خانه » اقتصاد هفته » صنعت خودروی کشور درسراشیب سقوط / دکتر منوچهر فرح بخش

صنعت خودروی کشور درسراشیب سقوط / دکتر منوچهر فرح بخش

sdf4sdf4sd4f434e

مرکزپژوهشهای مجلس گزارش جامعی از حال و روز صنعت خودروسازی کشور منتشر کرده است. دراین گزارش این صنعت به چهاردوره تقسیم شده است:
دوره اول از شکل گیری صنعت خودرو سازی در سال ۱۳۳۶ خورشیدی شروع می شود و دو سال بعد از انقلاب ادامه می یابد.
دوره دوم زمان جنگ هشت ساله است که این صنعت دچار “رکود شدید” میشود ولی بعد از پایان جنگ دولت برای رسیدن به خودکفایی توجه ویژه ای به این صنعت دارد و افزایش تولد خودرو در داخل کشور را جزو برنامه های خود قرار می دهد که تا سال ۱۳۸۴ یعنی زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد ادامه یافت.
دوره سوم تا سال ۱۳۹۰ که مرکز پژوهشهای مجلس آنرا “پیری زودهنگام” صنعت خودرو توصیف میکند، ادامه مییابد. در این دوره تولید خودرو به ۱.۶ میلیون دستگاه در سال رسید و رشد خیره کننده ای داشت.


دوره چهارم زمان کوتاه دو ساله تا سال ۱۳۹۲ است که کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس از آن بعنوان “دوره افول تولید” یاد میکنند و تولید خودرو یکباره به کمتر از ۶۰۰ هزار دستگاه در سال میرسد. این یعنی تولید میزان تولید خودرو به میزان یکدهه پیشتر، یعنی سال ۱۳۸۱ برگشت.

این گزارش با بررسی وضعیت این صنعت نشان میدهد که اولین مشکل مبتلابه بالا بودن قیمت تمام شده خودروهای داخلی است که تحت حمایت دولت تولید میشوند، مشگل دیگرانتخاب مدیران دولتی برای این شرکتهااست که عمدتا با تغییر دولتها آنها نیز تغییر میکنند. مرکز پژوهشهای مجلس میگوید خودروهاییکه در ایران تولید میشوند ” ۲۰ تا ۳۰ سال پیش در کشورهای پیشرفته تولید و استفاده میشده اند.” و عمده خلاقیتی که در خوردوهای داخلی صورت گرفته ” تغییر در چراغ، سپر و نهایتا برداشتن موتور یک خودرو و سوار کردن آن روی خودروی دیگر است.”

در ادامه گزارش آمده است که در سالهای اخیر خودروسازان ایرانی سعی کرده اند تا در کشورهایی نظیر سوریه، بلاروس، آذربایجان، ونزوئلا و سنگال واحدهایی برای تولید خودرو ایجاد کنند، اما بنظر مرکز پژوهشهای مجلس، این کار بدون ایجاد جایگاه های خدمات پس از فروش که “به سرمایه گذاری عظیم” نیاز دارد و امکان ورود رقبای خارجی که محصولات ایرانی توانایی رقابت با آنها را ندارند، در شرایط فعلی مناسب نیست . در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد ایران خودرو در کشور ونزوئلا، یک خط تولید راه اندازی کرد. انگیزه این حرکت زیانبار دولت بیشتر جنبه سیاسی آن بود تا اقتصادی . ازاینرو باوجود رابطه سیاسی خوب، قوانین گمرکی مناسب و صنعت خودروسازی ضعیف این کشور، معهذا استقبال چندانی از خودروهای ایرانی نشد و چون افزایش تولید که عامل سودآوری این صنعت است بعلت کیفیت پایین درمقایسه با سایر خودروها میسر نگردیده ، لذا یک زیان هنگفتی نیز از این بابت بگردن ایران خودرو افتاده است .

fsd5f4sdf4r44fd5rrf
مرکز پژوهشهای مجلس تاکید می کند که “صنعت خودروسازی ایران در شرایط خوبی به سر نمی برد و توانایی رقابت با تولیدکنندگان خارجی را نخواهد داشت مگر این که با اتخاذ تصمیمات استراتژیک و کارشناسی شده، تغییرات بنیادی در این صنعت به وجود آید.”. دراین میان انجمن خودروسازان نیز اعلام کرده است که سال گذشته خودروسازان ایرانی دو هزار میلیارد تومان زیان داده اند و اکنون تلاش دارند تا قیمت خودرو را افزایش دهند. اما مخالفت بر سر افزایش قیمت، در سطح گستره ای وجود دارد و احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفته است که “در صورت تداوم عرضه خودرو با قیمتهای کنونی، خسارت خودروسازان در سالجاری بیش از سال گذشته خواهد بود.” این در حالی است که یکی از مشکلات فعلی صنعت خودرو کمبود نقدینگی است و به دلیل بالا بودن نرخ سود بانکی و طولانی بودن پروسه دریافت وام، شرکت های خودروسازی قادر به تامین منابع مالی خود نیستند.

