خانه » آن سوی خبر » سه احتمال یک مقام ارشد نظامی درباره‌ی مذاکرات هسته‌ای

سه احتمال یک مقام ارشد نظامی درباره‌ی مذاکرات هسته‌ای

25487ffffffff

غلامعلی رشید، جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران درباره‌ی «سرنوشت» مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵، «سه احتمال» مطرح کرد. او گفته ممکن است این مذاکرات به پیروزی یا شکست بینجامد و یا فرسایشی شود. مذاکرات اتمی ایران با غرب که در دوران احمدی‌نژاد به بن‌بست رسیده بود، با روی کار آمدن حسن روحانی به جریان افتاد و در تاریخ سوم آذرماه سال گذشته، در ژنو توافق‌نامه‌ای بین دو طرف امضا شد. این مذاکرات در بازه‌های زمانی همچنان ادامه دارد.

جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در همایشی در دزفول به تحلیل چشم‌انداز تهدیدات نظامی، سیاسی و اقتصادی علیه ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم» غلامعلی رشید با طرح سه احتمال درباره سرنوشت مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گفت: «تحولات سیاسی، اجتماعی اخیر ایران، با وضعیت معیشتی و مذاکرات هسته‌ای روی هم تأثیر گذار هستند.»

این مقام نظامی افزوده ممکن است مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به پایان برسد که در این صورت سناریوی دولت حسن روحانی به نتیجه خواهد رسید.

رشید افزوده «اگر دشمن، مطالبات خود را زیاد کند، این مذاکرات به شکست خواهد انجامید که در این صورت با قدرت رسانه‌ای که دارند، تقصیر را به گردن ایران می‌اندازند.»

این مقام نظامی اضافه کرده در صورت «فرسایشی» شدن مذاکرات «بخش ضعیفی از تحریم‌ها برداشته شده و بخش عظیمی از آن سر جایش خواهد ماند.»

وی در عین حال افزوده اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد «فشار اقتصادی کاهش٬ روابط خارجی و دیپلماتیک ایران بهبود و تهدید نظامی هم به شدت کاهش خواهد یافت.»

جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح در تشریح وضعیت کنونی ایران نیز گفته «ما در یک تقابل همه جانبه قرار گرفته‌ایم و در سطوح داخلی و بین‌المللی در یک جنگ تمام عیار هستیم.»

رشید افزوده «تهدید امنیتی علیه ایران در حال افزایش است و این تهدید‌ها در لبنان، عراق و جنوب شرق کشور در حال افزایش بوده و در پشت آن نیز عربستان قرار دارد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود از موفقیت آمریکا طی دو سال گذشته در تغییر «روند تحولات منطقه‌ای به زیان اهداف جمهوری اسلامی» خبر داده است.

این فرمانده نظامی در عین حال گغته که آمریکا در حال حاضر روزانه با استفاده از ۱۸۰ فروند هواپیمای راهبردی بدون سرنشین، فضای ایران را با دوربین‌های پهلو نگر رصد می‌کند.

رشید درباره وضعیت داخلی ایران هم گفته «وضعیت سیاسی- اقتصادی کشور با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها شکل جدیدی به خود خواهد گرفت.»

وی گفته تاثیرات ناشی از اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با مرحله نخستین تفاوت خواهد داشت.

ایران و کشورهای ۱+۵ پس از ۱۰ سال مذاکرات جسته و گریخته سرانجام آذر ماه سال گذشته به توافق شش ماهه دست پیدا کردند. بر اساس این توافق که در ژنو حاصل شد، ایران تعهد کرد تا از ادامه ساخت و ساز در راکتور آب سنگین اراک خودداری کرده و سطح غنی سازی اورانیوم را به زیر پنج درصد محدود کند. از آذر ماه سال گذشته تاکنون چندین نوبت دیگر این مذاکرات ایران و غرب برگزار شده است. قرار است این گفتگوها از ۱۸ تا ۲۰ فروردین ماه امسال نیز برای رسیدن به «راه حل نهایی» ادامه یابد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*