خانه » هنر و ادبیات » ارسال پنهان‌کارانه‌ی آثار هنری به اروپا /بهارک عرفان

ارسال پنهان‌کارانه‌ی آثار هنری به اروپا /بهارک عرفان

لیلی گلستان، مترجم و نگارخانه‌دار ایرانی نسبت به ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج از ایران اظهار نگرانی کرد.

4046

لیلی گلستان چهارشنبه ۲۶ آبان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت نمی‌داند پنهان‌کاری‌ها برای ارسال ۳۰ اثر جدید از موزه هنرهای معاصر برای چیست.او گفت همه در این‌باره غافلگیر شده‌‌اند و به‌رغم آن‌که بارها پرسیده شده چه آثاری برای نمایش به اروپا ارسال می‌شوند هنوز کسی پاسخی نداده است.

او پنهان‌کاری در مورد ارسال آثار موزه هنرهای معاصر را مشکوک خوانده و گفته‌است این پنهان‌کاری می‌تواند پیامدهای بدی داشته باشد. او همچنین تصریح کرده‌است: «اگر پیش از این، آقای سمیع‌آذر – مدیر سابق موزه هنرهای معاصر – قصد نمایش آثاری از گنجینه موزه را داشت، با مشورت یکسری از نقاش‌ها و گالری‌دارها دو یا سه اثر را انتخاب می‌کرد و می‌فرستاد، او در واقع هیچ کاری را بدون مشورت انجام نمی‌داد.»
گلستان درباره تضمین بازگشت آثار هم ابراز نگرانی کرده و گفته‌است: «یک دغدغه بزرگ در زمینه ارسال حدود ۳۰ اثر از موزه هنرهای معاصر به رُم این است که برخی از آثار موزه مصادره‌ای هستند، یعنی متعلق به خاندان پهلوی یا خانواده‌هایی بوده که پس از انقلاب از ایران رفته‌اند و خانه‌های‌شان مصادره شده و آثار ارزشمند خانه‌های آنها به موزه وارد شده است، با انتقال این آثار به خارج از کشور، صاحب اصلی اثر می‌تواند حکم قضایی بگیرد و چیزی را که متعلق به خاندانش بوده، نزد خود نگه‌ دارد. بنابراین ایران نباید اجازه‌ پیش آمدن چنین اتفاقی را بدهد.»
موزه هنرهای معاصر تهران گنجینه‌ای از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنر مدرن معاصر در خارج از اروپا و آمریکا را گردآوری کرده است. این موزه به کوشش فرح پهلوی، همسر محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران در سال ۱۹۷۰ میلادی راه‌اندازی شد و در سال ۱۹۷۷ گشایش یافت.قرار است ۳۰ اثر از این گنجینه در رم و برلین به‌نمایش گذاشته شوند.
در موزه هنرهای معاصر آثار مهمی از امپرسیونیسم تا پاپ آرت وجود دارد. آثاری از هنرمندان مطرحی همچون رنوار، مونه، ون گوگ، پیکاسو و همچنین ماکس ارنست، آلبرتو جاکومتی، جکسون پولاک، روی لیختن‌اشتاین و اندی وارهول در این موزه جمع‌آوری شده است که ارزش آن‌ها تا ۲/۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.با انقلاب ۱۹۷۹ و برقراری جمهوری اسلامی آزادی هنری محدود شد و این آثار تا مدت‌ها اجازه نمایش و حتی فروش نداشتند.
لیلی گلستان بیمه‌ این آثار و نگهداری آن‌ها در زمان سفر و برگزاری نمایشگاه در خارج از ایران را از موارد مهم دیگری دانست که باید در این نقل و انتقال‌ها مورد توجه باشند.
گلستان درباره اتفاقی که در دولت گذشته برای یکسری از آثار نفیس موزه ملی ایران افتاد که در قالب نمایشگاه «هفت‌هزار سال هنر ایران» با مصوبه مجلس به کشورهای مختلف فرستاده شد، گفت: مسئولان موزه هنرهای معاصر معتقدند نیازی به مصوبه مجلس نیست، اما مجلس معتقد است باید آن‌ها این مصوبه را بگیرند، حال مشخص نیست که در این زمینه، قانون چه می‌گوید چون دو نظر متفاوت وجود دارد.
بنیاد «میراث فرهنگی پروس» در آلمان که مسئول برگزاری نمایشگاه آثار موزه هنرهای معاصر در برلین است، چهارشنبه ۹ نوامبر / ۱۹ آبان اعلام کرد که تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران منجر به تأخیر در برگزاری این نمایشگاه شده است. این نمایشگاه قرار بود ۴ دسامبر / ۱۴ آذر در یکی از گالری‌های موزه ملی برلین برگزار شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*