خانه » آن سوی خبر » ظریف: می‌خواهیم بحث‌ را تمام کنیم/ پیش‌نویس توافق، در اردیبهشت آغاز می‌شود

ظریف: می‌خواهیم بحث‌ را تمام کنیم/ پیش‌نویس توافق، در اردیبهشت آغاز می‌شود

با آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که درصدد است «کار را تمام کند.»

ashtonzarif

محمد جواد ظریف گفته است که در مذاکرات هفته جاری قرار است آخرین موضوعات و محورها مورد بحث قرار گیرد و در مرحله بعد در اردیبهشت وارد تدوین پیش‌نویس توافق جامع خواهیم شد. دور سوم مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ به ریاست ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی از امروز سه شنبه آغاز شد که طرفین مذاکره طی روزهای گذشته در اظهارات خود درمورد احتمال نهایی شدن مراحل تدوین متن مشترک در این مسیر ابراز خوشبینی و امیدواری کرده بودند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است که در دور کنونی مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ قرار است آخرین موضوعات و محورها مورد بحث قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای ظریف در وین گفت: در مذاکرات هفته جاری قرار است بحث‌ها را تمام کنیم و در مرحله بعد در اردیبهشت وارد تدوین پیش‌نویس توافق جامع خواهیم شد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین شامگاه دوشنبه با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست تیم نمایندگان ۱+۵ در مذاکرات با ایران، دیدار کرد.
در این دیدار آخرین جمع‌بندی‌ها از مذاکرات کارشناسی که هفته گذشته در وین انجام شد، بررسی شد و پس از آن هم ظریف گفت: «هنوز کار سختی در پیش داریم.»
وی با بیان اینکه امیدواریم بعد از پایان دادن به بحث های فنی و کارشناسی وارد تهیه متن پیش نویس شویم، گفت: تهیه پیش نویس خود از دشوارترین بخش ها است که در مذاکرات سخت آینده با آن مواجه هستیم.
در همین راستا یک مقام آمریکایی نیز هفته گذشته زمان بندی مشابهی را اعلام کرد و گفت که امیدوار است نوشتن پیش نویس این توافق در ماه می‌ آغاز شود.
از دیگر سو مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات میان ایران و ۱+۵ هم با بیان اینکه این سومین دور از مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع با ایران است که در وین برگزار می‌شود گفت: «همان‌طور که در دور پیشین هم دیدید ما اعلام کردیم که گفتگو‌ها مفید و ساختاری بوده و پیش بینی من این است که این دور هم همانند دفعه پیش ادامه یابد تا ما به موضوعات کلیدی مورد نظر طرفین بپردازیم. موضوعاتی که باید بخشی از یک توافق نهایی و جامع باشد.»
آقای مان افزود: «فکر نمی‌کنم کسی در این دور منتظر توافق باشد بلکه این یک دور دیگر از مذاکراتی سخت است که در ادامه دیدار کار‌شناسان ۱+۵ با ایران در هفته گذشته در وین انجام می‌شود.»
گفتنی است در مذاکرات این هفته علاوه بر مجید تخت روانچی و سیدعباس عراقچی معاونان اروپا و آمریکا و حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه،حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و امیری و رحیمیان به عنوان دو تن از مدیران و کارشناسان سازمان انرژی اتمی به عنوان اعضای گروه مذاکره کننده ایران، یک تیم مشاوره حقوقی به سرپرستی امیرحسین زمانی نیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه نیز گروه مذاکره کننده هسته ای را همراهی می کند.
در طرف مقابل نیز کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا، را مقام‌هایی از وزارت دارایی و شورای امنیت ملی آمریکا همراهی می کنند.
علاوه بر این پال ارواین، مدیر دائره پیشگیری از اشاعه تسلیحات کشتار دسته جمعی شورای امنیت ملی ایالات متحده و ریچارد نفیو، معاون هماهنگ کننده امور تحریم‌ها وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در وین حضور خواهند داشت.
مذاکرات رسمی وین ۳، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۹ و ۲۰ فروردین انجام می شود. در این دور ازمذاکرات درباره همه مسائل از جمله چهار محور مذاکرات قبلی بحث و گفتگو خواهد شد. رفع تحریم ها، غنی سازی ، همکاری های بین المللی در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای و راکتور آب سنگین اراک از موضوعات دور قبلی مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ بود. بر اساس توافق نامه هسته ای که ماه نوامبر ۲۰۱۳ به امضا رسید طرفین باید ظرف شش ماه به توافقی جامع برسند که این مهلت ۳۰ تیر ۹۳ به پایان می رسد. در همین راستا هفته پیش نیز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در سطح کار‌شناسی، در مقر سازمان ملل متحد در وین انجام شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*