خانه » اقتصاد هفته » ضمیمه اقتصادی هفته شماره 11 سال 93
ضمیمه اقتصادی هفته شماره 11 سال 93

ضمیمه اقتصادی هفته شماره 11 سال 93

بخش تعاون تنها ۵ درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد

درقانون اساسی حکومت اسلامی ایران اقتصاد کشور به سه پایه دولتی ،خصوصی و تعاونی قرار گرفته است. در طول ۳۵ سال گذشته نه تنها بخش تعاون رشد نکرده بلکه فراموش شده است. درحال حاضر سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور از کمتر از ۵% تجاوز نمیکند. بنا بر نظر کارشناسان این بخش برای رسیدن به سهم تعیین شده به یک سرمایه گذاری حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. به گفته معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش نیاز تقویت بخش تعاون توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه است. چنین سرمایه گذاری عظیمی در بخش تعاون کشور نه میسر است و نه اصولا چنین اراده ای در دولت دیده میشود. بنابراین بایستی بخش تعاون را فراموش شده تصور کرد .

تخلفات بودجه‌ای در نیمه اول سال گذشته
dfs4f4r44rf
گزارشهای دیوان محاسبات درباره عملکرد بودجه‌ یکسال پس از اجرای آن با عنوان «تفریغ بودجه» به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه داده است. در سال‌های گذشته، گزارش‌های دیوان محاسبات از تفریغ بودجه‌های سنواتی دولت، پرده از تخلفاتی با ارقام ریز و درشت برداشته و گاه چالش‌هایی را نیز در روابط دولت و مجلس به وجود آورده است. گزارش دیوان محاسبات ابتدا ناظر برمیزان تحقق درآمدهای چند وزارتخانه مهم است که در این بخش، دیوان محاسبات به وضعیت منابع و مصارف وزارت بهداشت اشاره کرده است . بنا به اطلاعاتی که دیوان محاسبات در ۶ ماهه نخست سال ۹۲ فقط ۳۹% اعتبارات مصوب وزارت بهداشت تخصیص یافته است.دیوان محاسبات با ابراز نگرانی از این روند اعلام کرده که عدم وصول درآمد‌های وزارت بهداشت از محل درآمدهای عمومی دولت در نیمه اول سال گذشته، دو پیامد عمده بدنبال داشته است.

اول اینکه بخش عمده وصولی وزارت بهداشت را به سمت «درآمد‌های اختصاصی» سوق می‌دهد و این مساله می‌تواند فشار مالی زیادی را به دولت وارد کرده و تامین هزینه‌های بهداشت و سلامت را مختل کند. اول اینکه بخش عمده وصولی وزارت بهداشت را به سمت «درآمد‌های اختصاصی» سوق می‌دهد و این مساله می‌تواند فشار مالی زیادی را به دولت وارد کرده و تامین هزینه‌های بهداشت و سلامت را مختل کند. اول اینکه بخش عمده وصولی وزارت بهداشت را به سمت «درآمد‌های اختصاصی» سوق می‌دهد و این مساله می‌تواند فشار مالی زیادی را به دولت وارد کرده و تامین هزینه‌های بهداشت و سلامت را مختل کند.

دیوان محاسبات همچنین اعلام کرده که «درصد پرداختی به تخصیص» در وزارت بهداشت در بخش اعتبارات عمرانی ۵ %، اعتبارات هزینه ای ۱% و اعتبارات اختصاصی حدود ۲% بوده است که ارقامی بسیار پایین و نگران‌کننده است و می‌تواند تمامی برنامه‌ریزی‌های مربوط به بهداشت و سلامت عمومی را مختل سازد.

در بخش دیگرازاین گزارش منابع و مصارف وزارت راه و شهرسازی در قانون بودجه سال ۹۲ مورد بررسی قرار گفته است. براین اساس در ۶ ماهه اول سال ۹۲ فقط ۲۶ % منابع این وزارتخانه محقق شده که به تبع آن ۲۴% مصارف نیز تحقق یافته است . ضمن اینکه بر خلاف اهداف در نظر گرفته شده برای خصوصی‌سازی، نزدیک به نیمی از سهام راه آهن جمهوری اسلامی به مبلغ ۱۶۹میلیارد و ۱۹۷ میلیون ریال به بنیاد شهید و امور ایثارگران بابت رد دیون واگذار شده است.

