خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب با بهارک عرفان

بازارچه کتاب با بهارک عرفان

از دیدن عکس تا آیین گفت و گو…
بهارک عرفان
صفحه‌ی بازارچه‌ی کتاب ما؛ بیشتر از هر مطلب دیگری بوی ایران و امروز و کتاب می دهد. باز هم به همراه خبرنگارمان بهارک عرفان در تهران؛ سری به پیشخوان کتاب فروشی‌های شهر زده ایم و عناوین تازه را برگزیده ایم. با هم بخوانیم…

روباه‌های کوچک

روباه‌های کوچک

روباه‌های کوچک
نویسنده: لیلیان فلورنس هلمن
مترجم: آزاده شاهمیری
ناشر: قطره
قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۱۵۸ صفحه
«روباه‌های کوچک» نخستین نمایشنامه‌ای بود که هلمن نوشت. این نمایشنامه سه پرده و ۱۰ شخصیت با نام‌های «ادل»، «کل»، «بردی هابرد»، «اسکار هابرد»، «لیو هابرد»، «ریجاینا گیدنز»، «ویلیام مارشال»، «بنجامین هابرد»، «الکساندرا گیدنز» و «هاریس گیدنز» دارد. در انتهای این کتاب نیز مقاله‌ای درباره این نمایشنامه با عنوان «بورژواهای کوچک» نوشته محمد رضایی راد منتشر شده است.
این نمایشنامه همچنین با ترجمه‌ای از افسانه قادری از سوی نشر نی نیز منتشر شده است.
لیلیان هلمن، درگذشته در سال ۱۹۸۴، شاعر، نمایشنامه‌نویس، زندگینامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس معاصر آمریکایی است. پیش‌تر از این نویسنده در ایران رمان «شاید» با ترجمه علیرضا میراسدالله، نمایشنامه «اسباب بازی‌های زیر شیروانی» با ترجمه آهو خردمند و چند اثر دیگر منتشر شده است.
این اثر، هجدهمین مجلد از مجموعه نمایشنامه‌های «جا مانده‌ها» است که با دبیری نغمه ثمینی در نشر قطره منتشر می‌شود. از دیگر نمایشنامه‌های منتشر شده از این مجموعه می‌توان به «مدئا» اثر لوکیوس آنالوس سنکا با ترجمه مهدی الیکایی، «لابیرنت» اثر فرناندو آرابال با ترجمه شیرین حسین‌زاده رهور، «تارتوف» اثر مولیر با ترجمه مهشید نونهالی، «بافندگان» اثر گرهارت هاپتمن با ترجمه نغمه ثمینی،«نیکومد» اثر پیر کورنی با ترجمه قاسم صنعوی، «ببر پشت دروازه» نوشته ژان ژیرودو با ترجمه عبدالله کوثری و «پابرهنه در آتن» اثر مکسول اندرسن با ترجمه مشترک بهزاد قادری سهی و حسین زمانی اشاره کرد.

بهار زندگی دوشیزه جین برودی

بهار زندگی دوشیزه جین برودی

بهار زندگی دوشیزه جین برودی
نویسنده: میوریل اسپارک
مترجم: الهام نظری
ناشر: افراز
تعداد صفحات: ۱۶۸ صفحه
قیمت: ۱۱۵۰۰ تومان
اسپارک از جمله نویسندگانی است که در طول دوره‌ طولانی فعالیت حرفه‌ای، برنده‌ جوایز و افتخارات ادبی بسیاری شد. اسپارک در سال ۱۹۹۳ به مقام بانوی امپراتوری بریتانیا، و فرمانده‌ ادبیات و هنرها (در فرانسه) رسید و در ۱۹۹۷ برنده‌ جایزه‌ ادبی دیوید کوهن انگلستان برای یک عمر فعالیت ادبی شد. رمان‌های این نویسنده هم وجوه روان شناسانه دارند و هم هستی شناسانه هستند.

معروف‌ترین و پُرافتخارترین رمان میوریل اسپارک «بهار زندگی دوشیزه جین برودی» است که در سال ۱۹۶۱ چاپ شد و براساس آن سریال و فیلم سینمایی ساخته شد. این رمان، سرگذشت تراژیک و پوچ ۶ شاگرد مدرسه‌ای را در ادینبورو، تحت سرپرستی دوشیزه جین برودی روایت می‌کند. متن این داستان با طنزی مشهود و محسوس روایت می شود.

