خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته سی و پنجم سال 94

گزیده خبرهای اقتصادی هفته سی و پنجم سال 94

پس لرزه های کاهش بهای نفت
درآمد حاصل از فروش نفت تارو پود اقتصاد کشور را فراگرفته و مانند خون در رگهای انسان در اقتصاد کشور روان و جاری است . بنابراین تاثیر کم و زیاد شدن درآمد نفت همه بخشهای اقتصادی را متاثر از خود میکند. کاهش مداوم بهای نفت در طول نزدیک به دو سال نه تنها بودجه دولت را دچار بحران کرده بلکه بورس تهران به ویژه ارزش سهام پتروشیمی و پالایشگاهی را هم متاثر از خود کرده است. تاثیر منفی کاهش قیمت نفت بر بودجه دولت در نهایت بازتاب منفی خود را روی صنایعی که تحت‌تأثیر بودجه‌های عمرانی هستند، مانند پیمانکاری، ساختمان، فلزات و سیمان نشان میدهد. حتا این روند می‌تواند به عمیق تر شدن رکود اقتصادی بیانجامد و آنرا شدیدتر کند که چنین اتفاقی رخ داده و سبب گردیده تا بر صنایع خودرو و لوازم خانگی هم تأثیرگذار باشد. متاسفانه هنوز هیچ تدبیر مشخص و موثری که بتواند آثار منفی کاهش بهای نفت را جبران کند توسط دولت مشاهده نمیشود. بنا براین نباید انتظار داست که رکود در آینده نزدیک حتا کاهش پیدا کند.

asd5-as8d5as

هشتاد درصد تولید تعطیل و یا نیمه‌تعطیل است
مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه فقط ۲۰ درصد واحدهای صنعتی با بیش از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند، میگوید: این آمار نگران کننده است و باید تدبیر مناسبی برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی کشور به کار گرفته شود. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد واحدهای صنعتی کشور تعطیل هستند، اظهار داشت: ۵۰ درصد واحدهای صنعتی هم در نیمه تعطیلی به سر می‌برند. رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه فقط ۲۰ درصد واحدهای صنعتی با بیش از ۵۰ درصد ظرفیت به فعالیت می پردازند، افزود: این آمار نگران کننده است و باید تدبیر مناسبی برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی کشور به کار گرفته شود. پورقاضی با اعلام اینکه هنوز دولت در پرداخت بدهی‌های خود اقدامات لازم را انجام نداده است، گفت: اگر بدهی‌های دولت صفر شود تا حدودی روند تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به سرعت بیشتری همراه خواهد شد.

چهار میلیون تن فولاد در انبارها بدون خریدار
مهدی کرباسیان رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به تلنبار‌شدن حدود سه‌ ‌میلیون تن محصولات فولادی در انبارها شش پیشنهاد برای خارج‌شدن صنعت فولاد از رکود ارائه داد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وی با اشاره وضعیت نامطلوب فولادسازان داخلی در تأمین نقدینگی و تلنبارشدن حدود سه ‌میلیون تن محصولات فولادی در انبارها، اظهار کرد: برای خروج از وضعیت رکود فولاد‌سازان، شش پیشنهاد شامل «اعطای جایزه صادراتی»، «افزایش تعرفه واردات فولاد»، «فعال‌کردن حوزه مسکن»، «تغییر سبک ساخت‌وساز و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها»، «اعطای تسهیلات خرید برای این حوزه نظیر صنعت خودرو» و نیز کاهش هزینه‌های تولید» می‌تواند اثر بخش باشد

