خود به تازگی با استفاده از تبلیغات انیمیشن عاشورایی «ناسور» که در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شده، تیزرهای این اثر دینی را هم به طور غیرقانونی پخش می‌کند.
دست‌اندرکاران تولید انیمیشن عاشورایی «ناسور» ضمن محفوظ دانستن حق شکایت قانونی از این حرکت جم، تأکید دارند که این فیلم هیچ نیازی به تبلیغات شبکه‌های معاند نظام ندارد و مردم فهیم ایران با استفاده از تبلیغات پخش‌شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران، رسانه‌های رسمی کشور و تبلیغات شهری از جزئیات اکران این انیمیشن عاشورایی مطلع شده و می‌شوند.»

«ناسور» انیمیشنی سینمایی است که توسط کیانوش دالوند کارگردانی و توسط داریوش دالوند تهیه‌شده است. دست‌اندرکاران این اثر در حالی به پخش تیزر تبلیغاتی معترض شده‌اند که کلیپ ویدئویی آن بر روی اینترنت قرار گرفته‌است.
گفتنی‌ست چندی پیش، تلویزیون دولتی ایران از پخش پیش‌پرده ساخته‌ی اخیر عبدالرضا کاهانی به این دلیل که این فیلم حاوی پیام مورد نظر مسئولان صدا و سیما نیست سر باز زد. پس از آن بود که دست‌اندرکاران این فیلم از طریق شبکه‌های اجتماعی از مردم خواستند با انتشار عکس‌هایی با مضمون «استراحت مطلق تبلیغات تلویزیونی ندارد» به تلویزیون دولتی ایران اعتراض کنند. هم‌زمان یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان؛ آنونس این فیلم را در پرببینده‌ترین ساعت روز، در بین یکی از سریالهای پرمخاطب پخش کرد و به این ترتیب، «استراحت مطلق» در مدت اندکی بیش از یک میلیارد تومان فروش کرد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*