خانه » مقاله » نگرش منفی به ایران؛ جمهوری اسلامی در پنج قاره در صدر است

نگرش منفی به ایران؛ جمهوری اسلامی در پنج قاره در صدر است

1688506F-2613-4EDB-BB59-7A098506C41D_mw1024_s_n

در کمتر از دو هفته مانده به پایان مهلت گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، یک نظرسنجی سازمان آمارگیری «پیو» در آمریکا، تصویر نامطلوب و نامساعدی از جمهوری اسلامی ایران ارایه می‌دهد.
مرکز پژوهش‌های این سازمان آمارگیری می‌گوید که نگرش بیشتر جهانیان نسبت به ایران، منفی است و اکثریت مردم در ۳۱ کشور از ۴۰ کشوری که در قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکا مورد نظرخواهی قرار گرفته‌اند، نسبت به جمهوری اسلامی نگرشی منفی دارند و در چندین کشور مسلمان، بویژه در خاورمیانه بدبینی به ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته است.


سازمان آمارگیری «پیو» می‌گوید که این نظرخواهی از بیش از ۴۵ هزار و ۴۰۰ تن در ۴۰ کشور جهان، از پنجم فروردین گذشته تا ششم خرداد انجام شده است.
این گزارش می‌گوید که در میان چهل کشور، تنها ۵۷ درصد مردم پاکستان، ۴۲ درصد ویتنامی‌ها و ۴۴ درصد شهروندان کشور آفریقایی غنا، نگرش مساعدی به ایران دارند.
اکثریت بزرگی اردنی‌ها که ۸۹ درصد مردمان این کشور را شامل می‌شود، نسبت به جمهوری اسلامی ایران بدبین‌اند.
«پیو» می‌گوید که اکثریت چشمگیری از شهروندان ترکیه نظری مشابه اردنی‌ها دارند و در میان کشورهای خاورمیانه، لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها به ترتیب با ۵۸ درصد و ۵۷ درصد، در ردیف‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
در این میان، تنها ۴۱ درصد لبنانی‌ها و ۳۴ درصد فلسطینی‌ها، با نظر مساعدی به ایران می‌نگرند. بیش از ۹ نفر از هر لبنانی شیعه و به عبارتی ۹۵ درصد شیعیان آن کشور در مورد جمهوری اسلامی ایران نظر موافقی ابراز کرده‌اند. این رقم برای سنی‌های لبنان پنج درصد بوده است.
البته بالاترین میزان بدبینی نسبت به جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه با ۹۲ درصد، به شهروندان اسراییل اختصاص دارد. این میزان حدود ۹ نفر از هر ۱۰ اسراییلی را شامل می‌شود.
در طبقه بندی نگرش شهروندان اسراییل، ۹۷ درصد یهودیان اسراییلی و ۶۳ درصد عرب‌های اسراییل بدبینی شدیدی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند.
در این نظرخواهی اضافه شده که به غیر از پاکستان، افکار عمومی در آسیا و اقیانوسیه نسبت به ایران دیدگاهی منفی یا مختلط دارند.
دیدگاه منفی نسبت به جمهوری اسلامی ایران بویژه در ژاپن و استرالیا گسترده است.۷۳ درصد ژاپنی‌ها و ۶۷ درصد شهروندان استرالیا، نگرش خوبی به ایران ندارند و حتی در پاکستان، میزان بدبین‌ها طی یک سال گذشته از هشت درصد به ۱۶ درصد افزایش یافته است.
سازمان «پیو» در مورد دیدگاه‌ ساکنان آمریکای لاتین هم می‌گوید که چهره ایرانیان در میان شهروندان این منطقه نیز مساعد و مناسب نیست چرا که به طور میانگین، ۶۱ درصد مردمان شش کشور آمریکای لاتین نظری منفی نسبت به ایران دارند.
برزیل با ۷۹ درصد بالاترین و پرو با ۴۸ درصد پایین‌ترین ردیف را در میان کشورهای این منطقه دارند.
در آمریکا شمالی هم ۷۶ درصد شهروندان ایالات متحده و ۶۶ درصد مردم کانادا نگرش منفی به جمهوری اسلامی ایران ابراز کرده‌اند.
و اما در کشورهای اروپایی نظر منفی نسبت به ایران بیش از نقاط دیگر است. این آمار، شهروندان کشورهای اروپایی را که نسبت به ایران دیدگاهی بسیار منفی ابراز کرده‌اند به این ترتیب طبقه بندی کرده است:
اسپانیا و ایتالیا با ۸۷ درصد، فرانسه ۸۱ درصد، آلمان ۷۸ درصد، لهستان ۶۷ درصد و بریتانیا ۶۲ درصد.
در ۹ کشور قاره آفریقا هم که در این آمار آمده‌اند، دیدگاه‌ها متفاوت بوده است. در حالی که ۵۷ درصد شهروندان آفریقای جنوبی نگرش منفی نسبت به ایران ابراز کرده‌اند، در بورکینا فاسو و تانزانیا این میزان تنها ۳۴ درصد بوده و در اتیوپی هم ۱۸ درصد نظر مخالف و ۲۷ درصد نظر موافق نسبت به ایران ابراز کرده‌اند.
در پایان این نظرخواهی همچنین با اشاره به دومین سالگرد انتخاب حسن روحانی اضافه شده که رییس جمهوری اسلامی هم در میان ملت‌های خاورمیانه، موقعیت مساعدی ندارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*