خانه » ضمیمه ورزشی خلیج فارس » هیات مدیره جدید و جنجال بر سر بازیکن آفریقایی استقلال – فریدون شیبانی

هیات مدیره جدید و جنجال بر سر بازیکن آفریقایی استقلال – فریدون شیبانی

گوشه ای از بی نظمی ها و ناهنجاریهای حاکم بر لیگ برتر فوتبال

kebe-esteghla

پس از گزینش مدیرعامل و هیات مدیره تازه باشگاه پرسپولیس، در همین روزها از سوی وزارت ورزش هیات مدیره استقلال، دیگر تیم پرهوادار فوتبال ایران معرفی می شود. اما در شرایطی که هر دو تیم باریشه و مطرح آسیایی فصلی ناآرام و پرماجرا را دنبال کردند، مشکل مشترک هر دو باشگاه سو مدیریت، بی پولی و ناتوانی در پرداخت قراردادهای سنگین و خارج از چارچوب فوتبال حرفه ای و توان باشگاه به بازیکنان بود.


در همین راستا استقلال با از دست دادن بسیاری از دانه درشتهایی چون مجتبی جباری، فرهاد مجیدی، جواد نکونام، پژمان منتظری حتی گاه بیگاه آندرانیک تیموریان، فصل ناموفقی را سپری کرد.این تیم هم مقام قهرمانی در لیگ برتر را از دست داد و هم با نرسیدن به دور حذفی و نگرفتن سهمیه برای فصل بعدی، موفقیت سال پیش در لیگ قهرمانان آسیا را. (با کسب رده پنجم لیگ برتر تازه به پایان رسیده)
در ناکامی استقلال بار دیگر نقش ونفوذ دلالها خودنمایی کرد. بازیکنانی که با رقمهای درشت به استقلال آمدند و بازده مورد انتظار هواداران را نداشتند. بوبکر کبه بازیکن مسلمان اهل مالی مهاجمی بود که در تیم داماش گیلان خوش درخشید و به استقلال گل زد تا با تبلیغ بسیار به گروه آبی ها بپیوندد و کمبودها را جبران کند. اما پایان کار او پر حرف و حدیث بود. او در حضور کم شمارش دو گل به الریان قطر زد که این آخرین بازی اش در استقلال بود. کبه با شایعه هایی مبنی بر درگیری فیزیکی با قلعه نوبی (سرمربی) در پایان بازی یاد شده از تیم جدا شد که بارها این درگیری را تکذیب کرد و تنها از علی امیری (قائم مقام ورزشی باشگاه) گلایه و شکایت کرد.
به نوشته خبرگزاری فارس کبه ادعا کرد که موضوع پیشقدم شدنش برای فسخ قرارداد با استقلال بر خلاف میل باطنی‌ اش بوده و دوست داشته است در تیم پرهوادار استقلال همچنان بازی کند. اما قائم مقام مدیرعامل در این مورد دروغ می گوید که او را اخراجی به دلیل نارضایتی همه عوامل استقلال بوده است.
کبه گفته است: “حالا می‌فهمم که علاوه بر شخصیت بدی که امیری دارد، او دروغگو نیز هست! چون از طریق امیری به استقلال نیامدم جواب سلامم را نمی داد. بزرگترین ضربه را از این آقا خوردیم!”
علی امیری در گفت گویی رسانه ای از توهین کبه به کارمندان از جمله یک خانم یاد کرده است و بازیکن مالیایی با تهمت دانستن آن به عواقب تهمت از سوی یک مسلمان تاکید کرده است و این که از بلند صحبت با آن خانم پوزش خواسته است، اما توهین نکرده است.
او می گوید: “من به خاطر رفتن به کشورم، دیدن فرزندم که به تازگی به دنیا آمده بود و همچنین درگذشت پدرم شرایط سختی را سپری می‌کردم و به همین خاطر واکنش نشان دادم.”
مهاجم فصل گذشته تیم استقلال که با مشکل مسکن رو در رو بود ادعا کرد که به هنگام قراردادش باشگاه متعهد به آن شده بود. کبه مورد درگیری‌اش با پلیس گذرنامه کیش (به هنگام اردوی میان فصل) را رد کرد و گفت: “دعوایی وجود نداشت و شاید در حد مشاجره لفظی بود. این هم یکی از دروغ‌های امیری است.”
او در حالی که از رفتار سو در داخل باشگاه پرده بر می داشت، افزود: “مردم بدانند که دو عامل باعث نتیجه نگرفتن استقلال در فصل گذشته بود. اولی بی‌پولی و دومی علی امیری! این موضوع را تنها من عنوان نمی‌کنم، بلکه بیشتر بازیکنان و عوامل باشگاه به این موضوع اعتراف می‌کردند. آقای امیری، اگر من بازیکن بدی بودم، چطور روز آخر به هنگام خداحافظی وقتی مرا دیدی از ۲ گل من مقابل الریان قطر تعریف کردی؟ و دست دراز کردی و به من سلام کردی و گفتی آفرین کبه تو بازیکن خوبی هستی اما من با تو دست ندادم و جواب تو را هم ندادم و گفنم من با تو کاری ندارم این را که از یاد نبردی آقای امیری؟در حالی که قبلاً چون درصدی از قراردادم را به تو نداده بودم و یا چون از طریق تو به استقلال نیامدم حتی جواب سلام من را نمی‌دادی.”
معاون باشگاه: او با فحاشی به مسوولان استقلال گذرنامه‌‌ اش را می‌خواست
علی امیری در گفت و گو با همین خبرگزاری ضمن رد ادعاهای بازیکن آفریقایی گفت: “او با فحاشی به مسوولان استقلال گذرنامه‌‌ اش را می‌خواست.
کبه در طول فصل با مشکل مالیاتی روبرو بود و می خواست این مشکل توسط باشگاه استقلال حل شود در حالی که مساله مالیات او به باشگاه داماش مربوط می شد.”
علی امیری با توهین به کبه و خانواده اش به بی نظمی هایی اشاره کرده است که نشان از حاکمیت هرج و مرج در روند اداری باشگاه و درگیریها بین بازیکن و مربی دارد – عواملی که نمایانگر دلیل ناکامی های این فصل، عقد قرارداد با تعهدهای خارج از عرف فوتبال و گهگاه شفاهی، پرداخت پول دستی برای کرایه خانه به بازیکن و مجموعه ای حاکم بر فوتبال روز ایران و خارج از عرف حرفه ای است.
قائم مقام باشگاه در پایان هم گفته است: “کبه باید به کمیته اخلاق پاسخ دهد. او در حدو اندازه ما نیست جوابش را بدهیم.”

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*