خانه » هنر و ادبیات » عصیان سبز یک زن / بهارک عرفان

عصیان سبز یک زن / بهارک عرفان

Untitled-3جایزه معتبر ادبی «من بوکر» در سال ۲۰۱۶ به هان کانگ نویسنده کره‌ای تعلق گرفت. این نویسنده‌ی جوان به همراه «دبورا اسمیت» – مترجم کتاب به زبان انگلیسی – برنده این جایزه ۵۰ هزار پوندی شد و نویسندگان مطرحی چون «اورهان پاموک»، برنده جایزه نوبل و «النا فرانت»، نویسنده آثار پرفروش جهانی را از دور رقابت کنار زد.
دیگر رقبای این نویسنده‌ی اهل کره جنوبی، یان لیانکه، نویسنده چینی، رابرت سیتالر، نویسنده اتریشی و همچنین خوزه ادواردو آگوالوسا نویسنده آنگولایی بودند.
اورهان پاموک با رمان «بیگانه‌ای در من» که به فارسی با عنوان «شوری در سر» منتشر شده در جایزه «من بوکر» شرکت داشت.
هان کانگ در رمان «گیاهخوار» داستان یک زن کره‌ای را روایت می‌کند که زندگی پر ملال و کسالت‌باری دارد. هنگامی که او قصد می‌کند تغییری در زندگی روزانه‌اش ایجاد کند، با عرف و خانواده و اخلاق مسلط درگیر می‌شود. هیأت داوران «من‌‌بوکر» از این اثر به عنوان یک رمان «تکان‌دهنده» که به «ژرفای بیگانگی شخصیت اثر» راه می‌برد یاد کرده‌ است.
هان کانگ شاعر و رمان‌نویس بنامی در کره محسوب می‌شود. او برنده جایزه‌های مختلفی شده است و خوانندگان همیشه از او انتظار نگارش کتاب‌های جذاب را دارند. اما شهرت جهانی او مرهون تلاشهای «دبورا اسمیت»، مترجم ۲۸ ساله انگلیسی‌ست، او این کتاب را در زمان تحصیلش در دوره دکتری در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن خوانده بود و داستان غیرمعمول و نثر ساده‌ آن متاثرش کرده بود. او تلاش کرد که کتاب را خودش ترجمه کند اما زبان کره‌ای‌اش به اندازه‌ای خوب نبود که بتواند سبک زبانی خانم «هان» را منتقل کند. یک سال بعد تصمیم گرفت دوباره تلاش کند و یک نسخه کوتاه از ترجمه خود را برای یک ناشر انگلیسی فرستاد که بر اساس ده صفحه اول کتاب تصمیم گرفت کتاب را منتشر کند.
این کتاب در سه فصل نوشته شده و داستانش درباره «یئونگ های»، زن خانه‌دار دلمرده‌ای‌ست که خواب‌های وحشتناکی می‌بیند و پس از آن ناگهان تصمیم می‌گیرد دست از خوردن گوشت بردارد و گیاهخوار شود. شوهر بدخلق یئونگ و پدر متعصب‌اش گیاهخواری او را نشانه طغیان و شورشاش علیه سنتهای جامعه قلمداد می‌کنند. شهرآشوبی یئونگ، زندگی خانوادگی او را متلاطم می‌کند و بر روابطش با آدمهای پیرامون تاثیر می‌گذارد، از جمله شوهر خواهر هنرمندش که نسبت به یئونگ و خال مادرزادی گیاه‌واره‌اش گرایش جنسی دارد. «یئونگ های» اما، سرانجام سر به جنون می‌گذارد و خود را تا سر حد مرگ گرسنگی می‌دهد و انتظار دارد تبدیل به یک درخت شود.
هان کانگ، دانش‌آموخته ادبیات کره از دانشگاه «یونسی»ست و اولین اشعارش را در سال ۱۹۹۳ منتشر کرد‌ه‌است. اولین رمان او تحت عنوان «سال سیاه» یک داستان ماجراجویانه درباره زنی گمشده بود که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. در همان زمان بود که داستان کوتاهی به ذهنش رسید که در آن یک زن تبدیل به گیاه می‌شود.او این ایده را از شعر «یی سانگ» شاعر کره‌ای الهام گرفت که نوشته بود «من معتقدم انسان‌ها بهتر بود گیاه آفریده می‌شدند.»
در سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار جایزه «من بوکر» با جایزه مستقل ادبیات داستانی خارجی ادغام شد و همچنین برای اولین بار بود که این رویداد ادبی به شکل سالانه برگزار شد.
پیش از این جایزه ادبی «من‌بوکر» به صورت دوسالانه به مجموعه آثار یک نویسنده اعطا می‌شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*