خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 25 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 25 – 95

تسلط روسیه بر حکومت اسلامی همچنان در حال گسترش است

پس از عقد انواع قراردادهای پنهان و آشکار نظامی و هسته ای حکومت اسلامی و روسیه که ارقام نجومی آن از اسرار حکومتی به شمار میرود و احتمالا سر به ده ها میلیارد دلار میزند، حال سرکتهای روسی برای فتح برنامه های نفتی کشور خیز برداشته اند. با امضای قرارداد محرمانگی با «ژابروژ نفت» و امضای قرارداد فروش نفت با «لوک اویل»، ایران با سومین شرکت روسی در صنایع نفت و گاز تفاهم نامه همکاری امضا کرد.این سومین قرارداد طی ۶ماه اخیر است. با امضای سومین تفاهم نامه همکاری با یک شرکت نفتی روس، جمع شرکت‌های روسی فعال در صنایع نفت و گاز ایران کامل شد؛ به طوری‌که پس از امضای قرارداد فروش نفت با لوک اویل و امضای قرارداد محرمانگی نفتی با زابروژنفت، سومین تفاهم نامه همکاری با تات نفت روسیه هم امروز امضا شد.از این رو پس از مذاکرات گسترده ایران با لوک اویل روسیه به منظور توسعه برخی از میادین مشترک نفتی در غرب کشور همچون میدان آذر و حتی امضای قرارداد محرمانگی مطالعه ٢ میدان نفتی منصوری و آب تیمور با لوک اویلی‌ها، شرکت ملی نفت ایران با «تات نفت» روسیه هم تفاهم نامه توسعه میادین نفتی امضا کرد. بر این اساس علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و «نیل اولفاتویچ» مدیرعامل شرکت تات ‌نفت روسیه تفاهم نامه مطالعات توسعه میدان دهلران را امضا کردند.این تفاهم نامه که نخستین قرارداد میان شرکت ملی نفت ایران و این شرکت روسی است، با تاکید بر افزایش ضریب بازیافت میدان نفتی دهلران به امضا رسیده است. این تفاهم نامه در حالی به امضا رسید که حدود هشت سال قبل مذاکراتی با شرکت «تات» نفت روسیه و بنیاد به منظور توسعه لایه بنگستان میدان نفتی چشمه خوش انجام شده بود که به نتیجه نرسید. شرکت تات نفت یکی از ۱۰ شرکت بزرگ نفتی روسیه به شمار میرود که بیشتر در بخش حفاری و بهره برداری منابع نفتی فعالیت می‌کند. از سوی دیگر اخیرا شرکت ملی نفت ایران با شرکت زابروژنفت روسیه هم یک قرارداد محرمانگی برای توسعه یک میدان نفتی در دوران پسابرجام امضا کرده است.

2888

افزایش ۰.۰۱ درصدی ضریب جینی در سال ۹۴

ضریب جینی یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد در جامعه را نشان میدهد که بین صفر و یک در نوسان است. عدد صفر به معنی توزیع کاملا برابر درآمد و ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع درآمد نشان میدهد. بنا براین تعریف و بر اساس اطلاعات مرکز آمار کشور که اخیرا منتشر شده نشان میدهد که ضریب جینی در کل کشور در سال گذشته ۰.۰۱ درصد افزایش داشته است. این شاخص در سال گذشته در کل کشور معدل ۰.۳۹ درصد بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۳ به میزان ۰.۰۱ درصد افزایش یافته است. در مناطق شهری ضریب جینی با ۰.۰۱ افزایش از ۰.۳۴ به ۰.۳۷ درصد رسیده است، در حالیکه در مناطق روستایی بدون تغییر مانده است. در مناطق شهری بیشترین کاهش ضریب جینی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ مربوط به استان‌های آذربایجان غربی، ایلام و البرز بوده‌ است. به عبارت دیگر بیشترین کاهش نابرابری در این سه استان رخ داده است. در مناطق روستایی نیز بیشترین کاهش ضریب جینی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ مربوط به استان لرستان بوده است.

