خانه » آن سوی خبر » مطهری: شورای نگهبان اجازه نخواهد داد مجلس مستقل تشکیل شود / هشدار دبیر شورای نگهبان نسبت به تصرف مجلس خبرگان

مطهری: شورای نگهبان اجازه نخواهد داد مجلس مستقل تشکیل شود / هشدار دبیر شورای نگهبان نسبت به تصرف مجلس خبرگان

motahari-ali

در حالی که علی مطهری از نمایندگان اصول‌گرای مجلس گفت شورای نگهبان اجازه نخواهد داد مجلسی مستقل شکل بگیرد؛ دبیر شورای نگهبان رسما این موضوع را تایید کرد. احمد جنتی گفت کسانی که «سنگر اول» را فتح کرده‌اند‌، برای تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برنامه دارند تا از این طریق «مقاصد فاسد» خود را دنبال کنند. اشاره دبیر شورای نگهبان به فتح سنگر اول، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته است. مجلس خبرگان رهبری ۸۶ عضو دارد که با رای مستقیم شهروندان به کاندیداهایی که شورای نگهبان تایید کند برای مدت هفت سال انتخاب می‌شوند. از جمله اختیارات این مجلس نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی و همچنین عزل و نصب وی است.

علی مطهری از نمایندگان اصول‌گرای مجلس در گفتگو با سایت محافظه‌کار «نامه نیوز» گفت: ترکیب مجلس دهم به نوع رفتار شورای نگهبان بستگی دارد.

وی افزود: اگر افراد مؤثر جریان اصلاحات یا مستقل را حذف کنند مجلس خوبی نخواهیم داشت.

مطهری اضافه کرد: شورای نگهبان اجازه نخواهد داد یک مجلس مستقل یا اصلاح‌طلب به وجود بیاید و در مجموع ترکیبی با اکثریت اصول‌گرا و اقلیت قوی اصلاح‌طلب و مستقل ایجاد خواهد شد.

علی مطهری در بخش دیگری از سخنان خود هم با اشاره به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌اصول‌گرایان تلقی نادرستی از آقای هاشمی رفسنجانی داشتند که بیشتر ناشی از کینه شخصی بود.

وی گفت:‌در هشت سال گذشته آقای هاشمی رفسنجانی خیلی مظلوم واقع شدند و به شدت به ایشان حمله می‌کردند و قصد حذف ایشان از انقلاب را داشتند.

مطهری گفت:‌عده‌ای معتقد بودند همان‌طور که آقای منتظری حذف شد، ایشان نیز باید حذف شود. بزرگ‌ترین اشتباه آقای احمدی‌نژاد تلاش او برای حذف آقای هاشمی بود. مردم از این نوع رفتار‌ها خوششان نمی‌آید.

این نماینده مجلس با اشاره به شورای نگهبان هم گفت:‌ شورای نگهبان و محافظه‌کاران ترسیدند که آقای هاشمی بیاید و بسیاری از رشته‌های آن‌ها در این هشت سال پنبه شود و حقایق و اسراری آشکار شود.

وی گفت:‌ بد‌ترین اتفاق سال را به شورای نگهبان برای رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی می‌دهم.

اما ساعاتی پس از اظهارات علی مطهری دبیر شورای نگهبان اظهارات این نماینده اصول‌گرای مجلس را تایید و تلویحا به تیم هاشمی رفسنجانی هشدار داد.

احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان طی سخنانی در همایش مسئولان نظارتی شورای نگهبان در مشهد نسبت به تلاش عده‌ای برای «تصرف» مجلس خبرگان رهبری هشدار داد و گفت: «عده‌ای از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تصرف مجلس خبرگان هستند. بنابراین نیازمند یک بیداری و بصیرت هستیم تا مسئولیت سنگین شورای نگهبان را به خوبی اجرایی کنیم.»

وی افزوده «تنها نهادی که درباره رهبری می‌تواند تصمیم بگیرد خبرگان است و اگر رهبر شرایط خود را از دست بدهد این مجلس خبرگان است که می‌تواند رهبر را عزل و قدرت وی را محدود کند.»

دبیر شورای نگهبان اضافه کرده «در حال حاضر عده‌ای می‌خواهند با نفوذ به مجلس خبرگان این سنگر را فتح کنند وظیفه شورای نگهبان سنگین‌تر می‌شود.»

منظور علی جنتی از این افراد اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق نوری است که در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی از تلاش آنها برای تغییر ترکیب مجلس خبرگان رهبری منتشر شده است. محافظه‌کاران تندرو می‌گویند هاشمی با همکاری دولت حسن روحانی تلاش‌ها برای «تصرف» مجلس خبرگان رهبری را از قم و جلب نظر مراجع تقلید قم آغاز کرده‌ است. انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری قرار است در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ همزمان با انتخابات دهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی برگزار شود. در آخرین انتخابات این مجلس در آذر ماه ۱۳۸۵، با رد صلاحیت ۳۲۷ نفر، تنها صلاحیت ۱۶۶ کاندیدا تایید شد که کمتر از دو برابر تعداد اعضای این مجلس بود.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*