خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته بیست و هشتم سال 94

گزیده خبرهای اقتصادی هفته بیست و هشتم سال 94

رکود بزرگ” مسکن در راه است
محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای پرداخت دو هزار میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات به منظور تحریک بازار مسکن خبر داده و گفته است؛ بر اساس این موافقتنامه برای نیمه دوم امسال حدود ۵۵ هزار فقره تسهیلات در بافت فرسوده قابل پرداخت است. وی با بیان این‌که در سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، بخش مسکن نیز مورد توجه قرار گرفته است، افزود: موافقت‌نامه بین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و بانک مسکن منعقد شده است. این در حالی است که کارشناسان اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که این رقم یارانه سود نمی‌تواند تحرکی در بازار مسکن ایجاد کند معتقدند که هنوز رکود بازار مسکن روی نداده است، فرهاد بیضایی کارشناس مسکن میگوید: اگر الان می‌گویند بازار مسکن در رکود به سر می‌برد به رکود دو سال آینده بازار مسکن چه می‌گویند؟ وی اضافه میکند که به دلیل کاهش آمار صدور پروانه‌های ساختمانی رکود بسیار شدیدی را طی دو سال آینده در بخش مسکن روی می‌دهد، افزود: سال ۹۳ در مقایسه با سال ۹۲ صدور پروانه‌های ساختمانی حدود ۵۵ درصد کاهش یافت که اثرات منفی این اتفاق (رکود) طی دو سال آینده دامن بازار مسکن را می‌گیرد.

mmng-985tr

نیاز ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی برای پروژه‌های نیمه‌ تمام
محمدرضا واعظ طبسی معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: در کشور با پدیده پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه هستیم و طبق برآوردها حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اعتبار نیاز است و با وضعیت اعتباری که داریم، تکمیل این پروژه‌ها ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد. وی که در حاشیه سفر به شهرستان جیرفت در جمع خبرنگاران سخن میگفت اظهار کرد: در تعدادی از پروژه‌هایی که اعتبارات آنها محدودیت دارد، سعی کردیم، آن را افزایش دهیم، البته پروژه عمرانی تعمیر و تجهیز دانشگاه جیرفت در سال‌جاری دو برابر شده است و به سهم خود سعی کردیم، اولویت‌های لازم در این حوزه را رعایت کنیم اما با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی و جمعیت منطقه و ضروریت‌های فرهنگی منطقه بیشتر باید در این راستا سرمایه‌گذاری کنیم. واعظ‌‌مهدوی عنوان کرد: در کشور با پدیده پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه هستیم، در کشور برآورد این است که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز است و با وضعیت اعتباری که داریم، تکمیل این پروژه‌ها ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد. با این وضعیت باید برای پروژه‌های جدید با احتیاط عمل کنیم، اما ضرورت‌های خیلی شدید را می‌بینیم و برای پروژه‌های موجود هم باید سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که زودتر و بهتر تکمیل کنیم که دو سیاست را در این راستا دنبال می‌کنیم. وی تصریح کرد: یکی اینکه برای تشویق مردم و خیران در پروژه‌های مناطق خود، پروژه‌هایی که با مشارکت‌های مردمی ۵۰ درصد اعتبارات آنها داده شود، ۵۰ درصد دیگر اعتبار موردنیاز را دولت به سرعت می‌پردازد .

واردات سالانه یک میلیارد دلار مشروبات الکلی به کشور
علیرضا جمشیدی معاون وزیر دادگستری با اشاره به آمار یک میلیارد دلاری قاچاق مشروبات الکلی، اظهار داشت که این یک ننگ برای کشور است و موضوع کوچکی نیست. وی که در مراسم معارفه مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه، سخن میگفت، ضمن اشاره به واردات ۲۲ میلیارد دلاری قاچاق در سال گذشته به کشور یک میلیارد دلار آنرا مربوط به قاچاق مشروبات الکلی دانست . جمشیدی در ادامه بر لزوم برخورد با تقلب نیز تاکید کرد و یادآور شد: متاسفانه در حوزه های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی که با سلامت مردم در ارتباط است شاهد تقلب هایی هستیم که سلامت مردم را به خطر انداخته است . به گفته وی اگرچه برخوردهای موردی لازم است، اما همواره جوابگو نیست. پس باید بیشتر پیشگیری را در دستور کار داشت. از اینرو از تشکیل معاونت پیشگیری به همین منظور خبر داد که به زودی کار خود را آغاز می‌کند و در استان‌ها نیز فعال خواهد شد . وی معتقد است: این تعداد زیاد جرم باعث ایجاد سالانه ۱۵ میلیون پرونده در کشور می‌شود که اگر تکرارها را حذف کنیم به حدود هشت میلیون پرونده در سال می‌رسد.

