خانه » سر تیتر خبرها » صالحی: رقیق سازی اورانیوم ۲۰ درصد پایان یافته است

صالحی: رقیق سازی اورانیوم ۲۰ درصد پایان یافته است

477339_986
علی اکبر صالحی» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه رقیق سازی اورانیوم ۲۰ درصد پایان یافته است ، در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم اظهار داشت: طبق اطلاعاتی که به من دادند در تاریخ ۲۳/۱/۹۳ ، حدود ۱۰۳کیلو گرم از ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم، رقیق شده، یعنی از ۲۰ درصد به ۵ درصد تبدیل شده است و در کل موضوع رقیق سازی بسته شد.
صالحی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و غرب گفت: طبق توافق فیمابین قرار بود نیمی از ۲۰۰ کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را به اکسید اورانیوم تبدیل؛ و نصف دیگر را رقیق کنیم و این کار در حال انجام است.

وی تصریح کرد: طبق توافق اگر رقیق سازی اورانیوم سرعت بیشتری داشته باشد، در پرداخت اقساط اموال بلوکه شده ایران نیز تسریع خواهد شد. بنابراین اکسیداسیون و رقیق سازی هر دو به خوبی انجام شد و گزارش آژانس هم این موضوع را تایید کرده است.
صالحی در ادامه، گزارش‌های اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را متوازن توصیف و خاطرنشان کرد: آنها می خواهند واقعیت هایی را که براساس بازدیدهایشان می بینند، منعکس کنند و درعین حال در این زمینه بسیار با دقت و با وسواس عمل می کنند تا جایی که حتی اگر کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره فعالیت اتمی ایران به آنها رسیده باشد، متاسفانه آن اطلاعات را مبنا قرار داده و منعکس می کنند.
وی افزود: با وجود تمام این مسائل، گزارش‌های اخیر آژانس در مقایسه با گزارش‌های سابق، مثبت تر بوده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*