خانه » اقتصاد هفته » ضمیمه اقتصادی هفته شماره بیستم سال 93

ضمیمه اقتصادی هفته شماره بیستم سال 93

fsd5f4sd5f

تخصیص ۵ درصد اعتبارات پروژه‌های عمرانی در پنج ماهه اول سال
علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه منابع خوبی به پروژه‌های حوزه انتخابیه‌اش اختصاص نیافته است، گفت: درپنج ماهه اول سال جاری تنها ۵ درصد اعتبار به پروژه‌های استانی تخصیص داده شده است. وی افزود: رییس‌جمهور قول دادند بسیاری از پروژه‌ها اجرایی شود و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور نیز دستورتخصیص آن را دادند اما خزانه تاکنون در این راستا اقدام نکرده است. وی گفت: بیم آن می‌رود بسیاری از پروژه‌های فعال تعطیل شود و این با روح اقتصاد مقاومتی مغایر است. این عضو کمیسیون برنامه، ‌بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه با سیاست‌های انقباضی نمی‌توان از رکود خارج شد، گفت: پروژه‌های حوزه انتخابیه بنده ۱۰۰ پروژه است که اگر استانی‌ها هم اضافه شود به بیش از ۱۰۰۰پروژه می‌رسد. وی با بیان اینکه استان ما صعب‌العبور است از این رو اجرای پروژه‌های راهسازی مهم است، گفت: پروژه‌های آبخیزداری هم منتظر تخصیص اعتبار است. این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت تزریق منابع به پروژه بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی تاکید کرد و گفت: مطالبه اصلی این است که اگر تخصیص داده نشود کارگاه‌ها تعطیل می‌شود و فرصت برای احیای دوباره کارگاه‌ها از دست می‌رود

سهم‌ ایران در تجارت جهانی گاز نزدیک صفر است
مسعود نیلی در همایش استادان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با بیان اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نقش چارچوب اقتصاد ایران را دارد، اظهار کرد: نسبت به سایر کشورها اسناد بالادستی بسیاری داریم اما کمتر سندی توانسته سازگاری لازم بین سیاستهای اتخاذی را فراهم کند؛ این درحالیست که سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی قابلیت این را دارد که علاوه برهدایت برنامه‌های اقتصادی در کوتاه‌مدت، در برنامه ششم توسعه نیز برای برنامه میان‌مدت مفید واقع شود . همچنین وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ترکیب درآمد‌های دولت در بودجه عمومی باید تغییر کند، از نحوه تامین مالی طرح مسکن مهر انتقاد کرد. داوود دانش‌جعفری در این همایش با بیان اینکه برخی از عوامل درون اقتصاد ایران مربوط به سیاست‌های نادرستی بوده که ایجاد نوسان کرده است، گفت: مثلا طرح مسکن مهر از این جهت که اقشار ضعیف را هدف‌گیری می‌کرد، طرح مهمی بود اما مشکل این بود که تامین مالی این طرح از محل استقراض از بانک‌مرکزی انجام شد. وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه یکی از مواردی که اقتصاد ایران در آن آسیب‌پذیر است، وابستگی به مواد غذایی وارداتی است، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰درصد از روغن‌نباتی مصرفی کشور، وارداتی است

قطع فاینانس چین و احتمال همکاری با کشورهای اروپایی
ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تشریح دلایل قطع فاینانس چین، گفت: درصورتی که مذاکرات ایران و چین به سرانجام نرسد، احتمال همکاری با کشورهای اروپایی تقویت می‌شود. وی در خصوص چرایی قطع فاینانس چین طی هفته‌های اخیر، اظهار داشت: چین می‌خواهد کمتر از مبالغی که ایران در آنجا پول دارد «فاینانس» را انجام دهد در حالی که بنا بود ۲ برابر این مبلغ را تامین اعتبار کند. وی با تاکید براینکه دلیل مذکور موجب شد تا ایران تصمیم بگیرد فاینانس را قطع کند، افزود: همچنین کشور چین قصد دارد فاینانس را برای کالا و پروژه‌هایی که خودش تشخیص می‌دهد برقرار کند درحالی ایران باید تعیین کند این اعتبار صرف خرید چه کالا و یا تکمیل چه پروژه‌یی شود. وی دو دلیل مذکور را به عنوان مهم‌ترین عوامل قطع فاینانس چین برشمرد و در ارتباط با قول رییس کل بانک مرکزی برای رفع این مشکل تا هفته‌های آینده، تصریح کرد: البته ایران و چین در حال مذاکره هستند که در این خصوص به نتیجه برسند و باید دیپلماسی دو طرف تقویت شود. فتحی پور در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که ایران به جای چین کشورهای اروپایی را جایگزین کند؟ گفت: کشورهای اروپایی در سفر به ایران بازدیدهایی را از پروژه‌های اقتصادی داشته و اعلام آمادگی برای همکاری با ایران کرده‌اند.

