خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 22 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 22 – 96

شرکت‌های آب و فاضلاب در شرایط ورشکستگی

حمید چیت چیان وزیر نیرو بحران آب کشور را بسیار جدی عنوان کرده میگوید: نیاز پروژه های زیربنایی آب کشور هم در بخش تأمین آب شرب و هم در بخش جمع آوری و تصفیه فاضلاب بسیار زیاد است و بیش از هر چیز نیازمند اصلاح اقتصاد آب کشور هستیم. با توجه به رشد طبیعی مصرف سالانه از یک سو و کنترل نشدن مصارف بی رویه از سوی دیگر، به این بحران دامن زده می شود. برای تأمین مطلوب آب در نقاط مختلف کشور نیاز به تکمیل طرح های متعدد زیربنایی داریم اما اقتصاد آب ناکارآمد است و در حالی که شرکت های آب و فاضلاب در شرایط ورشکستگی فعالیت می کنند، یعنی درآمدهایشان بسیار پایین تر از مخارجشان است، با بودجه های معمول دولتی نمی توان نیاز مالی پروژه های عمرانی بخش آب کشور را پوشش داد. وی با اشاره به فعالیت های موثری که در جذب سرمایه های بخش خصوصی در اجرای برخی پروژه های آبی شده، گفت: نیاز پروژه های زیربنایی آب کشور هم در بخش تأمین آب شرب و هم در بخش جمع آوری و تصفیه فاضلاب بسیار زیاد است و بیش از هر چیز نیازمند اصلاح اقتصاد آب کشور هستیم تا به جای اعطای یارانه به بخش مصرف، دولت هر آنچه می تواند در بخش تکمیل طرح های زیربنایی هزینه کند. هم اکنون طرح های تعریف شده و در حال اجرای بخش آب و آبفای کشور نیازمند بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است که ناکارآمد بودن اقتصاد آب و فعالیت شرکت های آب و فاضلاب در شرایط ورشکستگی، از چالش‌های عمده این بخش محسوب می شود.

2713

شرکت نفت ایران در بلاتکلیفی، عربستان در حال بهره برداری از فرزاد

وزارت نفت برای توسعه میادین مشترک درخشگی و واگذاری میادین دریایی کم ریسک استفاده از شرکتهای ایرانی رادردستور کار خود دارد. در این رابطه درسال پایانی دولت احمدی نژاد درحالیکه عربستان با نصب هشت دکل دریایی در میدان نفتی مشترک فرزاد {حصبه} فاز دوم توسعه این میدان را کلید زده بود، ایران هم یک دکل در محل به کار انداخت که در دولت روحانی به بهانه عدم انتخاب پیمانکار مناسب غیردولتی و لزوم انتقال دکل حفاری به میدان پارس جنوبی متوقف گردید. در واقع شرکت نفت هیچگونه برنامه مشخصی برای شروع عملیات توسعه و بهره برداری از این میدان گازی با ذخیره بالای یک تریلیون فوت مکعب را ندارد. درحالیکه عربستان پس از تولید ۵۰۰ میلیون فوت مکعبی در فاز نخست، حال فاز دوم توسعه این میدان را با هدف رساندن تولید روزانه به ۲ میلیارد فوت مکعب آغاز کرده است. شرکت دولتی آرامکو عربستان با امضای قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار با شرکت های سنگاپور در سال جاری توسعه میدان “حصبه” را با هدف رساندن تولید ۵۰۰ میلیون فوت مکعبی به تولید ۲ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در روز آغاز کرده است. این قرارداد جدید، در روزهای اخیر وارد مرحله اجرا شده و پیش بینی شده در بازه زمانی ۳.۵ ساله انجام گیرد و تا پایان سال ۲۰۱۹ وارد مدار شود. این درحالی است که شرکت نفت ایران در خواب زمستانی به سر میبرد.

قرارداد با چین برای توسعه پالایشگاه آبادان

عباس کاظمی معاون وزیر نفت در تشریح توافق نفتی ایران و چین، گفت: توافق نهایی با شرکت ساینوپک چین به منظور اجرای فاز اول توسعه، بهینه‌سازی و بهبود تولید در پالایشگاه آبادان حاصل شده است. وی تصریح کرد که کاهش تولید نفت کوره، افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو چهار از مهمترین اهداف اجرای این طرح پالایشگاهی میباشد. او در خصوص بار مالی اجرای این پروژه جدید پالایشگاهی هم اظهار داشت: برای فاز اول به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار منابع مالی نیاز است که مراحل مذاکره با بانک مرکزی چین به منظور بازگشایی خط اعتباری این طرح پالایشگاهی انجام شده است و پیش بینی می‌شود تا آذر ماه سال جاری عملیات اجرایی این طرح نفتی توسط چینی ها آغاز شود. کاظمی در پایان مدت زمان اجرای این طرح جدید توسعه‌ای در پالایشگاه نفت آبادان را حدود چهار سال عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه به کمتر از ۱۰ درصد از مهمترین اهداف کمی و کیفی طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه ابادان است. کاظمی گفت سال گذشته بسیار وقت کشی شد که مجبور شدیم به شرکت چینی اولتیماتوم دهیم، تا آنجا که در آخرین اولتیماتوم خود به این شرکت چینی اعلام کردیم اگر بیش از این وقت را تلف کند، پیمانکار دیگری را انتخاب می‌کنیم که موثر واقع شد.

