خانه » سر تیتر خبرها » لغو سفر لاریجانی به کنگو به‌دلیل خودداری یک شرکت از سوخت‌رسانی به هواپیمای او

لغو سفر لاریجانی به کنگو به‌دلیل خودداری یک شرکت از سوخت‌رسانی به هواپیمای او

هیات پارلمانی ایران که به آفریقای جنوبی رفته بود و قصد داشت ۱۶ اسفندماه از آن‌جا به کنگو سفر کند٬ به دلیل عدم تامین سوخت قادر به انجام این سفر نشد.

دولت آفریقای جنوبی از این اقدام واحد محلی شرکت «رویال داچ هلند» انتقاد و این رفتار را مایه «شرمساری» دولت آفریقای جنوبی دانست.

این در حالی است که «انجمن صنعت نفت آفریقای جنوبی»٬ ساپیا٬ که کمپانی شل را نیز در دایره گروه‌های نفتی خود دارد٬ می‌گوید این اقدام با توجه به «سیاست‌های خاص جهانی‌»٬ از جمله تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران٬ که اعضای این انجمن موظف به رعایت آن هستند٬ صورت گرفته است.

ساپیا در بیانیه‌ای آورده است: «با توجه به محدودیت‌های این شرکت‌ها٬ اعضای مربوطه ساپیا در تاریخ ۱۶ اسفندماه و پیش از پرواز هواپیمای دکتر لاریجانی از کیپ‌تاون٬ قادر به فروش سوخت یا ارائه خدمات سوختی به این هواپیما نبودند.»

علی لاریجانی٬ رییس مجلس شورای اسلامی ۱۳ اسفندماه به همراه هیاتی به آفریقای جنوبی سفر کرد و در کیپ تاون٬ پایتخت این کشور٬ با رییس جمهور و رییس پارلمان این کشور دیدار داشت.

قرار بر این بود که این هیات ۱۶ اسفندماه به کنگو سفر کند اما شرکت شل از تامین سوخت این جت در فرودگاه بین‌المللی کیپ‌ تاون خودداری کرد.

به گزارش رویترز به دنبال این اقدام و پس از آن‌که سفر این هیات به کنگو ۲۴ ساعت به تاخیر افتاد٬ علی لاریجانی ناچار شد این سفر را لغو کند.

به دنبال اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران٬ پیشتر بارها گزارش‌هایی در خصوص خودداری شرکت‌ها از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی منتشر شده بود.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*