خرید سهام یک بانک خارجی
محمد خزایی معاون وزیر امور اقتصاد و رییس سازمان سرمایه‌ گذاری خارجی ایران از خرید سهام یک بانک آسیایی توسط ایران خبر داد و گفت: خرید ۸.۲ درصد از سهم یک بانک چند ملیتی نهایی شد. وی گفت: ایران در راستای اثرگذاری در برخی سازمان‌های منطقه‌ای، اقدام به خرید سهام برخی بانک‌های چند‌ملیتی کرده است که از سوی کشورهایی همچون چین و روسیه راه‌اندازی شده‌اند. بر این اساس، خرید ٨/٢درصد از سهام بانک زیرساخت آسیایی که به تازگی از سوی چین راه‌اندازی شده و کشورهای متعددی در آن سهام‌دار هستند، نهایی شده است. ایران همچنین قصد دارد که سهام بانک بریکس را هم که روسیه، چین، هند، برزیل و برخی کشورهای دیگر در آن سهام دارند، خریداری کند اما هنوز میزان دقیق آن مشخص نیست و نیاز به مذاکره دارد.

کشف ذخایر جدید نفت و گاز در ایران/ اعلام رسمی ذخایر نفت؛ به‌زودی
رکن الدین جوادی مدیر عامل شرکت ملی نفت از کشف میادین و ذخایر جدید نفت خام و گاز طبیعی در ایران خبر داد و گفت: به زودی ارقام جدید ذخایر قابل برداشت نفت و گاز کشور توسط وزیر نفت اعلام خواهد شد. وی با اشاره به کشف میادین و ذخایر جدید نفت خام و گاز طبیعی در ایران، گفت: براساس آمار حدود دو سال گذشته، حجم ذخایر نفت خام ایران حدود ۱۵۸ میلیارد بشکه نفت قابل تولید اعلام شده است . او با اعلام اینکه حجم ذخایر گاز طبیعی ایران حدود ۳۳ تریلیون مترمکعب اعلام شده است، تصریح کرد: این در حالی است که به دلیل کشف ذخایر جدید نفت خام و گاز طبیعی، قطعا حجم ذخایر نفت و گاز قابل برداشت ایران با افزایش روبرو شده است و قطعا در اکتشافات جدید هم میادین جدید نفتی و هم میادین جدید گاز طبیعی وجود دارد و وضعیت صنعت نفت را بهتر از وضعیت موجود از حیث ذخایر هیدروکربوری خواهد کرد. در همین حال، سلبعلی کریمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هم با تایید کشف ذخایر جدید نفت و گاز طبیعی در مناطق مرکزی ایران، گفت: به زودی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت خبرهای خوبی درباره اکتشافات جدید اعلام خواهد کرد. بریتیش پترولیوم در جدیدترین گزارش خود، با برآورد ذخایر نفتی ایران معادل ۱۵۷ هزار میلیون بشکه نفت، اعلام کرد: ایران ۹.۳ درصد کل ذخایر نفتی جهان و ۱۹.۴ درصد کل ذخایر نفتی خاورمیانه را در اختیار دارد و از این لحاظ در جایگاه چهارم جهان قرار دارد.

مذاکرات شل با ایران برای پرداخت بدهی ۲ میلیارد دلاری
ازقرار مذاکراتی بین شرکت نفتی شل و وزارت نفت در جریان است. ولی بن وان بوردن، مدیر اجرایی شرکت شل میگوید، مذاکرات شل با دولت ایران در آستانه لغو تحریم ها، همچنان روی بدهی ۲ میلیارد دلاری این شرکت متمرکز است، نه پروژه های جدید احتمالی . وی در یک کنفرانس خبری گفت: “ما همچنان بسیار علاقمند هستیم و در حال بررسی پروژه های انرژی در ایران هستیم، اما… هر بحث عملگرایانه ای که ما با دولت و مقامات ایرانی داریم عمدتا در مورد بدهی های معوقی است که ما به آنها داریم.” وان بوردن نگفت که آیا پیشرفت خاصی در مذاکرات در مورد پروژه های احتمالی به دست آمده یا نه، اما تصریح کرد که شل همچنان منتظر جزئیات مربوط به قراردادهای جدید ایران است تا «ریسک ها و فایده های» سرمایه گذاری مجدد در ایران را ارزیابی کند. شرکت شل در سال ۲۰۱۰، یعنی ۲ سال پس از کنار کشیدن از فاز ۱۳ توسعه پارس جنوبی، فعالیت های بالادستی خود در ایران را متوقف کرد و همکاری های خود با بخش انرژی این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

نشستند و گفتند و برخاستند
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از پایان بررسی طرح رسیدگی به دارایی و اموال مسوولان در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. وی با بیان اینکه آئین‌نامه اجرایی و روش کار آن را مشخص کردیم، افزود: قرار شد همه با هم کمک کنند تا به محض حاصل شدن آمادگی قوه‌قضائیه این طرح اجرایی شود و همه مسوولان کشور که نامشان در این فهرست آمده و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر خواهند بود، خود و خانواده‌هایشان زیر پوشش نظام خوداظهاری و رسیدگی قرار گیرند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: این طرح را بعدا به مجلس شورای اسلامی ابلاغ خواهیم کرد.همچنین به گزارش «ایرنا» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و نامه رهبر معظم انقلاب درمورد برنامه جامع اقدام مشترک سه سند کامل و جامعی هستند که بر اساس آنها برجام اجرایی و رصد می‌شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*