خانه » سر تیتر خبرها » مرکز پژوهش‌های مجلس: در نفت و گاز و پتروشیمی بسیار عقب هستیم

مرکز پژوهش‌های مجلس: در نفت و گاز و پتروشیمی بسیار عقب هستیم

مرکز پژوهش‌های مجلس ‌می‌گوید چشم‌اندازهای تعریف شده در حوزه نفت، گاز، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی با واقعیت‌های موجود فاصله زیادی دارد.

به گزارش سایت مجلس این مرکز نوشت که بر اساس سند چشم‌انداز صنعت نفت در افق ۱۴۰۴ باید تا پایان سال ۱۳۹۴ تولید روزانه گاز کشور حدود ۱.۳ میلیارد متر مکعب باشد.

این گزارش می‌افزاید که ایران همچنین باید تا سال ۱۴۰۴ سومین تولیدکننده گاز در جهان با سهم ۸ تا ۱۰ درصد از تجارت جهانی گاز باشد و با توجه به آمارهای موجود و متوسط رشد سالانه ۱۷.۶ (هفده و شش دهم درصد) تولید گاز در قطر، پیش بینی می‌شود این امر محقق نشود.

همچنین مطابق اهداف سند چشم‌انداز صنعت نفت در افق ۱۳۹۴ ایران باید دومین تولیدکننده نفت اوپک با ظرفیت ۷ درصد از تقاضای بازار جهانی باشد.

این گزارش می‌گوید که با توجه به آمارهای موجود نه تنها ایران افزایش تولید نداشته‌، بلکه رتبه ایران در تولید نفت تنزل پیدا کرده و این مسئله ایران را از رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز دور نگه داشته است و بر اساس گزارش اوپک، از مقام دوم به پنجم سقوط کرده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که ظرفیت پالایشگاهی کشور تا سال ۲۰۱۲ حدود یک میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه در روز بود، در حالی که طبق اهداف سند چشم‌انداز این رقم تا سال ۱۳۹۴ باید به دو و نیم میلیون بشکه برسد که نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

این گزارش می‌افزاید که تحلیل آمارها در بخش پتروشیمی نیز حاکی از آن است که به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت و تاخیر در اجرای پروژه‌ها هر چند به لحاظ ارزشی هدف چشم‌انداز میان‌مدت پتروشیمی کشور تا پایان سال ۱۳۹۴ محقق شده است، اما به لحاظ مقدار تولید محصولات عمده و رتبه در خاورمیانه اهداف این چشم‌انداز محقق نشده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*