خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب روح هشتم / بهارک عرفان

بازارچه کتاب روح هشتم / بهارک عرفان

بازارچه‌ی کتاب این هفته‌ی ما سرکی‌ست به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های گوشه‌گوشه‌ی جهان کتاب. از مصر و کانادا، تا بنگلادش و ایران. عناوین برگزیده‌ی ما در این گذر و نظر اینهاست:

33531

روح هشتم

نرمین یسر، خبرنگار و داستان نویس مصری که داستان های کوتاهش در روزنامه‌ها و مجلات به زبان‌های مختلف چاپ می‌شد اخیرا کتاب خود را با عنوان «روح هشتم» را منتشر کرده است.
موضوع این کتاب، اشخاصی است که برای لحظاتی کوتاه وارد زندگی شخص می‌شوند و شناخت ما نسبت به آنها بسیار کم است، با این حال تاثیری که این اشخاص بر زندگی ما می‌گذارند بسیار بیش از تاثیری است که آشنایان و اعضای خانواده در طولانی مدت می‌گذارند.
قهرمان داستان یک شخصیت معنوی است که به دنبال تحصیل علم ماوراء الطبیعه از طریق آشنایی با فرهنگ و ادیان مختلف است.
اتفاقات داستان در کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متفاوت از جمله افغانستان، مغولستان، چین، انگلستان، کانادا و مصر رخ می‌دهد. در افغانستان با یک عالم صوفی آشنا می‌شود و تصوف را از وی فرامی‌گیرد، در انگلستان با یک خبرنگار آشنا می‌شود و در چین با مردی آشنا می‌شود که به تازگی همسر خود را از دست داده و در مغولستان به یک خانواده بی‌سرپرست کمک می‌کند.
جذابیت داستان از این جهت است که در زمان کوتاهی که با این اشخاص آشنا می‌شود بر روی آنها تاثیر عمیقی می‌گذارد، آنها خود راوی داستان شده و از قهرمان داستان با ضمیر سوم شخص یاد می‌کنند، در نهایت داستان با شخصیت واقعی قهرمان داستان آشنا می‌شویم و در می‌یابیم که یک زن مصری است.
این کتاب ۱۳۶ صفحه‌ای را انتشارات دار العربیه منتشر کرده‌است.

33533

جلاد

آیا تا کنون چیزی در مورد ناامنی ایجاد شده از سوی نیروهای دولتی در جنوب آسیا شنیده اید؟ حقیقت این است که بخش عمده ای از مردم کشورهای جنوب آسیا در ترس دائمی از جوخه های مرگ زندگی می کنند.
از گروه هایی چون گردان واکنش سریع در بنگلادش گرفته تا درگیری با متخصصین نخبه در هند. واحدهای ارتش نپال تا سپاه صحابه در پاکستان یا اتومبیل های وَن سفید در سریلانکا.
همه این گروه های یاد شده از ابزارهایی مانند شکنجه، آدم ربایی، اعدام های سریع بدون محاکمه برای ارعاب و ساکت کردن مخالفین دولت در این کشورها استفاده می کنند.
«تسنیم خلیل»، نویسنده بنگلادشی کتاب «جلاد» که توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو به چاپ رسیده ضمن افشاگری در مورد نقش دولت های این کشورها در عملیات های غیر انسانی این چنینی از حمایت و مشارکت دولت کشورهای حامی آنها مانند آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و چین از چنین اموری پرده بر می دارد.
وی که خود از خبرنگاران مورد شکنجه قرار گرفته توسط دولت بنگلادش است، در کتاب حاضر به شرح ما وقع داستان خود و بسیاری از فعالان حقوق بشر در بنگلادش می پردازد و برای تمامی ادعاهای خود نیز سندی محکم ارائه می کند. البته تجربیات شخصی «خلیل» پیش از چاپ و جمع آوری این کتاب، به صورت مقاله ای مختصر در نشریه نیویورک تایمز به چاپ رسیده بود.
نویسنده کتاب «جلاد» معتقد است حکومت های جنوب آسیا تمامی جنایات خود علیه حقوق بشر را با حمایت کشورهای پیشرفته و قدرت های بزرگ انجام می دهند. به گفته نویسنده این کتاب، دلیل غربی ها برای حمایت از این دولت ها تنها یک چیز است و آن خفه کردن صدای معترضین و فعالان مدنی در کشورهای جنوب آسیا است که تامین کننده بخش عمده ای از منافع اقتصادی و سیاسی آنها در قاره کهن هستند.
خلیل همچنین معتقد است اسناد ارائه شده در این کتاب به قدری معتبر و البته هولناک هستند که کشورهای غربی به عنوان داعیه دار حقوق بشر و حمایت از ارزش های انسانی نمی توانند از آنها چشم پوشی کنند.