معوقه‌های بانکی ۲ برابر آمار رسمی است
۱۶۰هزارمیلیارد تومان، جدیدترین رقم معوقات بانکی‌ای است که علی‌اکبر ترکان، مشاور ارشد رییس‌جمهور آن را بیان کرده است. آماری نزدیک به آنچه وزیر اقتصاد، اول‌تیر اعلام و بلافاصله آن را تکذیب کرد. اواخر خردادماه بود که علی طیب‌نیا در جلسه مشترک مجمع کارآفرینان کشور و وزرای اقتصادی دولت با نمایندگان مجلس گفت: «بگذارید بگویم برخلاف اینکه اعلام می‌شود معوقات بانکی حدود ۸۰هزارمیلیاردتومان است اما به‌صورت واقعی این رقم ۱۵۰هزارمیلیاردتومان است.» رقمی قطعی و آماری جدید از مطالبات معوق. این اظهارات طیب‌نیا در حالی بود که آخرین رقمی که تا‌ آنلحظه درخصوص مطالبات معوق عنوان شده بود، رقم ۸۲ هزار میلیارد تومانی‌ای بود که رییس کل بانک مرکزی و معاون اول رییس‌جمهور اردیبهشت‌ماه سال‌جاری عنوان کرده بودند. اختلاف میان آمار طیب‌نیا و سیف، یکی در کسوت وزیر اقتصاد و دیگری در قامت رییس مهم‌ترین نهاد مالی کشور، ۶۸هزارمیلیاردتومان بود. اختلافی که نمیتوانست اشتباه آماری یا گفتاری باشد. جالب‌تر از اختلاف میان آمار، تکذیب خبر توسط طیب‌نیا بود. فردای روزی که رسانه‌ها آمار ۱۵۰هزارمیلیاردتومانی معوقات بانکی را به نقل از وزیر اقتصاد، تیتر یک کردند، علی‌طیب‌نیا این رقم را تکذیب کرد و گفت «آنچه در کمیسیون اقتصاد مجلس گفته‌ایم آن بود که ما حدود ۸۰هزارمیلیاردتومان معوقات بانکی داریم و حدود ۷۰هزارمیلیاردتومان هم از معوقات استمهال شده است که دیگر جزو معوقات قرار نمی‌گیرد.» وی در ادامه توضیح داده بود: مبالغ استمهال‌شده عمدتا در قالب تکالیف بودجه‌ای و دولتی طبقه‌بندی می‌شود و نباید با معوقات قطعی نظام بانکی جمع زده شود. اما دیروز ترکان رقمی جدید از مطالبات معوق را رو کرد و گفت: ” در حال حاضر معوقه رسمی بانک‌ها بیش از ۸۲ هزار میلیارد تومان و معوقات غیررسمی آنها نیز به همین میزان است.”