عرضه کالا با تعمیق رکود در حال توقف است
محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران در مورد سیاست های تحریک تقاضا که از سوی دولت برای مقابله با رکود اجرا می شود، گفت: امیدوارم محرک هایی که در این لحظه می تواند اقتصاد را فعال کنند و به اشتغالزایی بیانجامد، مورد توجه ویژه قرار گیرد. تحریک تقاضا در این برهه بسیار حائز اهمیت است چراکه اقتصاد ایران با پدیده جدیدی در این زمینه مواجه شده که نیاز به درمان اساسی دارد. او میگویئ: تدابیر لحظه ای و شجاعانه ای لازم است تا بتوان از رکود خارج شد. اگر به امید کاهش نرخ تورم در رکود باقی بمانیم، آن زمان کاهش نرخ تورم بی معنا می شود. وقتی پول در جامعه نیست؛ وقتی تولید کاهش یافته و وقتی تقاضایی وجود ندارد دیگر اهمیت ندارد که قیمت کالا چقدر است که نیاز به اندازه گیری نرخ تورم باشد. باید تولید و خدمات نجات پیدا کند تا بتوان در اقتصاد مفهوم درستی برای شاخص ها قائل بود. وی در مورد چگونگی اعمال سیاست های حمایت از تولید، تصریح کرد: چه در سمت تقاضا و چه در سمت عرضه، بسته به نیازها و برآوردهای منطقی از شرایط موجود، می توان سیاست های حمایتی را دنبال کرد اما آنچه در شرایط فعلی مانع این حمایت ها شده است، هراس از تورم است. در حالیکه در این برهه باید تاحدی تورم را قبول کنیم چراکه متراکم کردن بیش از حد تورم با ابزار رکود منجر به گرانی و تورم های آتی خواهد شد. مانند یک فنری است که در حال متراکم کردن آن هستیم و در جایی ممکن است که این فنر قدرتش غالب شود و خود را رها کند. این نقطه زمانی ممکن است اتفاق بیفتد که دروازه ها باز شود و کمی پول از آن طرف مرزها به اقتصاد ایران تزریق شود در این صورت دیگر نمی توان تورم را با هیچ ابزاری کنترل کرد چراکه تولیدکننده ها دیگر نابود شده اند. با تعمیق رکود سمت عرضه در اقتصاد در حال نابود شدن است اگر این اتفاق رخ دهد دیگر در آینده ابزاری برای کنترل تورم هم وجود نخواهد داشت.

مالیات‌ها کمر بنگاه‌های اقتصادی را شکسته است
گلایه خصوصی‌ها از فشارهای مالیاتی وارد فاز تازه‌ای شده است. به گزارش «اعتماد»، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران دیروز در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تغییر رییس سازمان امور مالیاتی ابراز امیداری کرد جهت‌گیری‌های مالیاتی دولت نیز دستخوش تغییر شود چرا که وی معتقد است در سال‌های اخیر به جای آنکه فراریان مالیاتی شناسایی شوند، فشارها بر بخش خصوصی برای پرداخت مالیات بیشتر افزایش یافته است. وی تصریح کرد: چند برابر شدن مالیات‌ها در دوران رکود، کمر بنگاه‌ها را شکسته و به گسترش بیشتر رکود اقتصاد نیز دامن زده است، چرا که متاسفانه ماموران مالیاتی به جای پرداختن به قشری که فرار مالیاتی دارند، فشار را به بخش خصوصی واقعی وارد می‌کنند. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان امریکا مبنی بر لزوم اخذ ویزا برای شهروندان ۳۸ کشوری که بدون ویزا به امریکا سفر می‌کردند، گفت: متاسفانه مجلس نمایندگان امریکا در اقدامی، ایران را در ردیف کشورهایی همچون سودان، عراق و سوریه قرار داده و اعلام کرده افرادی که در پنج سال گذشته به این کشورها سفر کرده و قصد مسافرت به امریکا را دارند، باید فرآیند بررسی ویزا را طی کنند. خوانساری همچنین در خصوص حضور اخیر وزیر دادگستری در اتاق تهران نیز گفت: در ١٠ سال گذشته، فساد در ارکان جامعه نفوذ کرده و دستگاه‌های نظارتی به جای ریشه‌یابی و برخورد دقیق با مظاهر فساد، تنها شرایط را برای فعالان اقتصادی که تلاش می‌کنند در سلامت به کسب و کار بپردازند، سخت‌تر کرده‌اند

