خانه » ضمیمه ورزشی خلیج فارس » همه رویدادها در سایه هیاهوی جام جهانی 2014 برزیل – فریدون شیبانی

همه رویدادها در سایه هیاهوی جام جهانی 2014 برزیل – فریدون شیبانی

hf74737hsd

جام جهانی ۲۰۱۴ از پنجشنبه شب در برزیل اغاز می شود و تیم میزبان در ساعت ۲۲ به وقت اروپای مرکزی به دیدار تیم ملی کروآسی می رود. از ۱۲ ژوئن تا ۱۳ ژوییه نه تنها خبرهای ورزشی که رویدادهای مهم جهان در سایه پیکارهای پرهوادارترین ورزش جهان قرار می گیرند. شاید کمتر کسی نداند که ۳۱ تیم راهیافته به برزیل به همراه میزبان پرآوازه و رکورددار قهرمانی در دوره های گذشته (شش بار) ابتدا در هشت گروه و سپس با راهیابی ۱۶ تیم به دور دوم، به صورت حذفی با یکدیگر نبرد می کنند.
در جامی که از ۱۹۳۰ در اروگوئه آغاز و منهای دوران جنگ جهانی دوم هر چهار سال برگزار شده است، تا کنون تیمهای برزیل، ایتالیا، آلمان، اروگوئه، آرژانتین، انگلیس، فرانسه و اسپانیا از چهار تا یک بار قهرمان شده اند. جالب این که این بار همه قهرمانان دوره های گذشته در این دوره جام حضور دارند.
تا کنون تیمی خارج از دو قاره اروپا و آمریکا (جنوبی) به مقام قهرمانی نرسیده است. تا جام جهانی ۲۰۰۲ این جام به نوبت در قاره های اروپا و آمریکا برگزار شده است. پس از میزبانی مشترک دو کشور آسیایی ژاپن و کره جنوبی در ۲۰۰۲، برای نخستین بار آفریقای جنوبی میزبانی این جام را به قاره سیاه برد.
چهارمین حضور ایران
تیم ملی فوتبال ایران پس از ۱۹۷۸، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ برای چهارمین بار به جام جهانی راه یافته است. پس از مسابقه دوشنبه شب و در ساعت ۲۱ (به وقت اروپای مرکزی) با تیم ملی نیجریه ، ایران به ترتیب در روز ۲۱ ژوئن با تیم ملی آرژانتین (قهرمان جامهای ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶) و روز ۲۵ ژوئن با تیم ملی بوسنی (هر دو در ساعت ۱۸ به وقت اروپای مرکزی) پیکار خواهد کرد. ایران تا کنون به دور دوم راه نیافته است و در طول سه بار حضور در جام جهانی یک بار در لیون فرانسه، آمریکا را دو بر یک شکست داده (۱۹۹۸) و دو بار در ۱۹۷۸ و ۲۰۰۶ به ترتیب با اسکاتلند و آنگولا با نتیجه یکسان یک بر یک دست یافته است. شکست در برابر تیمهای ملی هلند، پرو، یوگسلاوی (پیشین)، آلمان، مکزیک و پرتغال هر بار مانع صعود ایران شده است. ایران برای نخستین بار با تیمی همگروه شده است که پیشینه دو بار قهرمانی در جام جهانی را دارد (آرژانتین). بی تردید نیجریه با عنوان قهرمانی در قاره آفریقا و بوسنی جدا شده از یوگسلاوی با صعودی درخشان به جام جهانی حریفانی آسان نخواهند بود.
ایران برای نخستین بار در ترکیب اصلی اش بازیکنانی رشد کرده در فوتبالهای معتبر اروپایی را دارد: اشکان دژآگه، رضا قوچان نژاد، دانی یل داوری و مهرداد بیت آشور. مسعود شجاعی در لاس پالماس اسپانیا بازی می کند و علیرضا جهانبخش از نایمه خن به تیم خرونینگن هلند انتقال یافته است.
پیش از مسابقه با نیجریه نگاهی بیشتر به شرایط ایران و نیجریه خواهیم داشت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*