گفت‌وگوهای رومن یاکوبسن و کریستینا پومورسکا

گفت‌وگوهای رومن یاکوبسن و کریستینا پومورسکا

گفت‌وگوهای رومن یاکوبسن و کریستینا پومورسکا
مترجم: کیومرث جهانگردی
ناشر: علم
تعداد صفحات: ۲۳۹ صفحه
قیمت: ۲۱۰۰۰ تومان
در این کتاب زندگی، منظومه فکری و آثار رومن یاکوبسن، زبان‌شناس روسی و از بنیان‌گذاران مکتب زبان‌شناسی پراگ، مطرح شده است.
بنا به گفته‌ی مترجم این اثر: این کتاب زندگی علمی زبان‌شناسی را به تصویر می‌کشد که می‌توان او را به‌عنوان یکی از نوابغ این شاخه علمی و از چهره‌های ماندگارِ روزگار حاضر دانست. یاکوبسن پس از نائل شدن به جایگاه علمی رفیعی که استعدادها، تجارب، سخت‌کوشی و علائق شخصی‌اش زمینه‌ساز حصول زود‌هنگام به آن بود، مجبور به مهاجرت از زادگاهش شد. اوضاع سیاسی و دشوار حاکم بر شوروی آن زمان او را همچون بسیاری از دیگر نوابغ معاصرش وادار به ترک وطن و عزیمت به دیگر کشورهای اروپایی کرد. ماجرا به همین‌ جا ختم نشد و جنگ جهانی دوم او را مجبور کرد از کشوری به کشور دیگر در گریز باشد.این سفرها یا سرگردانی‌ها، زندگانی پُرفراز و نشیبی را برایش رقم زد، اما آوارگی نه‌تنها او را متوقف نکرد بلکه فرصتی شد برای یادگیری زبان‌ این کشورها، آشنایی با مکاتب مختلف علمی و استفاده از امکانات آنها برای پرداختن به زبان‌شناسی از زاویه‌ای تازه‌. کتاب بر مبنای گفت‌‌وگوهای یاکوبسن و همسرش پومورسکا تنظیم شده است که ابتدا به زبان فرانسه در دسترس مخاطبان قرار گرفت. سپس توسط کریستین هیوبرت به زبان انگلیسی ترجمه شد و انتشارات دانشگاه کیمبریج در سال ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳میلادی آن را منتشر کرد.

عکس و دیدن عکس

عکس و دیدن عکس

عکس و دیدن عکس
نویسنده: یوریک کریم مسیحی
ناشر: بیدگل
قیمت: ۴۸۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۲۸۲ صفحه
«عکس و دیدن عکس» با عنوان فرعی «عکس به ما چه می‌دهد، ما از عکس چه می‌گیریم» نام جدیدترین کتاب یوریک کریم‌مسیحی است که در آن امکانات پرشمار خوانش، تفسیر و تأویل عکس به مخاطبان آموزش داده می‌شود. «عکس و دیدن عکس: عکس به ما چه می‌دهد، ما از عکس چه می‌گیریم»
نویسنده در جای جای کتاب از عکس‌های عکاسان مشهور تاریخ عکاسی از آغاز تا به امروز بهره برده است. هانری کارتیه برسون، ادوِرد مایبریج، جیمز ناکت‌وی، یوجین ریچاردز، برنیس ابوت، گری وینوگراند، سابین وایس، ادی آدامز، ویلیام یوجین اسمیت، رابرت فرانک، دویین مایکلز، جوئل مایروویتز، رابرت جانسن، باربارا کروگر، ویلیام کلاین، امی هلن جانسن، رون هاویو، دایان آربس، فرد هرتسوگ و الیوت ارویت، نام شماری از عکاسان است که عکس‌هایی از آنها در این کتاب شرح و بررسی شده است.
کریم‌مسیحی در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «امروزه، به سبب امکانات گسترده‌ای که فناوری دیجیتال در دوربین‌های عکاسی و گوشی‌های تلفن همراه در اختیار همگان قرار داده، دیگر مرز روشنی بین عکاس و غیرعکاس دیده نمی‌شود. از آن رو که امکانات یاد شده فرصت عکسبرداریِ آسان، پرشمار و بی‌هزینه را به همگان می‌دهد، امکانِ سطحی، پیش‌پا افتاده و مبتذل شدن عکاسی نیز فراهم آمده است. از این رو، دانش، یا دستِ کم سلیقه عکاسی داشتن، نه تنها می‌تواند از سقوط عکاس و عکاسی به چاه ابتذال جلوگیری کند، بلکه می‌تواند آفریدن عکس خوب و دیدن آگاهانه عکس‌ها را همراه آوَرَد.»
«شب سپیده می‌زند: ۴۶ عکس فیلم، ۴۶ جستار»، «در جهت عکس: ۳۹ عکس، ۳۹ جستار» و «شب سپیده می‌زند، باری دیگر: ۵۵ عکس فیلم، ۴۸ جستار» نام شماری دیگر از کتاب‌های منتشر شده کریم‌مسیحی در حوزه نقد و تفسیر عکس است.
همچنین از میان مجموعه داستان‌های منتشر شده کریم‌مسیحی نیز می‌توان این عناوین را ذکر کرد:‌ «طبقه همکف»، «رویا، خاطره، شادی و دیگران»، «بزرگراه بزرگ»، «نفس عمیق» و «صد میدان».

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*