خانه » آن سوی خبر » بعد از آب، برق، و گاز؛ بنزین هم در فروردین ماه افزایش می‌یابد

بعد از آب، برق، و گاز؛ بنزین هم در فروردین ماه افزایش می‌یابد

در حالی که پیش از این رییس ستاد سوخت ایران از به تعویق افتادن افزایش قیمت بنزین تا پایان فروردین سخن گفته بود، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از افزایش ۳۰ درصدی قیمت بنزین در ماه فروردین خبر داده است. دولت افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در شرایطی آغاز کرده که اخیرا نرخ آب برق و نیز تعرفه گاز خانگی در ایران افزایش یافت. پیشتر دولت حسن روحانی گفته بود حامل‌های انرژی از ماه خرداد و با «شیب ملایم» افزایش خواهد یافت.

benzin-geran-shod

علی محمد احمدی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از افزایش قیمت بنزین در ماه فروردین ۱۳۹۳ خبر داده و گفته به احتمال بسیار زیاد میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۳۰ درصد خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ در گفتگو با سایت «خانه ملت» همچنین به احتمال تک‌نرخی شدن قیمت بنزین پس از افزایش قیمت اشاره کرده است: «در این صورت نرخ بنزین آزاد که در حال حاضر ۷۰۰ تومان است با احتساب ۳۰ درصد افزایش، حدود ۱۰۰۰ تومان تعیین می‌شود.»

این در حالی است که مجتبی شفیعی، رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ به خبرگزاری مهر گفته بود که گرانی بنزین تا پایان فروردین به تعویق افتاده است.

 

قانون بودجه ۹۳ مصوب مجلس به دولت اختیار داده تا حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها درآمد کسب کند که تحقق این میزان درآمد مستلزم افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

 

دولت در شرایطی افزایش قیمت حامل‌های انرژی را آغاز کرده است که در اسفند ماه سال گذشته برق و آب گران شد.

همچنین روز گذشته نیز بهای گاز مصرف‌کنندگان خانگی ۲۰ درصد و بهای گاز مشتریان عمومی (دولتی، کسب و خدمات) ۳۰ درصد افزایش یافت.

 

همچنین این افزایش ها در حالی است که حسن روحانی پیشتر وعده داده بود که افزایش قیمت‌حامل‌های انرژی در حوزه تولید در سال ۹۳ «شیب ملایمی» خواهد داشت.

اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی نیز در روزهای اخیر در چندین نوبت اظهاراتی در این خصوص داشته و گفته بود که افزایش حامل‌های انرژی با «شیب ملایم» خواهد بود چراکه به گفته‌ی او باید مراقب «شوک‌های اقتصادی» بود.

 

مجلس ایران سال گذشته قانونی را تصویب کرد که به موجب آن دولت در سال ۱۳۹۳ می‌تواند از اجرای هدفمندی یارانه‌ها مبلغ ۶۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند. برای تحقق چنین درآمدی لاجرم قیمت حامل‌های انرژی تا ۳۳ درصد افزایش می‌یابد. تصویب درآمدهای دولت و افزایش بهای حامل‌های انرژی در حالی با حمایت مجلس انجام شد که معلوم نیست این قوه تا چه حد از آن حمایت کند. پیشتر برخی از نمایندگان از جمله احمد توکلی نسبت به آثار تورمی افزایش حامل‌های انرژی ابراز نگرانی کرده بودند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*