خانه » آن سوی خبر » یک مقام وزارت خارجه: قوه قضاییه با دولت روحانی درباره‌ی بازگشت ایرانیان همکاری نمی‌کند

یک مقام وزارت خارجه: قوه قضاییه با دولت روحانی درباره‌ی بازگشت ایرانیان همکاری نمی‌کند

kazem-sajadi

کاظم سجادی مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه ایران می‌گوید قوه قضاییه با دولت روحانی درباره‌ی بازگشت ایرانیان همکاری نمی‌کند. وی می‌گوید از سوی این قوه تمایلی برای رسیدگی به نامه‌های ارسالی به ایمیل «مشکل‌گشا» وجود ندارد. ایمیل «مشکل‌گشا» ایمیلی است که چندی قبل وزارت خارجه ایران در اختیار ایرانیان قرار داد تا از این طریق وضعیت خود را پیگیری کنند و در صورت نداشتن مشکل بتوانند به کشور بازگردند. اما طی ماه‌های گذشته بسیاری از ایرانیانی که برهمین اساس به کشور بازگشتند بازداشت شدند.


مدتی پیش حسن قشقاوی، معاون کنسولی، حقوقی و پارلمانی وزارت امور خارجه طی گفتگویی با روزنامه «شرق»، از راه‌اندازی ایمیلی برای ایرانیان خارج از کشور خبر داد.
وی اعلام کرد که اتباع ایران می‌توانند توسط آن با استعلام از وزارت خارجه وضعیت قضائی خود را جویا شوند و در صورت فقدان پرونده‌ای مفتوح، با خیالی آسوده به کشور مراجعت کنند.
ایمیل راه‌اندازی شده و ایمیل «مشکل‌گشا» خوانده شد.

حال با گذشت نزدیک به پنج ماه، کاظم سجادی مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه ایران، گزارشی داده است که به‌نظر می‌رسد دست کم از سوی قوه قضائیه تمایلی برای رسیدگی به نامه‌های ارسالی به ایمیل یادشده، وجود ندارد.
کاظم سجادی، مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت‌ خارجه در مصاحبه‌ای با روزنامه «شرق»، درباره بازگشت ایرانیان خارج از کشور و ایمیلی که وزات خارجه ارائه کرده بود تا آن‌ها برای بازگشت به کشور از وضعیت خود باخبر شوند، توضیحاتی داده است.
او در این مصاحبه گفته است که قوه قضائیه تاکنون پاسخی درباره وضعیت کسانی که تقاضای بازگشت به کشور داشته‌اند، نداده است.
کاظم سجادی گفته است: «بعد از اعلام آدرس ایمیل iranianaffairs@mfa.gov.ir بیش از یکصد ایمیل از سوی ایرانیانی که در خارج از کشور سکونت داشتند، دریافت کردیم که به هر دلیلی از بابت داشتن پرونده‌ای حقوقی در داخل کشور، نگران بودند. برای همه آنها ایمیلی ارسال شده که مدارک خود را ارسال کنند تا وزارت‌ خارجه‌ به‌عنوان نهاد واسط و هماهنگ‌کننده، از نهادهای ذی‌ربط استعلام کند. حدود ۴۰ نفر مدارک خود را فرستادند. ما هم مدارک را برای استعلام، به قوه‌ قضائیه ارسال کردیم، اما تاکنون پاسخی از سوی این نهاد دریافت نکرده‌ایم. هر زمانی‌ که از سوی این قوه پاسخ دریافت کنیم، به‌سرعت به ایرانیانی که برای ما ایمیل فرستاده‌اند، اطلاع داده ‌می‌شود.»
مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت‌خارجه علت عدم پاسخگویی قوه قضائیه را نداده و گفته است:‌ «ما به‌عنوان ارگان واسط و هماهنگ‌کننده با ارگان‌های داخلی، دنبال انجام وظیفه هستیم، اما در حوزه وظایف ارگان مربوطه، نمی‌توانیم دخالت کنیم. هرچه قوه ‌قضائیه تصمیم بگیرد را به اطلاع فرستنده پیام می‌رسانیم.»

در پی اعلام گشایش ایمیل یادشده توسط حسن قشقاوی در روز دوم دی‌ماه ۱۳۹۲، منصور حقیقت‌پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از تشکیل کمیته بازگشت ایرانیان خارج از کشور در وزارت اطلاعات داده و گفته بود ایرانیانی که «خود را به بیگانگان نفروخته‌اند»، می‌توانند به کشور بازگردند.
وی تاکید کرده بود: «کسانی که قتل و دزدی نکرده‌اند، خود را به بیگانگان نفروخته‌اند و اطلاعاتی از کشور را در اختیار آن‌ها قرار نداده‌اند، جاسوسی نکرده‌اند، باب همکاری با اسراییل باز نکرده‌اند، واقعا مشکلی برای بازگشت به کشور ندارند.»
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بسیاری از کسانی را که در سال‌های اخیر به دلایل سیاسی از ایران رفته‌اند، ثروت و سرمایه کشور خوانده بود و گفته بود: «این ثروت باید به کشور بازگردد و وارد چرخه تولید و اقتصاد ایران شود. بسیاری از آن‌ها جزو قشر تحصیکرد هستند که می‌توان از فکر و توانمندی آن‌ها برای پیشرفت استفاده کرد.»
حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران نیز روز سه‌شنبه پنجم آذرماه در گفتگویی تلویزیونی که در آن گزارش عملکرد ۱۰۰روزه خود را ارائه داد، با اشاره به این‌که امیدوار است همه ایرانیان خارج از کشور به ایران بازگردند، گفت: «امیدوارم همه آن‌ها بازگردند و کمکشان را از ما دریغ نکنند. اگر به غیر از کمک مالی، کمک علمی و حمایت معنوی نیز داشته باشند باز هم این کشور برای خودشان است.»

در کنار درخواست مقام‌های دولت روحانی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور که از ابتدای روی کار آمدن دولت وی بار‌ها مطرح شده است، در حالی صورت گرفته است که با هر بار تکران آن، بلافاصله مقام‌های قضایی در رویکردی متناقض، از برخورد با افرادی خبر داده‌اند که به گفته آن‌ها جرمی مرتکب شده یا پرونده‌ای در نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی دارند. بر اساس آماری که آقای قشقاوی در دی ماه امسال اعلام کرد پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر کشور را ترک کرده‌اند. اخیرا نیز غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه از محاکمه غیابی چهار نفر از به گفته او «عوامل فتنه» که در خارج از کشور هستند خبر داده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*