خانه » اقتصاد هفته » ضمیمه اقتصادی هفته شماره 40 سال 93

ضمیمه اقتصادی هفته شماره 40 سال 93

bourser25

٣٨میلیارد دلار واردات، ٣۵ میلیارد دلار صادرات
گمرک ایران با انتشار وضعیت تجارت خارجی کشور در ٩ ماهه ابتدای امسال، اعلام کرد: در این مدت، ٣۵ میلیارد دلار کالا به خارج صادر و ٣٨ میلیارد دلار نیز وارد شد. گمرک ایران تازه‌ترین آمار تجارت خارجی کشور را منتشر کرد. بر این اساس، در ٩ ماهه سال جاری ٣۵ میلیارد و ١۴۵ میلیون دلار انواع کالا صادر و به میزان ٣٨ میلیارد و ۴۶٢ میلیون دلار هم وارد کشورمان شده است. برهمین اساس، در این مدت صادرات غیرنفتی ٧٢/١٧ درصد و واردات ٩٨/١۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. اقلام عمده صادرات غیرنفتی در نه ماهه اول امسال شامل پروپان مایع شده، متانول و بوتان مایع شده بوده و عمده‌ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده‌اند. عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به گندم با سهم ٣٨/٣ درصدی از کل ارزش واردات، ذرت با ٠١/٣درصد، برنج با ٩١/٢ درصد، کنجاله سویا با ۶١/٢ درصد و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با حجم سیلندر بیشتر از ١۵٠٠ سانتی‌متر مکعب با ۵۶/٢ درصد اختصاص دارد و عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران هم در ٩ ماهه امسال به ترتیب شامل امارات متحده عربی، چین، کره جنوبی و ترکیه بوده اند.

واردات ۹۲ هزار تن برنج خارجی در یک ماه
پس از آنکه در سال گذشته واردات برنج به طور غیرمنطقی افزایش یافت وعمده‌ترین کالای وارداتی شناخته شد، نیاز کشور در سال جاری به واردات برنج کاهش یافت و به همین دلیل بود که واردات برنج تا پایان فصل برداشت برای حمایت از شالیکاران ممنوع اعلام شد. برنج مورد نیاز کشور سالانه ۳ میلیون تن است که در حال حاضر بیش از دو میلیون تن برنج در داخل تولید می‌شود و تنها حدود یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن باید از خارج تامین شود. در حالی که از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا مهر سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج به کشور وارد شده که این میزان به اندازه کل نیاز بازار بوده و همین امر باعث انبار برنج داخلی و رکود بازار برنج شد. درحالیکه محمدرضا صفا، نایب‌رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی خبر از ممنوعیت واردات برنج برای تنظیم بازار داخلی توسط دولت داد اما چند روز بعد جمیل علیزاده‌شایق، دبیر انجمن برنج با بیان اینکه واردات برنج ممنوع نشده است، گفت: با توجه به واردات ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی برنج از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون، ایران برای سال ۱۳۹۴ نیز به واردات این محصول نیاز ندارد. وی با بیان اینکه برای واردات برنج ممنوعیتی اعلام نشده بلکه پیشنهاد شده است، تصریح کرد: دولت تعرفه واردات برنج را به ۴۰ درصد افزایش داده است که از نظر بنده این امر کارساز نیست چون تاجری که تصمیم به واردات برنج دارد و برای این کار قرارداد امضا کرده، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که این واردات را در زمان اعمال تعرفه بالا انجام ندهد. با این حال سخنان معاون وزیر و نایب‌رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران حاکی از آن است که واردات برنج تا پایان فصل برداشت یعنی دی‌ امسال ممنوع خواهد بود.و