اینکه چرا صنعت عظیم خودرو سازی کشور که بعد از صنعت نفت دومین است با وجود حمایتهای بیدریغ دولت بچنین وضع اسفناکی دچار شده است دردرجه اول باز میگردد به مسئله تحریمهای بین المللی . وابستگی شدید این صنعت به خارج باعث شده تا با اجرای تحریمها دچارافت شدید تولید گردد .

دررژیم گذشته زمانیکه کارآفرینانی مانند برادران خیامی ، آلفرد آیسه و اخوان …… صنعت خودرو سازی کشور را پایه گذاری کردند بیش از آنکه به کمکهای دولت چشم دوخته باشند به خلاقیت خود وآینده روشن بازار فروش درداخل وهمچنین خارج بویژه کشورهای همجوارنظر داشتند. البته وزارت صنایع آن زمان هم از برپایی این صنعت استقبال کرده برای رشد سریع آن همه گونه تسهیلات را دراختیار آنها قرار میدادند. همچنین بانکها نیز نهایت همکاری را با این کارآفرینان روا میداشتند. بهمین جهت هنوز زمان زیادی نگذشته بود که پیکان اولین خودروی مونتاژ داخل با فروش خارج از انتظاری مواجه شد، بطوریکه هرسال بر تعداد تولید خودروهای داخل افزوده میشد. رشد سریع ساخت خودروی داخلی بسیاری از کارآفرینان را ترغیب کرد تا برای تولید لوازم و وسائل مورد نیاز سرمایه گذاری کنند، بطوریکه هرسال تنوع خرید وسائل و لوازم ساخت خودرو از خارج کاهش میافت. بعنوان مثال در زمان شروع تولید پیکان بیش از ۹۰% وسائل از خارج وارد میشد. این درصد در زمان انقلاب به کمتر از ۴۰% رسیده بود. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه ایران در آنزمان از معدود کشورهای آسیایی بود که خودرو تولید میکرد.

دو شرکت ایران ناسیونال یا ایران خودروی فعلی وشرکت سایپا که خودروی ژیان تولید میکرد مشمول قانون گسترش مالکیت واحدهای تولیدی شده و ۴۹% درصد از سهام خود را به کارگران و کشاورزان و عموم مردم واگذار کرده بودند، بطوریکه سهم محمود خیامی بعنوان موسس و سهامدار اصلی شرکت ایران ناسیونال از ۱۸% تجاوز نمیکرد. در واقع این دو صنعت بمعنای واقغی خصوصی و مردمی شده بودند. زمانیکه انقلاب شد حدود ۱۰ شرکت تولید خود رو اعم از سواری ، وانت ، کامیونت ، کامیون و اتوبوس درکشور تولید میشد که تماما سودآور و ره به توسعه بودند.
اکنون پس از گذشت ۳۵ سال که صنعت خودرو سازی ایران میبایستی بحق جای کره جنوبی می نشست و بعد ازژاپن حرف اول را میزد متاسفانه در جایی قرارگرفته که نه تنها در بازار جهانی عددی بحساب نمیاید. بلکه بازار داخلی هم بعلت وجود انواع مشگلات عمدی و غیرعمدی که شمه ای از آن در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده است درحال سقوط آزاد میباشد که اگر زور دولت نبود و محدود بودن حق انتخاب مشتریان داخلی که ناچار به خرید خودروهای داخلی بی کیفیت هستند مطرح نبود درب این صنعت بسته میشد. با اینکه بخشی از این صنعت خصوصی شده است، اما هنوز بنابر قوانین موجود دولت میتواند ۲۰% از سهام این صنایع را در دست داشته باشد. از آنجاییکه خودروسازان ایرانی عمدتا در بازاری بدون رقابت فعالیت میکنند و بدلیل بالا بودن تعرفه واردات خودرو، قدرت انتخاب همچنان محدود باقی مانده ، لذا دست اندرکاران این صنعت توجه چندانی به تکنولوژیهای پیشرفته ندارند و تولید خودروهای بی کیفیت وغیرقابل رقابت راادامه میدهند. این بی کیفیتی سبب گردیده تا قدرت رقابت دربازار جهانی و تولید کنندگان خارجی را نداشته باشند و تنها متکی به بازار داخلی گردد که جافی نیست.

در دوره احمدی نژاد ایران خودرو در چند کشور ازجمله ونزوئلا، خط تولید خودرو راه اندازی کرد. انگیزه این حرکت زیانبار دولت بیشتر جنبه سیاسی آن بود تا اقتصادی . ازاینرو باوجود رابطه سیاسی خوب، قوانین گمرکی مناسب و صنعت خودروسازی ضعیف این یکی دوکشور، معهذا استقبال چندانی از خودروهای ایرانی نشد و چون افزایش تولید که عامل سودآوری این صنعت است بعلت کیفیت پایین درمقایسه با سایر خودروها میسر نگردیده ، لذا یک زیان هنگفتی نیز از این بابت بگردن ایران خودرو افتاده است.

