خانه » سر تیتر خبرها » موسوی بجنوردی: خمینی اصلا حکم اعدام برای مفسد فی‌الارض را قبول نداشت

موسوی بجنوردی: خمینی اصلا حکم اعدام برای مفسد فی‌الارض را قبول نداشت

edam

موسوی بجنوردی، عضو شورای عالی قضایی در دوره آیت‌الله خمینی در مصاحبه‌ای تفصیلی با وب‌سایت «جماران» به تطهیر خمینی پرداخته و مدعی شده رهبر پیشین ایران درباره‌ی اعدام بسیار سخت‌گیر بود.

وی گفته است: «اصلا امام حکم اعدام برای مفسد فی الارض را قبول نداشت.»

عضو سابق شورای عالی قضایی افزود: «چون اصرار برخی از بزرگان این بود که برخی که مستحق اعدام هستند، اعدام شوند؛ امام به فتوای آقای منتظری اعدام مفسد فی الارض ارجاع می دادند؛ اما هیچ وقت یادم نمی آید که حکمی را که به عنوان مفسد فی الارض باشد، امضاء کرده باشیم.»

موسوی بجنوردی افزود: «از وی استفتاء کردم آیا قاچاقچیان مواد مخدر مستحق اعدام هستند یا خیر؟ فرمودند: چنان چه حمل اسلحه، شرارت و فساد کنند.»

او با بیان اینکه: «امام حکم شاه را حبس ابد اعلام کرد» از قول خمینی گفت: «ما به چشم مان ندیدیم که شاه کسی را کشته باشد. ایشان آمر به قتل است.؛ ببینید، مذاق امام این بود.»

بجنوردی در ادامه گفته است که «شرایط امروز زندان های ایران هم شرعی نیست، از آن رو که طبقه بندی شده نیستند و سلول انفرادی هم از مصادیق شکنجه است، امام گفتند کار خوبی کردی زندان های انفرادی را جمع کردید.»

وی با اشاره به اعدام‌های اوایل انقلاب هم گفت: «نمی خواهم اسم بیاورم اما بدانید که از امام برای اعدام های اول انقلاب حکمی نداشتند، شورای عالی قضایی هم هنوز شکل نگرفته بود. آقای لاجوردی هم اصلا حرف گوش نمی کرد. خدمت امام گفتم، آقا من یک چیزهایی دیدم که دیگر مجوز شرعی برای ماندن در این پست نمی بینم. شرح ماجرا را به امام گفتم، امام هم فرمودند، چه افرادی بهتر از شماها. فردای آن روز هم خطاب به آقای لاجوردی گفتیم بیا خودت استعفا بده، ایشان هم همان موقع استعفا دادند.»

اظهارات این مقام سابق قضایی در حالی است که در دوران آقای خمینی اعدام‌های بسیاری از جمله اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۶۷ با حکم مستقیم رهبر پیشین ایران انجام گرفت.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*