خانه » آن سوی خبر » ضمیمه اقتصادی هفته

ضمیمه اقتصادی هفته

ec03215

آنچه در این شماره از ضمیمه اقتصادی خواهیم خواهند: نگرانی روحانی از وضعیت بیکاری ، نرخ تورم اسفند ۹۲ به ۳۲.۱ % رسید، حامل های انرژی تا ۲۵ درصد گران می‌شود، بیکاری زنان به مرز ۵۰% رسید، ۴۸۱۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران پرداخت میشود، ۴۸۱۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران پرداخت میشودو … با ما همراه باشید و ضمیمه اقتصادی خلیج فارس را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نگرانی روحانی از وضعیت بیکاری

حسن روحانی رییس جمهوری در چهارمین جلسه شورای عالی اشتغال ، برطرف شدن ریشه ای مشکل اشتغال را در گرو رونق واقعی در عرصه اقتصاد عنوان کرد. وی با بیان اینکه اشتغال معضل جدی پیش روی کشور است، گفت: برای رفع مشکل اشتغال باید ابتدا حوزه هایی که ظرفیت های مناسب و بیشتری برای ایجاد اشتغال دارند و شغل سریع تر در آنها ایجاد می شود، مورد توجه قرار گیرند. اوافزود: صنعت توریسم، بخش معدن، صنعت و صنایع و فناوری های نوین از جمله زمینه هایی هستند که ظرفیت های مناسبی برای ایجاد اشتغال و در ضمن ایجاد تحرک در اقتصاد دارند. روحانی اشتغال را فراتر از مشغول شدن به یک حرفه و کسب درآمد توصیف و اظهار کرد: معضل اشتغال که با توجه به منفی شدن نرخ رشد اقتصادی در سالهای اخیر تشدید نیز شده است در صورت مهار نشدن تبدیل به یک معضل اجتماعی و اخلاقی خواهد شد که تبعات فراوان و سنگینی برای جامعه خواهد داشت. البته هم‌چنان‌که با معضل تورم شدید مقابله شد و نرخ تورم بیش از ۱۱ درصد کاهش یافت، باید از طریق ایجاد رونق در کسب و کار و افزایش سرمایه گذاری با این معضل نیز به صورت جدی مقابله شود. رییس جمهوری تصریح کرد: اگر چه تصمیمات و اقدامات دولت در زمینه ایجاد اشتغال تاثیرات زیادی دارد و به عنوان مثال تصمیمات دولت برای توسعه کشاورزی در خوزستان، آبادانی سواحل جنوبی کشور و توسعه راه ها و راه آهن تحرک خوبی به ویژه در مناطق جنوبی کشور ایجاد کرده است، اما برای ایجاد اشتغال خیلی هم نمی شود به شکل دستوری عمل کرد و دولت باید با رفع موانع و تسهیل شرایط، بخش خصوصی را به فعالیت بیشتر در عرصه اقتصاد و ایجاد اشتغال تشویق کند.

نرخ تورم اسفند ۹۲ به ۳۲.۱ % رسید

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در اسفندماه سال ۱۳۹۲ بر اساس سال پایه ۱۳۹۰ را اعلام کرد که براساس آن، شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ عدد ۱۷۹.۸% را نشان میدهد که نسبت به ماه قبل ۰.۷% افزایش داشته است. شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در این ماه به رقم ۲۲۱.۰ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی ها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۱۹.۰ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۱.۹ درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم ۱۲ ماهه این گروه ۴۳.۷ درصد است. شاخص گروه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۱.۷ درصد افزایش نشان می دهد و درصد تغییرات این گروه در ۱۲ ماه منتهی به اسفندماه ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۴.۴ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه ۱۳.۹۲ (۴۷.۵) کاهش یافته است. شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در اسفندماه ۹۲ به رقم ۱۶۵.۶ رسید که ۰.۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۸.۷ درصد بوده است و نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به اسفندماه سال ۱۳۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲۷.۱ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به بهمن سال ۱۳۹۲ (۲۸.۱) کاهش یافته است.

حامل های انرژی تا ۲۵ درصد گران می‌شود

اسحاق جهانگیری گفت: اقتصاد کشور به دلیل تورم ۴۰% تحمل افزایش قیمتهای حاملهای انرژی را ندارد و همه قیمتها در حد ۲۰ تا ۲۵% تغییر میکنند و یکی دو مورد نیز تغییر بیشتری دارند. وی گفت: منابعی که حاصل میشود یکی در جهت تامین کسریها هزینه میشود و به بخش درمان کشور نیز کمک می شود. وی افزود: توجه جدی به بخش درمان یکی از جهت گیریهای اساسی است که به آن میپردازیم و همچنین به بخش آسیب پذیر و گروه نیازمند که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند توجه ویژه کنیم و از عدد ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان بیشتر به آنان کمک کنند. معاون اول رئیس جمهور به آسیبهای اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها اشاره و اضافه کرد: عدم تعادل در منابع و مصارف از جمله مسائل بود و با اینکه قانونگذار تکلیف کرد که ۵۰% از منابع افزایش حامل های انرژی بعنوان یارانه پرداخت شود با آنکه بیش از ۱۰۰% منابع پرداخت شد، باز هم رقم قابل توجهی از منابع عمومی و دولت پرداخت شد. وی اظهار داشت: تا آخر سال ۹۲ کل منابعی که از افزایش قیمت ها حاصل شد، ۹۰ هزار میلیارد تومان بود ولی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه بین مردم توزیع شد و این یعنی آنکه ۱۰۰% منابع حاصل شده توزیع و ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز اضافه از بودجه دولت پرداخت شده است. وی به آسیب دیگر مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه ها اشاره و اضافه کرد: وضعیت برخی شرکتها از جمله برق و آب بگونه ایستکه در هر شرایط ۳۰۰ میلیارد تومان سالانه از شرکتهای آب و ۳۳۰۰ میلیارد تومان از شرکتهای برق گرفته میشد تا بعنوان یارانه توزیع کنند. جهانگیری گفت: باید حداقل سالانه پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید بکشور وارد شود و همزمان ۱۵ هزار مگاوات درکشوردردست اجرا باشد که درسه سال، هرسال ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه به بهره برداری رسد. معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: متاسفانه اکنون کل نیروگاههای که در دست اجراست، ۳۸۰۰ مگاوات بوده و این بدان معناست که آینده نگران کننده ای برای کشور خواهیم داشت.