عقب ماندگی کشور از زیرساختهای تجاری
افخمی راد معاون وزیر صنعت از رتبه نامناسب ایران در زیرساخت‌های تجاری خبرداد و گفت: ایران رتبه ۱۶۷ را در شاخص تجارت فرامرزی، رتبه ۱۳۸ در توانمند‌سازی تجاری و رتبه ۱۱۲ در عملکرد لجستیک دارد که گویای این حقیقت است که توسعه تجارت و تعامل با کشورهای دیگر در شرایط پساتحریم، مستلزم عارضه‌یابی وضعیت موجود زیرساخت‌های تجاری و برنامه‌ریزی در راستای توسعه این حوزه است. وی گفت: به منظور اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی و ضرورت توسعه زیرساخت‌های تجاری کشور در شرایط پساتحریم، سازمان توسعه تجارت ایران در نظر دارد مشکلات و چالش‌های زیرساخت‌های حمل‌ و نقل صادراتی و لجستیک تجارت خارجی کشور را عارضه‌یابی و در راستای توسعه این حوزه برنامه‌ریزی کند. او همچنین فزود: شاخص‌های ارزیابی کارایی و تسهیل تجارت که توسط سازمان‌های گوناگون بین­‌المللی، از جمله بانک جهانی ارزیابی و اندازه‌گیری می‌شوند، نشان می‌دهد کشورمان از جایگاه و رتبه مناسبی در زیرساخت‌های تجاری برخوردار نیست.

حرکت قطره چکانی حفاری در صنعت نفت و گاز
محمدرضا تاکایدی قائم مقام شرکت ملی حفاری در نشستی خبری درتشریح آخرین وضعیت حفاری چاه‌های نفت و گاز در میادین مشترک گفت: در حال حاضر حفاری ۲۴ حلقه چاه توسعه ای و توصیفی در طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با پیشرفت ۸۵ درصدی در حال انجام است. وی با اعلام اینکه ارزش پروژه حفاری فاز ۱۴ طرح توسعه پارس جنوبی حدود ۸۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، تصریح کرد: براساس برآورد انجام شده، پیش بینی می شود حفاری این فاز مشترک گازی تا سال ۹۵ به پایان برسد. او در خصوص آخرین وضعیت حفاری میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی توضیح داد: تاکنون حفاری ۲۵ حلقه چاه از مجموع ۴۰ حلقه چاه در این میدان مشترک نفتی با عراق به پایان رسیده است و با تامین رشته های تکمیلی درون چاهی حفاری این میدان نفتی به پایان می رسد. تاکایدی ارزش پروژه حفاری در میدان نفتی آزادگان جنوبی را حدود ۵۰۰ میلیون دلار عنون کرد و افزود: تاکنون ۹، ۱۰ رشته تکمیلی درون چاهی میدان نفتی آزادگان جنوبی از سوی شرکت‌های چینی تامین شده است که با تامین سایر رشته های تکمیلی درون چاهی حفاری این میدان نفتی سال آینده به پایان می رسد. تاکایدی همچنین با اشاره به برنامه حفاری ۲۲ حلقه چاه در طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی، تاکید کرد: مهمترین مشکل حفاری توسعه این میدان نفتی تامین رشته های تکمیلی درون چاهی است که در صورت تکمیل، مشکلی برای حفاری چاه های باقی مانده وجود ندارد. وی در خصوص آخرین وضعیت حفاری میدان مشترک نفتی آذر هم توضیح داد: حفاری ۸ حلقه چاه جدید در میدان نفتی آذر در برنامه توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق گنجانده شده که تاکنون حفاری سه حلقه چاه به پایان رسیده است. تاکایدی درباره از سرگیری فعالیت حفاری چاه ها در میدان گازی کیش گفت: حفاری در این میدان گازی به دلیل فقر اطلاعات مخزنی برای مدت زمان حدود یکسال متوقف شد که اخیرا با توافق انجام گرفته، قرار شده ۱۴ حلقه چاه توصیفی و توسعه ای در این میدان گازی حفاری شود. او با بیان اینکه هم اکنون ۲۶ دکل حفاری در طرح توسعه ۳ میدان مشترک نفتی ایران با عراق شامل آزادگان جنوبی، یاران و آذر مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: افزایش برداشت نفت و توسعه از میادین مشترک از اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*