نیمی از سدهای ایران آب ندارند

به‌ گزارش وزارت نیرو، از ابتدای مهرماه سال گذشته تا ۱۰ شهریور ماه سال جاری، خروجی آب سدهای کشور که بیشترین برداشت از آن برای بخش کشاورزی، تولید انرژی، حقابه محیط‌زیستی و شرب انجام می‌شود، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۲۸ درصد افزایش، از ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب به ۳۶ میلیارد و ۳۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است. بر این اساس، ظرفیت کل مخازن ۱۶۹ سد موجود در کشور تا تاریخ ۱۰ شهریور ماه امسال، حدود ۴۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که میزان خالی بودن ۴۷ درصدی حجم سدهای موجود کشور را یادآوری می‌کند. حجم مخازن سدهای کشور، سال گذشته ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب بوده که با ۳۳ درصد افزایش، در سال جاری به ۲۶ میلیارد و ۶۲۰ میلیون مترمکعب رسیده است. میزان روان آب‌های ورودی به مخازن سدهای کشور نیز با ۵۹ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، از ۲۷ میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب به ۴۴ میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است، ولی با وجود این افزایش، هنوز هم ۴۷ درصد مخازن سدها خالی است. طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، هم اکنون ۵۳ درصد مخازن سدهای کشور پر و ۴۷ درصد آن خالی است .

صنعت رو به زوال آومینیوم کشور

هوشنگ گودرزی رییس سندیکای آلومینیوم کشور میگوید ۳۰ سال است که این صنعت سرمایه گذار جدی نداشته است. این درحالی است که حدود ۳۰ درصد عامل تولید این کالا انرژی است که این موهبت به شکل ارزان در اختیار است. قابل توجه اینکه کشورهای حوضه خلیج فارس با وجود محدودیت در وسعت سرزمینی و انرژی سالیانه تا پنج میلیون تن تولید آلومینیوم دارند که این نشان می‌دهد ما می‌توانیم در مقایسه با منابع خود تولید بسیار باصرفه و بیشتری را در صورت جذب سرمایه‌ داشته باشیم. دراین میان ظاهرا چنین برنامه ریزی شده که در ده سال آینده حجم تولید به ۱.۵ میلیون تن در سال برشد که در مقایسه با تولید فعلی کشورهای خلیج ‌فارس هنوز ۷۰ درصد کمتر است. وی میگوید: امید ما در سرمایه‌گذاری داخلی به بخش خصوصی است زیرا بخش دولتی هم سرمایه کافی و هم توان مدیریت ورود به این صنعت را ندارد چرا که اگر می‌توانستند پیش از این در سرمایه‌گذاری‌های خود موفق باشند ساخت واحدی المهدی ۲۰ سال به طول نمی‌انجامید و نیازی به گفتن ندارد که اگر فرآیند ساخت یک واحد تولیدی بیش از حد طول بکشد در زمان بهره‌برداری فناوری آن به فناوری روز نزدیک نخواهد بود.

احداث واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر

ناگهان اعلام گردید کلنگ ساخت واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت ۱۰۵۷مگاوات توسط جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری برزمین زده شد. ازقرار زمان پیش‌بینی شده برای احداث این واحد ۹سال است و عملیات ساخت واحد سوم ۱۸ماه بعد آغاز میگردد. هزینه این دو واحد با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری انجام می‌شود. روسیه و ایران توافقی را برای ساخت رآکتورهای دوم و سوم در سایت بوشهر در نوامبر ۲۰۱۴ با گزینه ساخت ۶ رآکتور دیگر در آینده امضا کردند. توافق ایران با روسیه در مرحله اول پروژه بوشهر موسوم به بوشهر ۱ به سال ۱۹۹۲ بازمی‌گردد. این نیروگاه هسته‌ای با رآکتور هزار مگاواتی آب سبک در سال ۲۰۱۱ به شبکه برق ملی متصل شد و سال بعد از آن به ظرفیت کامل رسید. صالحی رییس سازمان انرژی اتمی درخصوص این قراردادها گفت: «برای ساخت واحدهای جدید سه سند قرارداد، پروتکل و یادداشت تفاهم بین ایران و روسیه در سال ۱۳۹۳ در مسکو به امضا رسید که این امر زمینه ساز ورود دو کشور به مرحله جدید راهبردی در همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای است.» او تولید مشترک سوخت و ایزوتوپ‌های پایدار در ایران را از دیگر برنامه‌های مشترک ایران و روسیه ذکر کرد و ادامه داد: «با احداث واحدهای جدید نیروگاهی که با بالاترین سطح ایمنی ساخته می‌شود، ضمن یاری رساندن به تامین انرژی کشور و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، شاهد صرفه‌جویی در منابع نفتی معادل ۲۲ میلیون بشکه نفت خام و جلوگیری از انتشار ۱۴ میلیون تن آلاینده در محیط‌زیست خواهیم بود.علاوه بر این، پیش‌بینی لازم برای احداث تاسیسات شیرین‌سازی ۲۰۰ هزار متر مکعب آب در روز به عمل آمده و امیدواریم با همکاری وزارت نیرو در این زمینه گام بزرگی برداشته شود.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*