خانه » آن سوی خبر » نگرانی عمیق آمریکا از انتخاب حمید ابوطالبی به‌عنوان سفیر دائم ایران در سازمان ملل

نگرانی عمیق آمریکا از انتخاب حمید ابوطالبی به‌عنوان سفیر دائم ایران در سازمان ملل

abotalebi

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که از معرفی حمید ابوطالبی به عنوان سفیر دائم ایران در سازمان ملل «عمیقا نگران» است. گفته می‌شود آقای ابوطالبی عضو گروهی از دانشجویان بوده است که در حمله به سفارت آمریکا در تهران در روز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ و گروگان گرفتن دیپلمات‌های آمریکایی دست داشتند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد به ایران اطلاع داده است که از معرفی حمید ابوطالبی به عنوان سفیر دائم ایران در سازمان ملل «عمیقا نگران» است.

به گزارش رویترز ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهار داشت: «به نظر ما معرفی این فرد شدیدا دردسرآفرین است. ما در حال بررسی این پرونده هستیم و درباره احتمال معرفی وی نگرانی عمیق خود را به دولت ایران منتقل کرده‌ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هرچند گفت که در خصوص صدور ویزا پاره‌ای از استثنائات وجود دارد اما نگفت که آیا این استثنائات شامل حمید ابوطالبی خواهد شد یا خبر.

تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا هم روز گذشته از دولت باراک اوباما خواستند تا از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی سفیر تازه ایران در سازمان ملل خودداری کند.

رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا در گفتگو با خبرگزاری رویترز احتمال صدور ویزا از سوی وزارت خارجه آمریکا برای آقای طالبی را نگران کننده خواند.

بری روزن از دیگر نمایندگان هم در این خصوص گفت که هرگونه صدور روادید برای حضور حمید ابوطالبی در خاک آمریکا، نشانه «شرمساری» و «بی‌آبرویی» است.

جان لیمبرت نیز گفته که چنین انتخابی «خیلی عجیب» است و ممکن است باعث شود «زخم‌های قدیمی دوباره سرباز کنند».

سناتور جمهوریخواه تد کروز پیش‌نویس قانونی را به کنگره ارائه کرده که در صورت تصویب به دولت اجازه می‌دهد مانع ورود هر شخصی به خاک آمریکا شود که «اقدامات خصمانه‌ آشکاری علیه ایالات متحده» انجام داده باشد.

آقای کروز گفته است: «این انتخاب تعمدی است. یک توهین و حرکت تحقیرآمیز و حساب شده است».

جان مک کین، دیگر سناتور جمهوریخواه و رقیب باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ نیز گفته است: «ما نباید ابوطالبی را قبول کنیم. ما اگر مجبور بشویم حتی باید قواعد و قوانین‌مان را تغییر بدهیم تا اجازه ندهیم کسی که دست به چنین رفتار مجرمانه‌ای [گروگان‌گیری] زده است به ایالات متحده بیاید».

در همین راستا حسین علیزاده، دیپلمات پیشین ایران در این خصوص سکوت وزارت خارجه را «بسیار عجیب» خوانده و گفته است که این سکوت به جای خود بسیار پرسش‌برانگیز است.

آقای علیزاده در خصوص اینکه «آیا آمریکا می‌تواند از ورود ابوطالبی به نیویورک جلوگیری کند؟ هم گفته است: «قطعا این طور است. به دلیل این که از روزی که پذیرفته شد که مقر سازمان ملل در نیویورک باشد، پذیرفته شد که کلیه قوانین داخلی کشور پذیرنده یعنی ایالات متحده، می‌بایست توسط سازمان ملل مراعات بشود.»

همچنین روزنامه‌ی کیهان هم به‌شدت از سکوت وزارت خارجه ایران در قبال عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی انتقاد کرده است.

این روزنامه از وزارت خارجه خواسته است سریعا توضیحات لازم را در این خصوص ارائه دهد.

دولت حسن روحانی به تازگی حمید ابوطالبی را به عنوان سفیر تازه ایران در سازمان ملل به‌جای حمید خزایی معرفی کرده است. ماجرای دست داشتن آقای ابوطالبی در گروگان‌گیری ۴۴۴ روزه را نخستین بار خبرگزاری بلومبرگ مطرح کرد و با اشاره به عکسی که در وب‌سایت «تسخیر» منتشر شده است او را منتسب به «دانشجویان پیرو خط امام» دانست، گروهی که در سال ۱۳۵۸ با هجوم به سفارت آمریکا در تهران آن را به تصرف خود در آوردند. آقای ابوطالبی این اتهام را تکذیب کرده و می‌گوید که تنها مدتی پس از وقوع گروگان‌گیری همراه با نماینده پاپ به سفارتخانه آمریکا رفته و نقش مترجم را داشته است.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*