دستور رهبری: افزایش تولید نفت تا مرز ۵.۷ میلیون بشگه در روز

علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت در هفدهمین همایش سراسری بسیج وزارت نفت اظهار داشت: در سیاست‌‌های راه بردی رهبری ابلاغ شده است که تولید نفت خام باید به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد و راه‌حل آن هم استفاده از همین قراردادها است. وی اضافه کرد: من ۲۹ ساله بودم که معاون وزیر صنایع شدم و آن زمان نظرات خیلی متفاوتی درباره تولید یا عدم تولید و نگهداری ذخایر برای نسل‌های بعد وجود داشت، اما امروز رهبری سیاست‌های نظام و انقلاب اسلامی را ابلاغ کردند و ما دیگر نظریه‌پردازی نمی‌کنیم. وی اضافه کرد: ظرفیت ۳.۶ میلیون بشکه‌ای ما در جلسات قبلی اوپک تصویب شده بود و ما در اجلاس الجزایر خاکریز ۴ میلیون بشکه را گرفتیم، به شرط آنکه تا انتهای نوامبر ما تولید ۴ میلیون بشکه در روز را تثبیت کنیم. وی ادامه داد: اکنون ۳۵ سال است که درباره افزایش ظرفیت تولید نفت کار می‌کنیم و نتوانستیم به اهداف مورد نظر برسیم، چنانکه ۴ میلیون بشکه ظرفیت ایران باید تا امروز ۵.۲ تا ۵.۷ میلیون بشکه در روز باشد. کاردر افزود: با توجه به اینکه میادین ایران اغلب پیر و در نیمه دوم عمر خودشان هستند، باید سرمایه‌گذاری یک به ۴ نسبت به زمان شروع تولید از آنها انجام شود، تا بتوانیم مقادیر مازاد بر ۴ میلیون بشکه در روز را تولید کنیم.

رقم ۲۱.۷ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در ۶ ماهه نخست ۱۳۹۵
صنعت رشد صادرات نداشته است

محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات گفت: آمارهای صادراتی نشان‌دهنده افزایش صادرات در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است اما این میزان رشد همچنان وابسته به نفت و مشتقات نفتی است و بخش صنعت رشدی در زمینه صادرات نداشته است. آماری که توسط گمرک جمهوری اسلامی برای نیمه اول سال جاری ارائه شده، نشان می‌دهد مجموع تجارت خارجی ایران در این مدت ۴۲ میلیارد و ۱۴ میلیون دلار بوده است. از این میزان، صادرات غیرنفتی ۲۱ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار و واردات نیز ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است. رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه میزان صادرات در شش ماه اول امسال نسبت به شش ماه سال گذشته رشد داشته است، تصریح کرد: اگر در دوره‌های قبل به دلیل اینکه واردات کاهش و صادرات هم افزایشی نداشت گفته می‌شد که مثبت شدن تراز تجاری دستاورد چندان مهمی نیست اما اکنون با توجه به آمارهای شش ماهه اول سال از صادرات، مثبت شدن تراز تجاری حائز اهمیت است. ادامه داد: البته در آمارهای صادراتی ارائه شده میزان رشد صادرات، وابسته به نفت و مشتقات نفتی است و افزایش صادرات به منزله بیشتر شدن صادرات در بخش صنعت نیست. با وجود آنکه صنعت ۸.۸ درصد رشد داشته اما این رشد در بخش صادرات کالاهای صنعتی نبوده است. در بخش معدن نسبت به سال گذشته رشد صادرات داشته‌ایم اما معدن بخشی است که کالاهایی آن ارزش افزوده کمتری دارد.