صندوق بین‌المللی پول: امسال رشد اقتصادی ایران به ۵/۱ درصد می‌رسد
مسعود احمد رییس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد، بعد از دو سال انقباض در سیاستهای پولی، رشد اقتصادی ایران به ۵/۱ درصد ارتقا یابد. وی درخصوص فضای کسب و کار در ایران در گفت: امسال بهبود بزرگی در اقتصاد ایران ایجاد شده است. وی اظهار داشت: نرخ تورم در ایران کاهش یافته و پیشرفت در تثبیت نرخ ارز عملی شده و این بهبودها به دلیل اقدامات صورت گرفته از سوی دولت ایران است. به گفته وی، سیاستهای مقتدرانه کلان و اصلاحات جامعی که در عرصه اقتصادی ایجاد شده توانسته شرایط اقتصادی را متحول و مقاوم و با تولید بیشتر در مقایسه با دیگر اقتصادها بتواند مقابله کند. وی تاکید کرد: چارچوب اقتصاد ایران با هدف بهبود سیاستهای پولی، افزایش بهره‌وری و گسترش رقابت تنظیم شده که در نهایت این سیاست‌ها باید به ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد برای جوانان منتهی شود. رییس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول گفت: دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران معتقد است که اشتغالزایی و دادن امید به جوانان موضوع مهمی است. وی یادآور شد: تلاش مسوولان ایرانی ضمن کم کردن نرخ تورم، کاهش تدریجی وابستگی به اقتصاد نفتی است به طوریکه بتوانند این وابستگی را تا حداقل ممکن کاهش دهند. به گفته احمد، باید اقتصاد ایران به سمت پویایی و بهره‌وری گام بردارد بطوریکه اقتصاد به مرحله‌یی برسد که بتواند اشتغال ایجاد کند. وی گفت: رسیدن به اهداف یادشده نیاز به اصلاح جامع دارد زیرا می‌توان گفت بدون اینکه در خارج از ایران چه روی می‌دهد دولتمردان ایرانی از هم اکنون انجام این اصلاحات را شروع کنند.

27هزار میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شد
سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای امسال تاکنون، ۲۷ هزار میلیارد ریال سهم دولتی را از طریق بورس، فرابورس، مزایده و مذاکره به فروش رسانده است. بالغ بر ۲۷ هزار و ۴۱۹ میلیارد ریال سهم دولتی از ابتدای سال ۹۳ تاکنون توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق بورس، فرابورس، مزایده و مذاکره واگذار شده است. براساس این گزارش، از این میزان واگذاری بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار و ۲۱ هزار و ۵۳ میلیارد ریال در بازار فرابورس به فروش رسیده است؛ به‌علاوه اینکه یک میلیارد ریال سهم دولتی هم از طریق مذاکره و شش هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال از طریق مزایده فروخته شده است. همچنین آمار واگذاری‌های امسال به تفکیک حجم واگذاری سهام نشان می‌دهد ۲۷ هزار و ۳۳ میلیارد ریال به صورت بلوکی، ۷۵ میلیارد ریال به صورت تدریجی و ۳۱۱ میلیارد ریال به صورت ترجیحی به بخش خصوصی داده شده است که ۲۳ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال آن مربوط به شرکت‌های گروه یک ماده دو قانون اصل ۴۴ و ۳ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه دو ماده ۲ این قانون بوده است.