49 درصد معاملات بورس در اختیار ۵ کارگزار
آمار و اطلاعات منتشره از سوی اداره آمار و اطلاعات بازار شرکت بورس، حاکی از آن است که طی ۹ ماه امسال، از میان ۱۰۱ کارگزار حاضر در بورس اوراق بهادار، تعداد ۹۴ کارگزار در معاملات آنلاین فعالیت داشته‌اند. در عین حال، آمارها نشان می‌دهد حدود ۴۰ درصد از کل معاملات الکترونیکی در ۶ کارگزاری انجام شده که به ترتیب کارگزاری‌های مفید با ۱۱/۲۳ درصد، آگاه با ۰۸/۶ درصد، بانک کشاورزی با ۴۹/۳ درصد، امین آوید با ۶۴/۲ درصد، بانک ملی ایران با ۲۷/۲ درصد و حافظ با ۱۹/۲ درصد رتبه‌های اول تا ششم را از نظر ارزش معاملات آنلاین به خود اختصاص دادند. در عین حال، از کل معاملات انجام‌شده در این مدت، بیش از ۱۶۵ هزار میلیارد ریال خرید و فروش‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام شده که ۶۰/۱۸ درصد از کل خرید و فروش‌هاست. این در حالی است که ارزش کل خرید و فروش کارگزاری‌های فعال در این مدت، بیش از ۸۸۹ هزار میلیارد ریال بوده است. از سوی دیگر، ارزش خرید و فروش معاملات به‌صورت خرد و بلوک معادل ۶۷ درصد کل معاملات و ارزش خرید و فروش عمده و سایر نیز ۳۲ درصد از معاملات را در این مدت به خود اختصاص داده است. این در حالی است که شرکت‌های کارگزاری صبا تامین با ۰۸/۱۳ درصد، بانک ملی با ۳۳/۱۲ درصد، کارگزاری مفید با ۳۳/۵ درصد، کارگزاری حافظ با ۱۱/۵ درصد و کارگزاری امین آوید با ۷۹/۴ درصد در رتبه‌های اول تا پنجم جدول کل ارزش معاملات قرار گرفتند.

واکنش جدید ایران به تاخیر نفتی چینی‌ها
عبدالرضا حاجی حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در گفتگو با مهر درباره واکنش شرکت ملی نفت ایران به تاخیرهای شرکت چینی ساینوپک در طرح توسعه میدان مشترک یادآوران، گفت: بر اساس برنامه زمان بندی قرار بود سال گذشته طرح افزایش تولید نفت این میدان مشترک به حدود ۵۰ هزار بشکه در روز عملیاتی شود که این افزایش تولید نفت به سال جاری موکول شده است. برنامه اجرای طرح توسعه میدان نفتی یادآوران ۵۰ ماهه است، ولی به نظر می رسد که پیمانکار چینی این پروژه را مدت ۸۰ ماه به پایان برساند. حسین نژاد با اشاره به تاخیر حدود دو ساله شرکت ساینوپک چین در اجرای فاز اول طرح توسعه میدان مشترک یادآوران، اظهار داشت: در حال حاضر زمان از دست رفته و تاخیرها قابل برگشت نیست. وی در رابطه با واکنش واکنش احتمالی شرکت ملی نفت ایران نسبت به تاخیر چینی ها، گفت: باید در نشست هماهنگی و مشترک بین شرکت ملی نفت و ساینوپک چین دلایل و عوامل ایجاد تاخیرهای نفتی بررسی شود. اگر عامل تاخیرها قصور کارفرما باشد قابل پذیرش از سوی پیمانکار است، تبیین کرد: اما اگر عامل تاخیرها در توسعه این میدان مشترک نفتی، کم کاری پیمانکار باشد شرکت چینی این تاخیرها را باید بپذیرد. در این صورت هزینه های بانکی شرکت پیمانکار توسط شرکت ملی نفت ایران پرداخت نخواهد شد و پاداش پایان کار هم به این پیمانکار پرداخت نمی شود. وی همچنین در خصوص احتمال مشارکت شرکت ساینوپک چین در فاز دوم طرح توسعه میدان یادآوران توضیح داد: شرکت چینی در صورت تمایل باید طرح جامع توسعه فاز دوم میدان “ام.دی.پی” را ارائه کند و شرکت ملی نفت ایران درباره حضور و یا عدم حضور شرکت چینی بر اساس ام.دی.پی تصمیم گیری نهایی را خواهد کرد. پس از اخراج شرکت سی.ان.پی.سی چین از طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی، شرکت ملی نفت ایران برای تمدید قرارداد شرکت ساینوپک چین از طرح توسعه میدان مشترک یادآوران شرط و شروط گذاشته است. بر این اساس با به پایان رسیدن عملیات حفاری ۵۵ حلقه چاه مربوط به فاز اول طرح توسعه میدان یادآوران، عملا بخش عمده فعالیت های نفتی ساینوپک چین در طرح توسعه این میدان نفتی به پایان رسیده است. عملیات حفاری این ۵۵ حلقه چاه تولیدی و توصیفی در حالی توسط پیمانکار چینی به پایان رسیده است که مطابق با برنامه زمان بندی باید سال گذشته حفاری این چاه ها به پایان می رسید و این شرکت در انجام عملیات حفاری عملا بیش از یکسال تاخیر را به توسعه این میدان مشترک نفتی تحمیل کرده است. با گذشت حدود هفت سال از امضای قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری طرح توسعه میدان یادآوران با شرکت ساینوپک چین، شرکت ملی نفت ایران زمستان سال گذشته رسما به عملکرد چینی‌ها در توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انتقاد کرد.