مرکز آمار ایران: ۱۲.۲ درصد نرخ جدید بیکاری

مرکز آمار ایران درآخرین گزارش خود نرخ بیکاری بهار سال جاری را ١٢.٢ درصد اعلام کرد که نسبت به فصل مشابه در بهار ١٣٩۴‌، ١.۴ درصد و نسبت به فصل گذشته زمستان١٣٩۴، ٠.۴ درصد افزایش داشته است. شمار رسمی بیکاران هم به سه‌ میلیون‌ و ۱۴۹هزار نفر رسیده است. براساس این آمار تعداد شاغلان کشور در بهار ١٣٩۵ برابر با ٢٢میلیون‌و ۶٠۴هزارو ٧١٨ نفر بوده است که نسبت به بهار سال قبل (١٣٩۴) ٧۴٢هزارو ٨٨٢ نفر افزایش یافته است. در همین فاصله نسبت اشتغال (نسبت تعداد شاغلان به جمعیت ١٠ساله و بیشتر) نیز با ٠,٨درصد افزایش از ٣٣.٩ درصد به ٣۴.٧ درصد رسیده است. در بهار ١٣٩۵، ٣٩,۵ درصد جمعیت ١٠ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بی‌کاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩۴) ١.۵درصد و نسبت به زمستان ١٣٩۴، ١.٨ درصد افزایش داشته است. نرخ بی‌کاری جوانان ١۵ تا ٢٩ساله حاکی از آن است که ٢۴,٩ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٣٩۵ بی‌کار بوده‌اند. بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩۵، ٩,٧ درصد جمعیت شاغل،‌ به ‌دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدانکردن کار با ساعت بیشتر و…) کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند؛ این در حالی است که ٣٩.۵ درصد از شاغلان ١۵ساله و بیشتر، ۴٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩۵، بخش خدمات با ۴٩.۴ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١.۴ درصد و کشاورزی با ١٩.١ درصد قرار دارند. در اینکا لازم است توصیه شود که این آمار را بخوانید ولی نسبت به صحت و سقم آن چندان مطمئن نباشید که حتما دستکاری شده است.

سفر جنجالی و پر حاشیه معاون صدر اعظم آلمان به ایران

سفر زیگموند گابریل معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان با یک هیات صدنفره به ایران بسیار پر حاشیه شد. هرچند که وی در ملاقات با دکتر طیب نیا وزیر ۱۰ سند همکاری بین دو کشور را امضا کرد. ولی اظهار نظر وی مینی بر به رسمیت شناختن اسراییل توسط حکومت اسلامی که قبل از سفر به ایران ابراز داشته بود فضا را در تهران بسیار غیر دوستانه کرد. در این رابطه سوال مهم این است که گابریل، که چنین جملاتی را به زبان آورده، چه هدفی داشته است. زیرا که معمولا در دیپلماسی بعید است که معاون صدر اعظم و وزیر کشوری که با هدف گسترش روابط اقتصادی و تجاری به کشور دیگری سفر می‌کند، شرط بهبود روابط دوجانبه را به رسمیت شناختن کشوری ثالث بگذارد. در بررسی رسانه‌های آلمان پیش از سفر گابریل به ایران سه موضعگیری سیاسی دولت آلمان مشاهده میشود. اول گفتگوبا مسئولین حکومت اسلامی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران. دوم اینکه آلمان علاقه‌مند است درصورتی که دو کشور علاقه‌مند باشند، بین ایران و اسراییل میانجیگری کند. سوم اینکه دولت آلمان در مورد سوریه با ایران اختلاف نظر دارد و علاقه‌مند است با ایران در این زمینه گفت‌وگو نماید. اما در فضای مجازی امید نوری‌پور یک ایرانی از اعضای حزب سبزو عضو پارلمان آلمان ، قبل از سفر معاون صدر اعظم آلمان به ایران؛‌ برای نقد از گابریل این موضوع را مطرح و تاکید کرده که گابریل حتما باید در مورد اسراییل قاطعلنه با طرف ایرانی مذاکره کند،

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*