33534

نوبت سگها

«نوبت سگها» مجموعه داستان سروش چیت‌ساز به تازگی و به همت نشر «مرکز» منتشر شده است. این مجموعه متشکل از ۱۳ داستان، در ۱۳۰ صفحه و با قیمت ۱۰۵۰۰ تومان است. مجموعه حاضر حاصل داستان‌هایی است که در فاصله سال‌های ۸۹ تا ۹۲ نوشته شده است.
نیمی از این داستان‌ها که فضای به مراتب رئال‌تری دارند، در این کتاب به چاپ رسیده است و نیم دیگر، که بیشتر مایه‌های فراواقع‌گرا داشته‌اند، احتمالا به‌زودی در مجموعه دیگری توسط نشر مرکز به چاپ خواهند رسید. از مجموعه‌ «نوبت سگها»، دو داستان، «جنگ‌وصلح» و «جن‌زدگان» به ترتیب در جشنواره‌های داستان نارنج و متیل، برگزیده مقام اول شده‌اند. همچنین دو داستانک «به آسانی» و «وضعیت نهایی» در جشنواره داستان کوتاه کوتاه فهرست، به ترتیب مقام اول و برگزیده نهایی شده‌اند.
داستان «کوچ» نیز در نخستین دوره جشنواره داستان بیهقی جزء برگزیدگان نهایی بوده است. در همان دوره نخست جشنواره بیهقی، داستان دیگری از این نویسنده، برگزیده نهایی جشنواره بیهقی شده است که این داستان جزء مجموعه داستان دوم او خواهد بود.
در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
«لب جاده که رسید آفتاب تازه داشت در می آمد. درخت ها تکان می خوردند و باد دوباره شروع شده بود. خورشید که سرک کشید سگ ها نشستند روی زمین پاهای جلویشان را دراز کردند. سرشان را گذاشتند بین دست ها و گوش هایشان را خواباندند از دور دست دشت صدای زوزه های بلند شد. بعد زوزه ای دیگر و بعد نوبت سگ ها شد. علف ها می جنبیدند و کلاغ ها دسته کلاغ ها هزار هزار کلاغ هر چه کلاغ نغمه در تمام زندگی اش دیده بود از روی شاخه های سپیدارها پریدند و آسمان را سیاه کردند… .»

33532

کوهستان‌های بلند پرتغال

نویسنده رمان مشهور «زندگی پای» که فیلم هالیوودی پرآوازه‌ای از روی آن ساخته شد، این بار کتاب پرفروش دیگری با عنوان کوهستان‌های بلند پرتغال نوشته که از لیسبون سال ۱۹۰۴ آغاز می‌شود. داستان شرح زندگی و احوالات مرد جوانی به نام تامس است که یک مجله قدیمی محتوی یک راز پنهان را کشف می‌کند. داستان این رمان متشکل از سه داستان متفاوت در طول چهار قرن و دو قاره است. موضوع‌هایی همچون عشق، جدایی و دلشکستگی در این کتاب به زیبایی شرح داده شده است. این کتاب یکی از کاندیداهای جدی جایزه ویژه رمان و داستان است که حتی در بین منتقدین نوشته‌های مارتل طرفداران بسیاری پیدا کرده است.
یان مارتل نویسنده و رمان نویس کانادایی است که در سال ۲۰۰۲ موفق شد برای نوشتنِ کتابِ «زندگی پی» برنده جایزه ادبی «من بوکر» شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*