بعضی از کارشناسان اقتصادی و دست اندرکاران این صنعت مدتهاست که به دولت توصیه میکنند تا خودروسازی را مانند قبل از انقلاب به بخش خصوصی واقعی واگذار کند و با کاهش پلکانی تعرفه واردات خودرو، سازندگان داخلی را درارتقای کیفی خودرو وافزایش رقابت پذیری” آن وادارسازند. البته این میتوانست یک را ه حل باشد ولی آیا در شرائط امروز که بحران بر این صنعت مسلط شده فروش آن میسر خواهد بود و خریدار یا خریدارانی پیدا خواهند شد!. شاید بهترین راه حل آن میبود که شرکتهای بزرگ خودروسازی خارجی مبادرت به خرید ایران خودرو یا سایپا و یا هر دو میکردند که البته آنهم مشگلات و پیامدهای خاص خود را دارد . شیوه رفتار حکومت اسلامی به گونه ای است که هر شرکت یا سرمایه گذاری تحمل آنرا ندارد و لذا حق انتخاب شریک یا خریدار بسیار محدود است. یکی از شرائط اولیه جهانی شدن صنعت خودرو ” تولید بالا و قابلیت رقابت” است و دقیقا یکی از علل ادغام شرکتهای بزرگ خودروسازی در جهان هم همین است . ولی کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس هم براین عقیده هستند که در شرایط فعلی با وجود مدیریت دولتی و قوانین دست و پاگیر موجود ادغام شرکتهای خودروساز داخلی و یا ورود شریک خارجی کمک چندانی به این صنعت نمیکند و باید “ساختار صنعت خودروسازی اصلاح شود. سال گذشته نمایندگان چند شرکت فرانسوی برای بررسی شرایط سرمایه‌گذاری به ایران سفر کردند ولی نتیجه ملموسی حاصل نشده است .

محمدرضا نجفی منش

محمدرضا نجفی منش

آخرین آمارهای منتشر شده در باره این صنعت نشان میدهد که تولید ماشین‌های سواری ۲۰.۸% و تولید وانت ۴.۱۱ % کاهش یافته است . اما بیشترین کاهش تولید مربوط به اتوبوس و کامیون است که شمار تولید هر دو بیش از ۵۰%سقوط کرده است. محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو میگوید: با وجود افزایش قیمتها خودورسازان با زیان مواجه هستند و “پیش بینی میشود تا پایان سال، حدود سه هزار میلیارد تومان زیان داشته باشند.” وی دلیل این زیاندهی هنگفت را تعیین غیر واقعی قیمتها عنوان کرده و گفته که “تولید کنندگان (خودرو) مدام این صنعت را با زیان پیش برده اند اما به دلیل اینکه مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ کشور دولتی هستند، جای اعتراض به رویه دولت را نداشتند.” این زیانهای متوالی وهمچنین کاهش تولید مدتهاست که خودروسازان را با مشکل کمبود نقدینگی روبرو ساخته است و تلاشهای آنها برای تامین پول مورد نیاز بجایی نرسیده است . بهمین جهت دولت چند ماه پیش به خودروسازان اجازه داد بین ده تا ۱۸ %د قیمت خودروهای تولیدی خود را افزایش دهند اما این اقدام تاثیر چندانی بر وضعیت خودروسازان نداشت.

تولید خودرو در ایران در سال گذشته بیشتر از یک و نیم میلیون دستگاه بوده اما گزارش‌ها نشان میدهد که بدلیل مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی، افزایش قیمت ارز و تحریمها امسال تولید خودرو تقریبا نصف شده است کاهش عرضه خودرو از یک طرف و بالارفتن قیمت ارز از طرف دیگر، سبب گردیده تا قیمت انواع خودرو در ماههای اخیر بشدت افزایش یابد ، بهمین جهت هم خودروسازان اصرار دارند که خودروهای خود را به قیمت بازار آزاد در بازار بفروشند و نه قیمتی که دولت برای آنها تعیین کرده است. فشار خودروسازان سرانجام موثر واقع شد و سه هفته پیش دولت ناچار شد مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی را صادر کند تا خودروسازان بتوانند خودروهای خود را به قیمت هایی نزدیک به قیمت بازار بفروشند.

بهرحال صنعت خودروسازی کشور که ده ها میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده و سرنوشت دهها هزار خانواده مستقیم و غیر مستقیم به آن گره خورده است اکنون وارد یک فاز بحرانی بسیار شدید شده است که خروج از آن با دشواریهای زیادی مواجه است . تکنولوژی عقب مانده ، استهلاک ماشین آلات و ضرورت نوسازی و باز سازی یک سرمایه گذاری عظیم میطلبد تا بشود این صنعت را سرپا نگهداشت. تازه اگر هم این مسیر طی شود و سرمایه گذاری صورت گیرد که بعید است، باز هم هیچ گارانتی وجود ندارد که تولیدات این صنعت قابل رقابت با رقبای خارجی باشد. بنا براین تنها راهی که باقی میماند پیدا کردن شرکای خارجی است که قادرند هم سرمایه آورند و هم تکنولوژی. دنیای امروز دنیای رقابت است و دراین رقابت شرکتهای رقیب ضعیف همواره و دیر یا زود طعمه بزرگان میشوند، پس چه بهترکه تا دیر نشده این تصمیم گرفته شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*