بیکاری زنان به مرز ۵۰% رسید

مرکز آمار ایران با اعلام نتایج آمارگیری از نیروی کار در پاییز سال ۹۲، گزارش جدیدی را ارائه کرد. مطابق نتایج بدست آمده، در فصل پاییز ۹۲، نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۳۶.۷% بوده است . این شاخص در بین مردان ۶۲.۱% و در بین زنان ۱۱.۳% محاسبه شده است. همچنین نتایج نشان میدهد درصد جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتردر نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است، بطوریکه نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط روستایی ۳۸.۶% و در نقاط شهری ۳۶% بوده است. در صورتیکه جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، جمعیت در سن کار فرض شود نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۴۰.۱% بدست میآید. این شاخص در بین مردان ۶۸.۱% و در بین زنان ۱۲.۳% ، در نقاط شهری ۳۹.۱% و در نقاط روستایی ۴۲.۷ درصد خواهد بود. بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی (۵۶%) در گروه سنی ۳۰-۳۴ ساله بوده است. این شاخص در بین مردان گروه سنی ۳۵-۳۹ ساله با ۹۴.۲% و زنان ۳۰-۳۴ ساله با ۱۹.۵% بیشترین مقادیر را بخود اختصاص داده اند.

مقایسه نرخ بیکاری در گروه های سنی نشان میدهد بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۰-۲۴ ساله با ۲۵.۸% بوده است. بررسی این شاخص در بین مردان و زنان نشان میدهد، همین گروه سنی در بین مردان با ۲۱.۸% و در بین زنان با ۴۶.۸% بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است. نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در پاییز ۱۳۹۲ نسبت به تابستان ۰.۱% کاهش یافته است. این شاخص در نقاط شهری ۰.۳% کاهش و در نقاط روستایی ۰.۷% افزایش یافته است. همچنین تغییرات این نرخ در بین مردان ۰.۴% افزایش و در بین زنان نیز ۰.۷% کاهش یافته است. بررسی میزان اشتغال در بخش های عمده فعالیت نشان میدهد بیشترین درصد شاغلان در بخش خدمات و کمترین درصد شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده اند به طوری که سهم شاغلان ۱۰ ساله و بیشتر در بخش خدمات ۴۸% ، در بخش صنعت ۳۴.۵% و در بخش کشاورزی ۱۷.۵% بوده است. بررسی وضع شغلی شاغلان نشان میدهد درصد شاغلان در بخش خصوصی بیشتر از درصد شاغلان در بخش عمومی است، بطوریکه سهم اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در بخش خصوصی ۸۳.۱% و در بخش عمومی ۱۶.۹% بوده است. همین وضعیت در بین مردان و زنان نقاط شهری و روستایی مشاهده می شود.

۴۸۱۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران پرداخت میشود

مبلغ ۴ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تخصیص داده شد که در چند روز آینده به آنها پرداخت میشود . براین اساس بدهی دولت به پیمانکاران به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود که البته بدهی اولیه بیش از این رقم بود اما با اختصاص اوراق مشارکت، سطح بدهی پایین تر آمده است. با پرداخت این میزان از بدهی، مطالبات پیمانکاران به حدود ۵ هزار میلیارد تومان میرسد. پیش از این علی آزاد ، دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با اعلام اینکه ما به دولت پیشنهاد دادیم که دو ماه سهم یارانه‌ها را با سهام عدالت به مردم بدهد و درازای آن پول پیمانکاران را پرداخت کند اما توجهی نکردند، گفته بود: هنر پیمانکار تبدیل سرمایه های ریالی به زیرساخت‌های توسعه است اما وقتی پولی پرداخت نمیشود پیمانکار توان اجرای کار ندارد . وی با تاکید بر اینکه پیمانکارانی داریم که از یکسال پیش در زندان هستند، اظهار داشت: در حال حاضر پروژه های عمرانی زیادی هم در کشور نجام نمی‌شود زیرا وقتی پول نیست کاری هم انجام نمی‌گیرد . دبیرانجمن شرکت های راهسازی با اعلام اینکه اگر می خواهیم که بخش خصوصی در زیرساخت‌های کشور سرمایه گذاری کند باید پول آنها را بپردازیم، گفت: کشورهای در حال توسعه در زیرساخت ها هزینه می کنند زیرا یک اصل برای توسعه کشور است بنابراین دولت هم باید با حمایت از پیمانکاران و پرداخت مطالبات، آنها را به ساخت تشویق کند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*