واکنش مقامات ایرانی به انتشار خبر تفاهمنامه نفتی با روسیه
|در حالیکه خبرگزاری‌های خارجی از امضای تفاهمنامه‌یی ‌مابین وزرای نفت ایران و روسیه برای تهاتر نفت و کالا خبر داده بودند اما واکنش تکذیبی ماجدی معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران موجب شد تا این تفاهمنامه در هاله‌یی از ابهام تایید و تکذیب باقی بماند. بااین وجود ظاهرا مقامات نفتی ایران نمی‌خواهند براحتی از کنار این تفاهمنامه بگذرند ، جون وی به گونه‌یی به تایید این خبر پرداخته و گفته است که “جمهوری اسلامی ایران و روسیه صرفا تفاهمنامه‌یی اقتصادی و تجاری امضا کرده‌اند. ماجدی در پاسخ به این سوال که آیا تهاتر نفت در برابر کالا هم بخشی از این تفاهمنامه است؟ اظهار داشت: این تفاهمنامه اقتصادی و تجاری بوده که ممکن است تهاتر نفت و کالا هم بخشی از آن باشد. البته با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در مورد یادداشت تفاهم ایران و روسیه گفته بر اساس پیشنهاد ایران ما در ساماندهی محموله‌های نفت ایران از جمله به بازار ایران مشارکت می‌کنیم. وی البته پیش‌تر نیز در مورد این تفاهمنامه گفته بود که توافق اولیه و مقدماتی با وزارت نیروی ایران برای امضای ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار قرارداد برقی در چهار حوزه نیروگاه‌های حرارتی، برقابی، شبکه انتقال، افزایش راندمان شبکه انتقال و توزیع برق و تبادل و ترانزیت برق انجام شده است. هرچند که در این توافق جدید بحثی در مورد سایر توافقات نشده . ظاهرا یک توافق هم در زمینه واردات برق از روسیه انجام گرفته است. د چیت‌چیان، وزیر نیرو گفت قرار است با سنکرون شبکه برق بین ایران، آذربایجان و روسیه امکان واردات ۵۰۰ مگاوات برق در فاز اول و ۷۰۰ مگاوات در فاز دوم نهایی شود. از این رو با این توافق بزرگ برقی بین دو کشور گام نخست برای تهاتر نفت خام صادراتی ایران در ازای برق و سایر خدمات فنی و مهندسی وارداتی از روسیه برداشته شده است. با این حال امریکا که در واکنش به قضایای اوکراین روسیه را مورد تحریم قرار داده بود نیز به این خبر واکنش نشان داده و بنا به گفته دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری امریکا هرگونه مشارکت شرکت‌های روسی در انعقاد قراردادی مربوط به فروش نفت ایران با مجازات امریکا مواجه می‌شود. وی که مسوول ارشد دولت اوباما در امور تروریسم و اطلاعات مالی است، هشدار داد که هرگونه مشارکت شرکت‌های روسی در انعقاد قراردادهای نفتی با ایران، با مجازات‌هایی از سوی دولت امریکا مواجه خواهد شد.

50 شرکت فعال بورسی کدام‌ها هستند
شاخص بورس نیز که معاملات نخستین روز سال ۹۳ را در ارتفاع ۷۹ هزار و ۱۵ واحدی آغاز کرده بود، از ابتدای امسال تاکنون در مجموع با افت ۴۴۰۲ واحدی به عدد ۷۴ هزار و ۶۱۳ واحد رسیده است. افت شاخص بورس در حالی این روزها به ۴۴۰۲ واحد در سال جاری رسیده است که دماسنج بورس از ابتدای سال ۹۳ تا پایان هفته اول تیرماه بیش از ۸۱۰۰ واحد افت را به خود دیده بود و در چند هفته گذشته حدود ۴۰۰۰ واحد از تب آن کاسته شده است.. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه اصفهان و مخابرات ایران پنج شرکت فعال‌تر بورس اوراق بهادار در بهار امسال بودند. همچنین سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری غدیر، ارتباطات سیار، معدنی و صنعتی گل گهر، ملی صنایع مس ایران، بانک پاسارگاد، بانک ملت، معدنی و صنعتی چادرملو، گروه مپنا و سایپا در رتبه‌های ششم تا پانزدهم جدول فعال‌ترین شرکت‌های بورسی در سه ماهه اول سال ۹۳ قرار دارند. در عین حال، رتبه‌های ۱۶ تا ۲۰ نیز برای شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، فولاد خوزستان، بانک صادرات ایران، ایران خودرو و بانک پارسیان به ثبت رسیده است. بانک تجارت، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، توسعه معادن و فلزات، پتروشیمی پردیس، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی خارک، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، فولاد خراسان و نفت سپاهان نیز در ردیف‌های ۲۱ تا ۳۰ این رده‌بندی قرار دارند. همچنین بانک اقتصاد نوین، پتروشیمی شازند، خدمات انفورماتیک، نفت بهران، پتروشیمی فناوران، حفاری شمال، سرمایه‌گذاری دارویی، بانک کارآفرین، پتروشیمی شیراز، مارگارین، سرمایه‌گذاری خوارزمی، سیمان فارس و خوزستان، سرمایه‌گذاری سایپا، گروه بهمن، بانک سینا، بانک انصار، گروه صنعتی پاکشو، توسعه صنایع بهشهر، صنایع شیمیایی ایران و تجارت الکترونیک پارسیان رتبه‌های ۳۱ تا ۵۰ را به خود اختصاص داده‌اند

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*