خانه » ضمیمه ورزشی خلیج فارس » حق پخش تلویزیونی فوتبال؛ دولت و شورای امنیت در برابر سیمای جمهوری اسلامی – فریدون شیبانی

حق پخش تلویزیونی فوتبال؛ دولت و شورای امنیت در برابر سیمای جمهوری اسلامی – فریدون شیبانی

asdasd

هنگامی که شورای امنیت استان تهران پخش تلویزیونی مسابقه های فوتبال لیگ برتر را برای سرگرم کردن مردم ضروری تشخیص داد و تهدید فدراسیون معترض فوتبال به جلوگیری از ورود دوربینهای تلویزیونی به ورزشگاهها را «وتو» کرد، اصرار باشگاههای بدهکار به بالا بردن حق پخش به ۱۶۰میلیارد تومان کار را به جلسه ای نافرجام در شورای امنیت استان تهران در وزارت کشور کشاند. نماینده عزت الله ضرغامی، مدیرعامل نزدیک به بیت رهبری سیمای جمهوری اسلامی در جلسه شنبه پنجم مهر با ادامه پافشاری روی رقم پیشنهادی از پذیرش پیشنهاد شورای امنیت استان خودداری کرد. صداوسیما در برابر تقاضای ۱۶۰ میلیاردی فدراسیون فوتبال، پیشنهاد بسیار کمتر ۲۲ میلیارد تومانی برای حق پخش این فصل لیگ برتر را به فدراسیون داده است.
یک روز بعد (یکشنبه) خبرگزاری فارس گزارش داد که این موضوع به هیأت دولت ارجاع شده است «تا دولتمردان در این مورد به تصمیم‌ گیری بپردازند تا بلکه دولت تکلیف حق پخش را روشن کند.» جالب این که دولت در ارگانهای نزدیک به بیت رهبری، هیچگاه موفقتی نمی تواند داشته باشد، مگر ملاحظات امنیتی بر کل کار حاکم شود.
برپایه همین گزارش در صورتی که دولت هم به نتیجه مورد نظر بسود فدراسیون دست نیافت، «یک بار دیگر فدراسیون فوتبال در این مورد وارد عمل شده و پس از بازی‌های آسیایی و به احتمال زیاد از هفته دوازدهم جلوی دوربین‌ها برای حضور در ورزشگاه‌ها را خواهد گرفت»؛ تصمیمی که شورای امنیت با آن مخالف است.

چندی پیش تهدید فدراسیون برای راه ندادن دوربین های تلویزیونی به ورزشگاهها چنان جدی شد که در کمترین زمان تا شروع مسابقه های لیگ برتر، بدستور شورای امنیت تهران، این تهدید بی نتیجه ماند. مناف هاشمی، معاون مالی وزارت ورزش و از حاضران جلسه نافرجام پنجشنبه به پیشرفتهایی در مذاکرات اشاره کرد؛ اما در عمل کمترین اثر مثبتی دیده نشد.
به گزارش خبرگزاری فارس، کفاشیان پیش از این گفته بود، بنا بر درخواستی که صورت گرفته تنها یک جلسه دیگر باید میان فوتبالی‌ها و صدا و سیما درباره حق پخش انجام شود – یعنی جلسه پنجم مهر. در این نقل قول اشاره نشد که درخواست از سوی چه کسی و یا چه ارگانی بوده است. هاشمی درباره جلسه شنبه به خبرنگاران گفته بود: “شنبه در وزارت کشور با حضور نمایندگان شورای عالی امنیت ملی جلسه نهایی برگزار خواهد شد تا درباره حق پخش تصمیم نهایی گرفته شود.” اما کشیدن پای دولتیان به این موضوع نشان از کشدارتر شدن ماجرا دارد. کفاشیان همچنین گفت که صدا و سیما پیشنهاد وزارت کشور را هم نپذیرفته است.
کفاشیان تهدید کرد: “نماینده صداوسیما اختیار افزایش حق پخش را نداشت و از نظر من جلسه دیگری در کار نیست و از امروز مقدمات لازم برای جلوگیری از پخش مسابقه‌های لیگ برتر را فراهم می ‌کنیم.”
او در مورد نقش مراجع امنیتی هم گفت: “وزارت ورزش با ماست و در جلساتی که تاکنون برگزار شده و همین طور جلسه امروز (شنبه) از حق و حقوق ورزش و فوتبال دفاع کرد، اما متاسفانه طرف مقابل این موارد را نمی‌پذیرد. با شرایطی که وجود دارد، با قاطعیت اقدامات عملی را انجام می ‌دهیم و حالا دیگر نمی ‌دانیم مراجع و نهادهای امنیتی بالاتر می‌توانند به مسئله ورود کنند تا کار به یک نتیجه مشخصی برسد یا خیر.”

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*