سایه سنگین قیمت نفت بر ذخیره‌ سازی کالاهای اساسی سال ۹۴
علی قنبری معاون وزیر صنعت معدن و تجارت دررابطه با پیشنهاد دولت برای اختصاص بودجه ذخیره سازی کالاها در لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور، گفت: این موضوع را باید با توجه به شرایط کشور سنجید؛ نفت به عنوان مهمترین عامل درآمدی ما رو به کاهش است و قیمت از ۷۰ دلار پایین تر آمده است که یه نظر می سد در بلندمدت قیمت نفت پایین تر هم برود ولی دولت خوشبینانه قیمت ۷۲ دلار را در نظر گرفته است. وی افزود: با این اوضاع، نمی توان خیلی انتظار داشت که وضعیت بودجه مناسب باشد و افزایش بودجه برای تمامی بخش‌ها از جمله ذخیره سازی کالا در نظر گرفته شود. او همچنین تصریح کرد: بنابراین دولت باید احتیاط کند تا کسری بودجه نداشته باشد و این در شرایطی است که با توجه به جریانات سیاسی و عوامل موثر در زمینه کاهش قیمت نفت باید به همین بودجه اکتفا کرده و کشور را طوری اداره کرد که کسری بودجه نداشته باشیم و دچار مشکل نشویم.

100 فروند هواپیما زمین‌‌گیر هستند/ خروج ۴ میلیارد دلار ارز از ایران
محمد علی ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اعلام اینکه سال قبل ۴ میلیارد دلار ارز بابت عملکرد ایرلاین‌های خارجی از کشور خارج شده است، گفت: بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما هم به دلیل مشکلات مالی و تحریمها زمین‌ گیر هستند. وی با اشاره به کاهش رشد نشست و برخاست هواپیماها در مسیرهای داخلی، گفت: نشست و برخاست هواپیماها در مسیرهای داخلی سه درصد رشد داشته، همچنین در اعزام و پذیرش مسافر ۸ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۱۱ درصد رشد داشته است. او افزود: عمده این هواپیماها فقط امکان پرواز در مسیرهای داخلی را دارند، بنابراین با زمین‌گیر شدن آنها رشد پروازها کاهش داشته است. وی با اشاره به کمبود نقدینگی در شرایط تحریم، اظهار داشت: اغلب هواپیماهای زمین‌گیر از نوع فوکر ۱۰۰ هستند که موتور این هواپیماها انگلیسی است و تاکنون این کشور با تعمیر موتور این هواپیماها موافقت نکرده است. ایلخانی با اشاره به اینکه در ۸ ماهه امسال حدود ۷ درصد در نشست و برخاست هواپیما رشد داشتیم، بیان کرد: ۱۲ درصد در اعزام و پذیرش مسافر در مسیرهای داخلی و بین المللی و ۱۷ درصد در پذیرش بار و مسافر نسبت به ۸ ماه سال گذشته افزایش داشته است.
مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در مسیرهای بین المللی که شامل کشورهای خارجی حج و عتبات می شود، ۲۱ درصد رشد نشست و برخاست هواپیما داشتیم، گفت: در اعزام و پذیرش مسافر ۲۳ درصد رشد داشته ایم که این رقم در فرودگاه امام خمینی(ره) ۲۹ درصد بوده است . وی تصریح کرد: در ارسال بار و مجموعه های پستی در فرودگاه های بین المللی هم نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش عملکرد داشتیم

100 میلیارد دلار ارز منجمد شده در کشورهای دیگر
یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: حدود ١٠٠ میلیارد دلار ارز منجمد شده در کشورهایی مثل چین، هند و ژاپن داریم که نمی‌توانیم از آنها سریع استفاده کنیم. وی درباره راهکار کوتاه‌ مدت برای افزایش درآمدزایی دولت گفت: تعدادی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده در عسلویه در سال آتی به نتیجه می‌رسد؛ لذا درآمدهای حاصل از آن سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند مقدار زیادی از کسری بودجه را جبران کند که اگر این امکان ایجاد شود که از ابتدای سال امکان صادر شدن محصولات آنها فراهم شود می‌توانند درآمدزایی داشته باشند . وی با اشاره به ضرورت کاهش هزینه‌های دولت یا افزایش درآمد با توجه به وزن درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده گفت: دولت باید هزینه‌هایش را کم کرده یا درآمد خود را افزایش دهد. یکی از راهکارها برای افزایش درآمد دولت بحث افزایش درآمدهای مالیاتی است یعنی دولت بتواند با تکیه بر درآمد حاصل از مالیات خود را اداره کند. آل‌اسحاق اظهار کرد: البته لازمه این کار آن است که زمینه نشاط اقتصادی فراهم شود که مردم فعالیت‌های اقتصادی انجام دهند و کسب درآمد کرده و از این درآمد، مالیات به دولت بپردازند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*