خانه » اخبار خارجی » شبکه‌های تلویزیونی روسی روی آنتن شبه‌ جزیره کریمه رفت

شبکه‌های تلویزیونی روسی روی آنتن شبه‌ جزیره کریمه رفت

525252525252525252kj

در ادامه‌ی بحران اوکراین و جدال غرب و روسیه بر سر شبه‌جزیره «کریمه»، در تازه‌ترین تحول، پخش شبکه‌های تلویزیونی اوکراین در منطقه کریمه قطع شده است و شبکه‌های تلویزیونی روسیه پخش برنامه‌های خود در کریمه را آغاز کردند. نیروهای ارتش روسیه هفته گذشته شبه جزیره کریمه را تصرف کردند. بحران اخیر در روابط روسیه و اوکراین، جدی‌ترین تنش بین غرب و روسیه پس از جنگ سرد به شمار می‌رود. آمریکا تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را ضد روسیه اعمال کرده و نسبت به هزینه‌های بیشتر اقدام نظامی روسیه در اوکراین هم هشدار داده است. اتحادیه اروپا نیز نسبت به اعمال تحریم‌های اقتصادی و سیاسی به مسکو هشدار داده است. اکثر ساکنان کریمه را روس‌تباران تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس برخی گزارش‌ها نیروهای روسی کنترل یک پایگاه هوایی نظامی را در غرب کریمه در شهری به‌نام ساکی در دست گرفتند.

همچنین برخی منابع خبری نیز گزارش دادند که پخش شبکه‌های تلویزیونی اوکراین در منطقه کریمه قطع شده است و شبکه‌های تلویزیونی روسیه پخش برنامه‌های خود در کریمه را آغاز کردند.

در تحولی دیگر یک نماینده ارشد پارلمان روسیه تاکید کرد، مسکو حاضر است تا کمک مالی ۱/۱ میلیارد دلاری در اختیار کریمه قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «پاول دوروخین» معاون کمیته صنعت دومای روسیه در حالی از آمادگی مسکو برای اعطای کمک مالی ۱/۱ میلیارد دلاری به کریمه خبر داده است که پارلمان این منطقه قصد دارد همه پرسی سراسری در خصوص پیوستن به روسیه را ۲۵ اسفندماه برگزار کند.

در همین راستا رییس پارلمان شبه‌جزیره کِریمه اعلام کرد دولت این منطقه بودجه کافی برای تأمین مالی برگزاری همه‌پرسی را دارد.

«ولادیمیر کونستانتینوف» رییس مجلس شبه جزیره کِریمه در واکنش به اقدام کیف در مسدود کردن حساب‌های مالی دولت این منطقه،‌ اظهار داشت: بودجه کافی برای تأمین مالی برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه را داریم.»

وی گفت که برآوردها با جزئیات کامل انجام شده و بودجه مورد نیاز تأمین خواهد شد.

در رویدادی دیگر رییس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر انگلیس بر اراده مسکو بر حل و فصل بحران اوکراین از طریق دیپلماتیک تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین در گفتگو با دیوید کامرون تاکید کرد که به نفع همه است که بحران اوکراین از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود و شاهد اوکراینی با ثبات باشیم.

پوتین در این گفتگو تاکید کرده است که روسیه می خواهد راه حلی دیپلماتیک برای این بحران پیدا کند و با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه خود درباره پیشنهادات مربوط به گروه تماسی که ایجاد آن مورد درخواست غربی ها است، گفتگو خواهد کرد.

در همین راستا صدر اعظم آلمان و نخست وزیر ترکیه نیز در گفتگوی تلفنی بر این مساله تاکید کردند که تمامیت و حاکمیت ارضی و اتحاد سیاسی اوکراین باید به هر قیمتی حفظ شود.

نخست وزیر اوکراین هم تاکید کرد که این کشور «حتی یک اینچ از خاک» خود را از دست نخواهد داد.

آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر موقت اوکراین در جمع هزاران نفر از حامیان دولت جدید اوکراین، یک بار دیگر گفت که این کشور از خاک خود دست برنخواهد داشت.

او گفت: «این سرزمین ماست و ما یک اینچ از آن را هم به کسی تسلیم نخواهد کرد.»

اکثر ساکنان کریمه را روس‌تباران تشکیل می‌دهند. کریمه، شبه‌جزیره‌ای در جنوب اوکراین و در سواحل دریای سیاه است که در سال ۱۹۵۴ توسط نیکیتا خروشچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی، به اوکراین اهدا شد. بن‌بست موجود در کریمه، به بزرگترین مواجهه میان شرق و غرب از پایان جنگ سرد منجر شده است. بحران پس از آن به وجود آمد که طرفداران اتحاد اوکراین با غرب، موفق شدند دولت متحد روسیه در کیف را ساقط کنند. مسکو پس از مدتی اعلام کرد که برای حفاظت از جان شهروندانش در کریمه، نیروهای نظامی خود را در داخل این شبه جزیره مستقر می‌کند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*