خانه » اخبار خارجی » نگرانی وزیر خارجه اوکراین از احتمال حمله‌ی نظامی روسیه

نگرانی وزیر خارجه اوکراین از احتمال حمله‌ی نظامی روسیه

ukrain25

ناتو نگران است که روسیه پس از کریمه به مرزهای اوکراین پیشروی کند. همچنین از نظر مقامات پیمان آتلانتیک شمالی نیروهای مسلح روسی می‌توانند تهدیدی علیه مولداوی نیز محسوب شوند. در همین راستا وزیر امور خارجه اوکراین می‌گوید که امکان بروز جنگ بین کشورش و روسیه در حال افزایش است. احتمال حمله روسیه به شرق اوکراین در حالی قوت گرفته است که پیشتر پنتاگون اعلام کرده بود که وزیر دفاع روسیه در گفتگو با همتای آمریکایی خود اطمینان داده که کشورش هیچ برنامه‌ای برای ورود به خاک اوکراین ندارد.

ناتو با توجه به تحولات کریمه، اوضاع مناطق مرزی اوکراین را با نگرانی رصد می‌کند.

مقامات ناتو عنوان کرده‌اند که شمار بسیار زیاد نیروهای مسلح روسی در مناطق مرزی اوکراین، تصور تهدید علیه جمهوری مولداوی را ایجاد می‌کند.

مقامات ناتو می‌گویند سربازان روسی می‌توانند در صورت دستور مسکو تا منطقه ترانس‌نیستریا پیشروی کنند که خواستار جدایی است و این بسیار نگران‌کننده است.

دبیرکل ناتو، آندرس فوگ راسموسن می‌گوید: «روسیه به جای یک شریک، همانند یک مخالف رفتار می‌کند.» وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که کلیه توافقات بین‌المللی را برای کاستن از تعداد سربازانش در مرزهای اوکراین لحاظ خواهد کرد.

کاخ سفید روز شنبه ۲۲ مارس با انتشار بیانیه‌ای، به تصرف پایگاه نظامی بلبک در کریمه از سوی سربازان روس به شدت اعتراض کرد و نظامیان روس را مسئول خسارت‌های احتمالی به تجهیزات نظامی اوکراین دانست.

ترانس‌نیستریا در شرق جمهوری مولداوی قرار دارد و بسیاری از اقلیت‌‌های قومی روس در آن زندگی می‌کنند. در آنجا نیز سربازان روسی مستقر هستند.

این منطقه که تنها کمی بزرگتر از لوکزامبورگ است، تحت حمایت اقتصادی مسکو قرار دارد.

در سال ۲۰۰۶ مردم ترانس‌نیستریا در یک همه‌پرسی با ۱ / ۹۷ درصد، موافقت خود را با الحاق به روسیه اعلام کردند. از آن زمان به بعد مذاکراتی طولانی میان نمایندگان دولت مولداوی، روسیه، ترانس‌نیستریا و اوکراین با سازمان همکاری و امنیت اروپا در مورد این طرح جریان داشته که هدفش تشکیل منطقه خودمختار ترانس‌نیستریا در دولت واحد مولداوی بوده است.

گفتگوهای این کشورها، موسوم به مذاکرات ۲+۵ است و اتحادیه اروپا و آمریکا نیز در مقام ناظر در آنها شرکت دارند.

در همین راستا وزیر امور خارجه اوکراین می‌گوید که امکان بروز جنگ بین کشورش و روسیه در حال افزایش است.

آندره دشچیتسیا، وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی «ای‌بی‌سی» گفت: «ما نمی‌دانیم که در ذهن پوتین (رییس جمهوری روسیه) چه می‌گذرد و چه تصمیمی دارد».

وی اظهار داشت: «به همین دلیل وضعیت اکنون بیشتر انفجارآمیز است تا یک هفته پیش».

آندره دشچیتسیا افزود: «مشکل این است که روس‌ها و بویژه حکومت پوتین، خود پوتین با بقیه دنیا صحبت نمی‌کنند، او نمی‌خواهد که به حرف دنیا گوش کند، او نمی‌خواهد که به مسائل مطرح پاسخ دهد، مسائل اوکراین و شتاب ندادن به اوضاع و توقف تجاوز».

اظهارات وزیر امور خارجه اوکراین ادامه نقطه نظرات آندره پاروبی، رییس شورای دفاعی و امنیت ملی اوکراین است که پس از سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ به این مقام منصوب شد.

آقای پاروبی در اجتماع گسترده مردم اوکراین در پایتخت این کشور گفته بود: «هدف اصلی پوتین، کریمه نیست بلکه کل اوکراین است. نیروهای وی به صورت گسترده‌ای پشت مرز‌ها مستقر شده و هر لحظه آماده حمله هستند».

در همین حال یک دستیار ارشد کاخ سفید نیز گفته است که احتمال دارد روسیه به شرق اوکراین حمله کند و حتی کمک نظامی آمریکا به اوکراین نیز مانع این کار نخواهد شد.

تونی بلنیکن، مشاور معاون امنیت ملی آمریکا، گفت به نظر می‌رسد روسیه با اعزام هزاران نیرو به پشت مرزهای اوکراین در حال ارعاب این کشور است.

وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان احتمال داد که روس‌ها در حال آماده شدن برای ورود به خاک اوکراین هستند.

آقای بلنکین افزود که آمریکا در صدد کمک نظامی به اوکراین است ولی «بسیار غیرمحتمل است تا محاسبات روسیه تغییر کند و از بروز حمله جلوگیری شود».

مشاور ارشد کاخ سفید گفت که مجازات‌های اقتصادی علیه روسیه منجر به انزوای این کشور خواهد شد.

احتمال حمله روسیه به شرق اوکراین که اکثریت آن‌ها روس تبار هستند در حالی قوت گرفته است که هفته پیش پنتاگون اعلام کرد که وزیر دفاع روسیه در گفتگو با چاگ هیگل، همتای آمریکایی خود اطمینان داد که کشورش هیچ برنامه‌ای برای ورود به خاک اوکراین ندارد.

روسیه در روزهای گذشته کنترل نظامی کریمه را به دست گرفته و پرچم این کشور را روی ۱۸۹ پایگاه نظامی اوکراینی به اهتزاز در آورده است. پوتین هم‌چنین دستور داده که تا ۲۹ ماه مارس، ساختار تمام دفاتر و ادارات و نهادهای دولتی کریمه مطابق ساز و گار ادارات روسیه تنظیم شوند. همچنین قرار است از امروز دوشنبه ۲۵ مارس، واحد پولی روبل نیز در کنار نقد رایج کریمه به نام گریونا به گردش بیفتد. الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه باعث بروز شدیدترین اختلاف‌ها میان روسیه و کشورهای غربی پس از دوران جنگ سرد شده است. آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به پیوستن این شبه‌جزیره، گروهی از مقام‌های روسی را در فهرست تحریم‌هایی شامل محدودیت سفر و مسدود شدن حساب‌های بانکی قرار داده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*