خانه » هنر و ادبیات » صدا در حبس | گزارشی از خواننده های محروم از کار در ایران / مینا استرابادی

صدا در حبس | گزارشی از خواننده های محروم از کار در ایران / مینا استرابادی

هفته‌ی گذشته برخی منابع منابع خبری در ایران گزارش دادند که بیست و چهار خواننده به دلیل «همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای» از فعالیت هنری بازداشته شده‌اند. انتشار این اخبار در حالی صورت می‌گرفت که فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد تلویحا این خبر را تایید کرد، اما اعلام کرد که این ممنوعیت دائمی نیست، اما در همان حال علی مراد خانی، معاون هنری وزارت ارشاد در گفت و گو با رسانه‌های داخلی ضمن تکذیب این خبر گفت: « من به هیچ‌وجه دنبال ممنوعیت فعالیت هنرمندان نبوده و نیستم و همیشه سعی کرده‌ایم، شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که آن‌ها بتوانند داخل کشور فعالیت کنند و مشکلی نداشته باشند. بنابراین چنین خبری نمی‌تواند صحت داشته باشد.»

Untitled-1

این تایید و تکذیب‌ها اگرچه به ظاهر در رد یکدیگرند، اما از سوی دیگر گفته‌های مدیران وزارت ارشاد آنقدرها هم نافی خبرهای اولیه نیست. در گزارشی که نخستین بار در سایت اعتماد ملی منتشر شد، تاکیده شده بود، نامه‌ای در اختیار برخی خواننده‌ها قرار گرفته است و ضمن آن مواردی چون «همکاری با سایت «رادیو جوان»، پخش کلیپ در شبکه‌های ماهواره‌ای، برخی تخلفات در کنسرت‌های خارج از کشور و…» به‌عنوان دلایل ممنوعیت آنها از فعالیت برشمرده شده‌است.
این در حالی بود که، فرزاد طالبی همکاری با سایت «رادیو جوان» را «چه خواسته و چه ناخواسته»، همکاری با «رسانه معاند» نظام خوانده و گفته بود: « ماهیت این سایت متعلق به دولت آمریکاست در نتیجه حضور خوانندگان ایرانی دارای مجوز در این سایت امری غیرقانونی است.»
از دیگر سو، پلیس امنیت فضای مجازی از دستگیری اَدمین‌های سایت «رادیو جوان» در ایران خبر داد و گفت جزئیات بیشتر این بازداشت‌ها در روزهای آینده اعلام خواهد شد.
اما واکنش علی جنتی، وزیر ارشاد هم در این خصوص جالب توجه بود، او در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت : «ما کسی را نداریم که نامش را به‌طور رسمی در جای خاصی اعلام کنیم و بگوییم فعالیت فلان خواننده به‌طور کلی ممنوعیت دارد.»
جنتی افزود: «ممکن است اثر فرد خاصی به دلیل خاصی مورد پذیرش ما نباشد و کار او به نحوی بوده که احیاناً با برخی از شبکه‌های معاند نظام همکاری جدی داشته باشد، در این حالت هم با بررسی تمامی جوانب به تولیدکننده اثر اعلام می‌کنیم که کار شما مورد پذیرش نیست و ما مجوز آن اثر را صادر نمی‌کنیم اما این‌که ما طی این چند روز فهرستی از ممنوع الفعالیت‌ها را اعلام کرده باشیم و بگوییم این‌ها از نظر ما اجازه فعالیت ندارند، اصلاً درست نیست و ما فهرستی را منتشر نکردیم و آن را تایید هم نمی‌کنیم.»
سرانجام اما حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی در نشست خبری چهارم آبان ماه ضمن تکذیب انتشار فهرست هنرمندان محروم شده از فعالیت، از هنرمندان خواست که از همکاری با رسانه‌های مستقل خارج از ایران خودداری کنند.
نوش‌آبادی گفت: «بر اساس ضوابطی که از سال ۱۳۸۵ ابلاغ شده، هرگونه همکاری با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در خارج از کشور ممنوع است و اتفاقاً هنرمندان هم به این موضوع واقف هستند که آثارشان نباید در شبکه‌های معاند منتشر شود.»
نوش‌آبادی اما در ادامه‌ی سخنانش تصریح کرد که « اگر شائبه‌ای درباره همکاری این هنرمندان با شبکه‌های معاند برای‌مان به‌وجود بیاید، مطابق قوانین با آن برخورد می‌کنیم و آن هنرمند برای اجراهای بعدی‌اش به مشکل برخواهد خورد.»
سخنگوی وزارت ارشاد همچنین با تایید ایراد تذکر به هنرمندان گفت: «خیلی وقت‌ها هنرمند بدون اینکه اثری صوتی و تصویری به یکی از این شبکه‌ها ارسال کرده باشد، آثارش منتشر می‌شود. هنرمند به ما می‌گوید قصدی برای همکاری با این شبکه‌ها نداشته و این اقدام به‌صورت خودسرانه انجام شده است. قوانین ما در این‌باره کاملا روشن و شفاف است. ما اصراری بر علنی کردن و اعلام رسمی چنین مسائلی نداریم، مگر اینکه فرد بخواهد چنین رفتارهایی را گسترش دهد. ما با هنجارشکنی برخورد می‌کنیم. ما تا به‌حال به تعدادی از هنرمندان تذکر داده‌ایم و آنها گفته‌اند آثارشان بدون‌رضایت خودشان در این شبکه‌ها منتشر می‌شود. ما هم به آنها گفته‌ایم باید نارضایتی خود را به‌صورت آشکار و علنی اعلام کرده و از این موضوع جلوگیری کنند؛ اما بعضی از این شبکه‌ها،‌دزدانه اقدام به انتشار این آثار می‌کنند.»

فرزاد فرزین، سیروان و زانیار خسروی، رضا صادقی، محسن یگانه، سعید و مهدی مدرس، شهرام شکوهی، محسن چاوشی، احسان خواجه امیری، علی لهراسبی، گروه چارتار، همایون شجریان و حافظ ناظری از جمله خوانندگانی‌هستند که گمان می‌رود در لیست محرومان از فعالیت هنری باشند.
گفتنی‌ست در دو سال گذشته دخالت‌نهادهای نظامی و امنیتی و امامان جمعه برای لغو کنسرت‌ها پرشمارتر و شدیدتر شده‌است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*