خانه » آن سوی خبر » ادامه‌ی اظهارات و واکنش‌ها به آزادی مرزبان‌های ایران

ادامه‌ی اظهارات و واکنش‌ها به آزادی مرزبان‌های ایران

واکنش‌ها نسبت به آزادی چهار مرزبان ایران از سوی گروه جیش‌العدل همچنان ادامه دارد.

256marzbanan

در این راستا فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرد که اصل ماجرای گروگانگیری مرزبانان مشکوک است. در همین حال اسماعیل کوثری، رییس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که چهار سرباز آزاد شده باید تنبیه شوند. از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی هر گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با گروه جیش‌العدل را رد و مدعی هستند این گروه در پی تهدید‌های نظام مجبور به آزاد کردن مرزبانان ایران شده است. چهار تن از پنج مرزبان ناجا که سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان از سوی گروه جیش‌العدل ربوده شده بودند٬ روز یکشنبه پس از هفته‌ها مذاکره آزاد و به ایران بازگشتند.

حواشی مربوط به نحوه به گروگان گرفته شدن سربازان ربوده شده، خبر مرگ یکی از آنها و سپس آزادی آنها همچنان ادامه دارد.
در همین رابطه روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به شدت از مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان انتقاد کرده و این سوال را مطرح کرده است که چرا او در همان روزهای اسارات سربازان ایرانی از نفوذ خود استفاده نکرده است.
نویسنده این مقاله با دستمایه قرار دادن بیانیه جیش‌العدل ادعا می‌کند که علمای اهل سنت از همان ابتدا با گروگانگیرها در ارتباط بوده‌اند و باید زودتر برای آزادی سربازان اقدام می‌کردند.

0,,17548765_303,00
در واکنشی دیگر در این زمینه ید‌الله جوانی٬ مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه گفته که اقتدار جمهوری اسلامی و قاطعیت و جدیدیت مسئولین عامل اصلی آزادی مرزبان‌ها بوده است.
جوانی افزوده این‌ که واسطه‌ها و گروه‌های دیگری بخواهند در موضوع آزادی مرزبانان مطرح شود برآورد صحیحی نیست.
وی اضافه کرده اینکه برخی می‌گویند آزادی مرزبانان نشان داد می‌توان با مذاکره و گفتگو در راستای تامین امنیت ملی بهره برد٬ اساسا یک خطای راهبردی است.
این فرمانده سپاه گفته هیچ حاکمیتی با گروه‌های تروریستی وارد مذاکره نمی‌شود و قطعا جمهوری اسلامی از این توان برخوردار است که با گروهک‌های ضدامنیتی٬ برخورد قاطع انجام دهد.

اسماعیل کوثری٬ نماینده کنونی مجلس و فرمانده سابق سپاه نیز در ادعایی گفته جیش‌العدل می‌دانستند که اگر این سربازان آزاد نشوند با آنان چه برخوردی خواهد شد.
کوثری افزوده یقیناً اگر قبول نمی‌کردند که سربازان ما را آزاد کنند، تک‌تک تروریست‌ها را به هر قیمت که شده به درک واصل می‌کردیم.
وی اضافه کرده نیروهای مردمی در آزادی مرزبانان ایرانی دخیل بودند اما تروریست‌ها از ترس واکنش نیروهای مسلح٬ مرزبانان ایرانی را آزاد کردند.
کوثری همچنین خواستار تنبیه چهار سرباز به‌دلیل «بی‌مسئولینی هنگام پست دادن»‌ شده است.
اسماعیل احمدی مقدم، رییس پلیس ایران نیز روز یک‌شنبه، ۱۷ فرودین ماه گفته بود که وضعیت این سربازان در لحظه‌ای که به گروگان گرفته شدند مصداق بی‌انضباطی بوده است و موضعی بوده که به غرور انسان آسیب می‌زند.

در همین راستا سرتیپ حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرد که اصل ماجرای گروگانگیری مرزبانان مشکوک است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای ذوالفقاری در رابطه با وقوع این گروگانگیری گفته است که شرایط در زمان گروگان‌گیری طبیعی نبوده و ناجا مشغول پیگیری این پرونده است.
آن‌گونه که فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرده حال همگی این سربازان خوب است و در وضعیت روحی مناسبی به سر می‌برند، با این همه در صحبت‌های مقام‌های ایرانی شبهات بسیاری در مورد مرگ گروهبان یکم، جمشید دانایی‌فر، وجود دارد.
حسین ذوالفقاری: اصل ماجرای گروگانگیری مرزبانان مشکوک

حسین ذوالفقاری: اصل ماجرای گروگانگیری مرزبانان مشکوک

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این خصوص گفته که نخستین اظهارنظر چهار سرباز آزاد شده این بوده که آقای دانایی‌فر یک ماه است که از آن‌ها جدا شده است.
وی افزوده بر اساس گفته‌های این سربازان، هر پنج نفر آن‌ها حدود ۲۷ روز با هم بوده‌اند و سپس آقای دانایی‌فر از آن‌ها جدا شده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای هاشمی در مورد مرگ جمشید دانایی‌فر گفته است که نمی‌توان این قطعیت را صددرصد اعلام کرد.
وی گفته است: «اگرچه بیانیه خود گروه این را نشان می‌دهد و می‌گوید این اتفاق برای ایشان افتاده اما در این باره تردیدهایی وجود دارد و ایران باید قرائن و نشانه‌هایی درباره مرگ او جمع‌آوری کند و جنازه او نیز باید تحویل ایران شود.»
چهار سرباز از پنج سرباز ایرانی که در بهمن‌ماه سال گذشته به اسارات گروه جیش‌العدل درآمدند، روز ۱۷ فروردین به کشور بازگشتند. پیش از آزادی این چهار سرباز اعلام شد که یکی از آن‌ها با نام جمشید دانایی‌فر بنا به ادعای گروه جیش‌العدل به قتل رسیده است. جیش‌العدل و گروهی از رسانه‌ها از مولوی عبد‌الحمید٬ امام جمعه اهل سنت زاهدان و گروهی دیگر از روحانیون اهل سنت به عنوان اصلی‌ترین واسطه‌های آزادی این مرزبان‌ها نام برده‌اند. این در حالی است که حسن روحانی و سایر مقام‌ها و نهاد‌های دولتی و حاکمیتی نه‌ تنها به نقش این روحانیون هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند٬ بلکه تلاش‌ دارند مذاکره با گروه جیش‌ا‌العدل را نیز انکار کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*