خانه » آن سوی خبر » ظریف پس از پایان دو مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵: ۶۰ درصد به توافق رسیدیم

ظریف پس از پایان دو مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵: ۶۰ درصد به توافق رسیدیم

hgfg5h2fhdfgh5552555t

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران و قدرت‌های جهانی درباره ۶۰ درصد از معامله هسته‌ای میان طرفین درباره فعالیت‌های اتمی تهران به توافق رسیده‌اند. در همین حال علی خامنه‌ای هم همزمان با مذاکرات وین با بیان این‌که مذاکرات هسته‌ای باید ادامه یابد، نگاه «هزینه فایده‌ای» به برنامه اتمی ایران را «ساده‌لوحانه» خواند. ایران و گروه ۱+۵ در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۹ و ۲۰ فروردین) سومین دور مذاکرات خود را برای کاهش اختلافات و ایجاد تفاهم درباره مسائل باقیمانده در برنامه هسته‌ای ایران برگزار کردند. طرفین توافق کرده‌اند مرحله بعدی مذاکرات را که هدف آن دست یافتن به یک توافق جامع و نهایی عنوان شده ۲۳ اردیبهشت آغاز کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در وین گفت که ایران و قدرت‌های جهانی درباره ۶۰ درصد از معامله هسته‌ای میان طرفین درباره فعالیت‌های اتمی تهران به توافق رسیده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وی اظهار داشت: «ما درباره ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشنویس نهایی توافق داریم، اما بخش‌های باقیمانده بسیار مهم هستند و شامل موضوعات مختلفی می‌شوند.»
در همین راستا کا‌ترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران گفت: «هدف از مذاکرات کاهش اختلافات برای رسیدن به یک توافق کلیدی است و در همین راستا دور بعدی مذاکرات در تاریخ ۱۳ می‌ (۲۳ اردیبهشت ماه) در وین برگزار خواهد شد».
وی اظهار داشت: «در این دور از مذاکرات گفتگوهای اساسی و تفصیلی داشتیم و تمام مسائلی را که می‌باید بخشی از توافق جامع باشند را پوشش دادیم اما هنوز کارهای زیادی در پیش داریم تا اختلافات موجود را حل و فصل کنیم».
آقای ظریف نیز گفته است: «با جدیت و به صورت مشترک از ۲۳ اردیبهشت با دیدار پایان کار، نگارش مشترک را آغاز خواهیم کرد».
وزیر امور خارجه ایران افزود: از ۲۴ اردیبهشت و در جلسه رسمی و بعد در جلسه نگارش میان ما و اشتون، مرحله تدوین را آغاز خواهیم کرد.
وی گفت: «در مرحله تدوین، چارچوبی را مبنای تفاهم قرار می‌دهیم و بعد جزئیات را وارد چارچوب می‌کنیم تا به بهترین شکل مراحل مختلف رسیدن به تفاهم را به پیش ببریم».
به گفته آقای ظریف، «از اکنون سه ماه برای تدوین محصول نهایی فرصت است و برای اینکه در این مرحله حداکثر دقت را داشته باشیم، کمیته‌ای مشورتی – حقوقی از استادان برجسته حقوق بین الملل و فارغ التحصیلان حقوق بین الملل دانشگاه‌های معتبر تشکیل دادیم که در این اجلاس برخی از آن‌ها به ما پیوستند و در تهران این کمیته شکل نهایی را خواهد یافت».

همزمان با روز دوم مذاکرات وین، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با بیان این‌که جمهوری اسلامی دستاوردهای زیادی در برنامه اتمی خود داشته است گفت: «کسی هم حق معامله بر روی دستاوردهای هسته‌ای کشور را ندارد.»
خامنه‌ای با اشاره به موضوع تحریم‌ها و هزینه فایده فعالیت‌های هسته‌ای گفت: «چنین نگاهی به موضوع هسته‌ای ساده‌اندیشانه و ساده‌لوحانه است.»
وی افزود: «اگر برخی تصور می‌کنند هزینه دستاوردهای هسته‌ای، تحریم‌ها و فشارها بوده، باید گفت قبل از بهانه هسته‌ای نیز، تحریم و فشار بر ضد ایران وجود داشته است.»
رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد: «اگر موضوع هسته‌ای هم نبود، آن‌ها بهانه دیگری می‌گرفتند، همان‌طور که اکنون و در حین مذاکرات، آمریکایی‌ها بهانه حقوق بشر را مطرح می‌کنند.»

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در خصوص این‌که تحریم‌ها قبلا نیز بوده در حالی است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تاکنون برای ایران ۱۷۰ میلیارد دلار هزینه دربر داشته که بخش اعظم آن نتیجه تحریم‌ها بوده است. در این خصوص چندی قبل منابع اسراییلی گفته‌اند که از این مبلغ ۴۰ میلیارد دلار طی ۲۰ سال گذشته صرف ساخت‌ و ساز زیرساخت‌های هسته‌ای و دایر نگاه داشتن این تاسیسات شده است و در کنار این ۴۰ میلیارد، ایران ۱۳۰ میلیارد نیز به خاطر تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۲ میلادی علیه کشور وضع شده از دست داده است. بنا بر این گزارش، از ضرری که ایران بابت تحریم‌ها دیده ۱۰۵ میلیارد دلار آن به خاطر تحریم‌های نفتی و ۲۵ میلیارد نیز در پی تحریم بانکداری، تجارت و صنایع، و توسعه و سرمایه‌گذاری بوده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*