دیوان محاسبات در ادامه گزارش بوضعیت بودجه وزارت نفت پرداخته واز تخلفات گسترده‌ای در این وزارتخانه طی نیمه اول سال گذشته خبر داده است. درگزارش آمده ، درنیمه اول سال گذشته، روزانه بطورمتوسط ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۰۰ بشکه، نفت تولید شده که در مقایسه با پیش‌بینی بودجه ۹۲، بطورمیانگین روزانه ۷۷ هزار و ۷۰۰ بشکه کاهش تولید بچشم میخورد. بگفته دیوان محاسبات، با وجود افزایش ۸ دلاری قیمت نفت به ازای هربشکه، کاهش نزدیک به ۱۰ درصدی میزان صادرات نسبت بمدت مشابه سال گذشته، منجر به کاهش ۲ درصدی در آمد مورد انتظار در نیمه اول سال گذشته شده است . دیوان محاسبات در بخش دیگری از این گزارش اعلام کرده که سهم ۶/۱ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز برای احداث تاسیسات و خط لوله گاز به شهر‌های سردسیر به این شرکت پرداخت نشده و به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافته است . دیوان محاسبات در گزارش عملکرد بودجه در نیمه اول پارسال، اعلام کرده که شرکت‌های توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ۷۸ % از منابعشان وصول شده و ۷۸ درصد از مصارفشان نیز انجام شده است .
fdsf54gthytr

بگفته دیوان محاسبات، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس حکم قانونی بودجه ۹۲، مبنی بر واریز درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات شرکت‌های دولتی به حساب‌های معرفی شده از سوی خزانه داری کل کشور را رعایت نکرده و بخشی از درآمدهای خود را به حساب‌های غیرقانونی واریز کرده اند که تصرف غیرمجاز در اموال دولتی محسوب می شود. بر اساس گزارش دیوان محاسبات، در ۶ ماهه اول سال گذشته، ۷۷/۳۴ درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی تخصیص یافته به وزارت ورزش و جوانان ودستگاه‌های تابعه پرداخت ومصرف شده است که بگفته دیوان، هر چند مبلغ مناسبی است اما در این شرایط همچنان ساخت و اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام به تعویق افتاده و این مساله موجب افزایش هزینه‌های عمرانی در درازمدت و استهلاک سرمایه‌ها می‌شود. به گفته دیوان محاسبات، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز در ۶ ماه اول سال ۹۲ باید مبلغ ۵۵ میلیارد تومان را برای مقابله با پدیده‌های مخرب جوی به سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و هواشناسی اختصاص می‌داد که این اتفاق نیفتاده است.

تحقق ۹۰ درصد درآمد مالیاتی

حسین وکیلی معاون سازمان امور مالیاتی کشورمیگوید: اساسی‌ترین مشکل مالیاتی نداشتن اطلاعات است حسین وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در سالجاری باید محقق شود، اظهار داشت: درآمد مالیاتی حال حاضر نسبت به عملکرد مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد رشد وجود دارد و نیز نزدیک به ۹۰ درصد درآمدهای مالیاتی محقق شده است. معاون سازمان امور مالیاتی افزود: ۶۸۰۰ میلیارد تومان با مالیات ارزش افزوده تاکنون محقق شده است. وی در مورد اینکه چه زمانی اظهارنامه‌های مالیاتی بصورت کامل الکترونیکی خواهد شد، اظهارداشت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه اجازه داده شده که اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت الکترونیکی از سوی مودیان ارائه شود و در حال حاضر این اظهارنامه‌ها به صورت تمام الکترونیکی بوده و دیگر نیازی به چاپ اظهارنامه و مراجعه به ادارات مالیاتی وجود ندارد زیرا کد رهگیری برای این موضوع در نظر گرفته شده و مشکلات تایید اظهارنامه را نخواهیم داشت. وی در مورد اینکه آیا داشتن کد اقتصادی برای ارائه اظهارنامه الکترونیکی اجباری است، بیان داشت: هنوز این موضوع اجباری نیست و نیاز داریم مودیان در مرحله اول ثبت‌نام کنند و در فضای الکترونیکی پرونده داشته باشند.

زنگنه توسعه میادین مستقل نفتی رامتوقف کرد

طبق دستور زنگنه وزیر نفت تمام قراردادهایی که وزارت نفت با پیمانکاران برای توسعه میادین مستقل داشت بجز آنهایی که قبلا به تولید رسیده، فسخ شده و وزارت نفت خسارتهای فسخ این قراردادها را پرداخت میکند. نظر زنگنه بر آن است که تمام ظرفیت پیمانکاری و سرمایه‌ای توسعه پروژه‌های صنعت نفت روی میادین مشترک متمرکزشود. در بسیاری از میادین مشترک نفتی و گازی برداشت کشورهای همسایه بیشتر از میزان برداشت ایران است و در توسعه میادین مشترک بطور مشخص عقب مانده‌ایم. برخی از سرمایه‌گذاران در چندماه اخیر پیشنهاداتی برای سرمایه‌گذاری روی میادین مستقل داشته‌اند که وزارت نفت با درخواست آنها موافقت نکرده است. این تصمیم وزارت نفت در توقف توسعه میادین مستقل و تمرکز بر میادین مشترک بسیار بجا و میباستی سالها پیش به اجرا گذارده میشد. باید با ایجاد جذابیت وانگیزه بیشتر درخواست‌های سرمایه‌گذاری را به سمت توسعه این میادین و افزایش تولید از میادین مشترک گازی و نفتی سوق داد تا جبران مافات بشود

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*