خانه » اخبار خارجی » گفتگوی وزاری خارجه روسیه و آمریکا درباره‌ی اوکراین

گفتگوی وزاری خارجه روسیه و آمریکا درباره‌ی اوکراین

جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه، عصر روز یکشنبه، دهم فروردین، با یکدیگر گفتگو کردند تا برای بحران اوکراین راه حلی دیپلماتیک پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این دیدار در محل اقامت سفیر روسیه در پاریس برگزار شد و هر دو وزیر امور خارجه مقابل دوربین عکاسان با هم دست دادند و سپس مذاکرات خود را برای کاستن از بزرگ‌ترین تنشی که میان طرفین از زمان پایان جنگ سرد رخ داده است آغاز کردند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، طرحی که جان کری و سرگئی لاوروف در مذاکرات خود در دستور کار قرار داده‌اند، انجام اصلاحات سیاسی و قانون اساسی اوکراین همراه با خلع سلاح نیروهای غیرقانونی، حضور ناظران بین‌المللی برای حفاظت از حقوق اقلیت‌ها و گفتگوی مستقیم میان روسیه و اوکراین است.

دو وزیر امور خارجه از زمان آغاز بحران اوکراین تاکنون چندین بار با یکدیگر دیدار و یا روزانه با هم تماس تلفنی داشته‌اند.

وزیر امور خارجه روسیه پیش از مذاکره با همتای آمریکایی خود در تلویزیون روسیه ظاهر شد و گمانه زنی‌ها درباره احتمال حمله این کشور به شرق اوکراین پس از الحاق کریمه به روسیه را رد کرد.

در حال حاضر هزاران نیروی روسی در مرزهای اوکراین مستقر و در حالت آماده باش به سر می‌برند.

در رویدادی دیگر و با افزایش نگرانی از اقدامات احتمالی روسیه علیه مولداوی، ویکتوریا نولند، دستیار وزیر خارجه آمریکا، به مولداوی رفت و با ناتالیا قِرمان، وزیر خارجه این کشور، دیدار و گفتگو کرد.

خانم نولند قرار است در این سفر همچنین با رییس جمهوری و نخست وزیر مولداوی دیدار کند.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که یکی از فرماندهان ارشد ناتو چندی پیش هشدار داد که بعد از الحاق کریمه به روسیه، ممکن است کشورهای کوچک اروپای شرقی هدف بعدی مسکو باشد.

در هفته‌های اخیر ترانس‌نی‌یِستِریا، منطقه‌ای در شرق مولداوی که اکثر ساکنانش روس‌زبان هستند، خواستار پیوستن به روسیه شده است.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*