خانه » آن سوی خبر » رییس سازمان میراث فرهنگی: وضع گردشگری اسفبار است

رییس سازمان میراث فرهنگی: وضع گردشگری اسفبار است

Untitled-3dfgd5

مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به شمار ناچیز گردشگران ورودی به ایران گفت در هشت سال دوره‌ی احمدی‌نژاد، عملا هیچ کاری برای جذب گردشگران خارجی انجام نشده است. احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوری‌ خود هر سال تعداد گردشگران را بیشتر از سال پیش اعلام می‌کرد، اما این آمار از سوی کارشناسان و دست‌اندرکاران با تردید روبرو بود. ایران یکی از کشورهایی است که جاذبه‌های گردشگری فراوان دارد با این همه سهم این کشور از این صنعت بسیار ناچیز است. اغلب توریست‌ها به‌دلیل شرایط سیاسی ایران حاضر به سفر به این کشور نیستند.

سازمان میراث فرهنگی در آخرین آمار رسمی خود، اعلام کرده بود که تعداد گردشگران ورودی به ایران از یک میلیون و ۱۶۲ هزار نفر در سال ۸۴ به بیش از سه میلیون و هفتصد هزار نفر در سال ۹۱ رسیده است.
اما مسعود سلطانی‌فر، رییس کنونی سازمان میراث فرهنگی بر جعلی بودن آمار مدیران پیشین مهر تائید زده و می‌گوید تعداد توریست‌های واقعی که در سال ۹۱ وارد ایران شده‌اند یک میلیون نفر بیشتر نبوده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای سلطانی‌فر در یک برنامه تلویزیونی گفت آمار سال ۹۱ شامل همه‌ی ترددهای مرزی می‌شود اما «ما آنها را گردشگر نمی‌دانیم.»
وی همچنین اعلام کرد که درآمد ارزی ایران از گردشگران خارجی در سال گذشته میلادی بین سه تا چهار میلیارد دلار بوده، اما در همین مدت بین هشت تا ۱۰ میلیارد دلار ارز توسط گردشگران ایرانی از کشور خارج شده است.
سلطانی‌فر همچنین گفت که در این مدت، هفت میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر ایرانی از کشور خارج شده‌اند.
وی در پایان هم گفته است: «در افق ۱۴۰۴ باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر ورودی باشیم و ۲۵ میلیارد دلار از این راه درآمد ارزی کسب کنیم، منتها در هشت سال گذشته تنها ۴۰ درصد این افق پیش رفته است. عملا می‌توانیم بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده و ما برای رسیدن به این افق کار بسیار مشکلی داریم.»

اکثر گردشگران ایرانی به کشور‌ها و مناطق اطراف مانند ترکیه، امارات متحده عربی، مالزی، لبنان، کردستان عراق، گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان سفر می‌کنند که یا برای سفر نیازی به دریافت ویزا وجود ندارد یا دریافت روادید آنها نسبتا آسان است.
در مقابل کشورهای اروپایی، آمریکا، استرالیا، کانادا و بسیاری از دیگر کشورهای ثروتمند و توسعه‌یافته جهان، قوانین دشواری برای صدور روادید ورودی اتباع ایرانی به کشور خود وضع کرده‌اند.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ابتدای سال ۱۳۹۱، یک سال پیش از پایان کار ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، پیش‌بینی کرده بود که هفت و نیم میلیون گردشگر به ایران سفر کند. این آمار در حالی ارائه شد که شورای جهانی سفر و گردشگری پیشتر پیش‌بینی کرده بود که تا پایان سال ۲۰۱۲ شمار گردشگران خارجی ایران به ۲.۵ میلیون نفر و در سال ۲۰۲۲ به حدود چهار میلیون نفر برسد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*