خانه » آن سوی خبر » ظریف: مشکل عمده‌ای که در موضوع هسته‌ای وجود داشت بی‌اعتمادی متقابل بود

ظریف: مشکل عمده‌ای که در موضوع هسته‌ای وجود داشت بی‌اعتمادی متقابل بود

zarif3nafare

حسن روحانی گفته است که ایران «آپارتاید هسته‌ای را نمی‌پذیرد و زیر بار آن نمی‌رود.» در رویدادی دیگر هم وزیر امور خارجه ایران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه گفتگوهای هسته‌ای ایران با غرب به توافق نهایی منجر شود گفت: مشکل عمده‌ای که در موضوع هسته‌ای وجود داشت بی‌اعتمادی متقابل بود.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «هانس بلیکس»، مدیرکل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی و رییس کنونی موسسه کمیسیون سلاح های کشتار جمعی سوئد گفت: مشکل عمده ای که در موضوع هسته‌ای وجود داشت بی اعتمادی متقابل بود.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا» ظریف افزود: «به دلیل این که کشورهای غربی به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد نیازهای خود به انرژی صلح امیز هسته‌ای را با تکیه بر توانمندی های خود تامین کند.»
وزیر خارجه ایران همچنین گفت که ایران در موضوع غنی سازی یک حق مسلم دارد و «اعتقاد ما این است که هر توافق هسته‌ای باید این فرصت را ایجاد کند که از این حق خود استفاده کنیم.»

در رویدادی دیگر هم حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران با اظهار این‌که ایران «آپارتاید هسته‌ای را نمی‌پذیرد و زیر بار آن نمی‌رود» گفت که با این همه، شفافیت در مواضع هسته‌ای تنها چیزی است که ایران می‌تواند روی میز مذاکرات هسته‌ای بگذارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رییس‌جمهوری ایران که در مراسمی در سازمان انرژی اتمی ایران سخنرانی می‌کرد، از کشورهای غربی خواست تا به جای آنچه «تحقیر ملت ایران» نامید، به این ملت و دست‌آوردهای علمی‌اش احترام بگذارند و «مسیر تقدیر» از این ملت را در پیش بگیرند.
آقای روحانی نظراتی نظیر این‌که غربی‌ها «ایران را مجبور کرده‌اند بمب اتم نسازد» را «تبلیغات منفی غرب» نامیده و سرزنش کرد و گفت که «ساخت سلاح هسته‌ای کار سختی نبود ولی ایران این کار را نکرد تا به دنیا بگوید دفاع ما اخلاقی بود.»
هفتمین رییس‌جمهوری ایران در این سخنرانی که به صورت زنده از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را «در چارچوب قانون» خوانده و گفته است «راهی که ما آن را انتخاب کردیم و خطایی نبوده که بخواهیم متوقف شده و عقب‌نشینی کنیم.»
او در جریان این سخنرانی به شدت از آنچه «تبلیغات منفی غرب مبنی بر بازماندن ایران در راه رسیدن به فن‌آوری هسته‌ای» نامید انتقاد کرده و گفت «دولت تدبیر و امید همه فعالیت‌های علمی و کارهای علمی قانونی را ادامه داده و خواهد داد.
آقای روحانی با اشاره به یکی از اتهامات غرب به ایران مبنی بر انجام فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای برای «بیست سال» از آن‌ها می‌پرسد «کدام قانون است که می‌گوید ما این موارد را باید به شما اطلاع می‌دادیم؟»
رییس قوه مجریه ایران خطاب به کشورهای غربی گفته است که ایران حتی یک گام از فن‌آوری هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد، ولی در جهت روشن کردن افکار عمومی جهان گام برخواهد داشت.

این اظهارات مقامات ایران در حالی است که ایران و کشورهای گروه ۱+۵ روز سه‌شنبه آتی، ۲۳ اردیبهشت ماه بار دیگر درباره پیش‌نویس اولیه توافق‌نامه دائم خود پای میز مذاکره خواهند نشست. بر اساس ضرب‌الاجلی غیر رسمی، ایران و غرب باید تا ماه ژوئیه پیش‌نویس اولیه توافق‌نامه را مکتوب کنند. پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، گفتگوهای کارشناسی میان کارشناسان ایران و ۱+۵ درنیویورک برگزار شد که حمید بعیدی‌نژاد، ریاست تیم کارشناسی ایران را به عهده داشت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*