خانه » اخبار خارجی » تنبیه روسیه با حذف از «جی هشت»؛ روسیه می‌گوید اصراری به ماندن در این گروه ندارد

تنبیه روسیه با حذف از «جی هشت»؛ روسیه می‌گوید اصراری به ماندن در این گروه ندارد

g8

نشست «گروه هشت» در سوچی برگزار نخواهد شد و احتمال تعلیق دائمی روسیه از عضویت در گروه هشت نیز بسیار است. قرار بود اجلاس گروه هشت ماه ژوئن سال جاری در سوچی روسیه برگزار شود که حال اعضای «جی۷» تصمیم گرفتند تا اجلاس این گروه در بروکسل را جایگزین نشست سوچی کنند. روسیه عدم برگزاری نشست «جی۸» را «بلامانع» دانسته و در عین حال گفته است که اصراری بر ماندن در «گروه هشت» ندارد.

هفت کشور صنعتی تصمیم گرفته‌اند به جای شرکت در نشست سران گروه هشت در سوچی روسیه٬ با حذف مسکو٬ نشست سران گروه هفت را در بلژیک برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای گروه هفت که شامل کشورهای آمریکا٬ بریتانیا٬ ژاپن٬ فرانسه٬ ایتالیا و کانادا است، به درخواست رییس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در لاهه با یکدیگر دیدار کردند و تصمیم گرفتند تا در اجلاس گروه هشت که روسیه را نیز شامل می‌شود شرکت نکنند.

اعضای گروه هفت همچنین پس از دیدار در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای لاهه و گفتگو درباره بحران اوکراین و وضعیت کریمه٬ در بیانیه‌ای اعلام کردند در صورتی که روسیه نتواند از شدت تنش‌ها در اوکراین بکاهد٬ آماده‌اند تحریم‌ها علیه مسکو را افزایش دهند.

در این بیانیه آمده است: «اگر روسیه همچنان تنش‌ها را افزایش دهد٬ ما آماده‌ایم اقداماتی نظیر اعمال تحریم‌های هماهنگ علیه بخش‌های اقتصادی مختلف روسیه را به اجرا بگذاریم. این تحریم‌ها تاثیر بزرگی بر اقتصاد روسیه خواهد داشت.»

این بیانیه می‌افزاید: «تا زمانی که روسیه در رویکرد خود تغییر ندهد و فضا و امکان برگزاری نشست معناداری میان اعضای گروه هشت فراهم نشود٬ حضورمان در گروه هشت را به حال تعلیق در می‌آوریم.»

در واکنش به این اظهارات٬ سرگئی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه که در لاهه حضور دارد گفته است که اگر اعضای غربی این گروه بر این باورند که گروه «جی‌۸» به اهداف خود رسیده و دیگر نیازی به وجودش نیست٬ روسیه اصراری بر زنده نگه‌داشتن این گروه ندارد.

وی افزود: «جی۸ یک انجمن غیررسمی است. کسی برای حضور در آن کارت عضویت دریافت نکرده و هیچ کس را نیز نمی‌توان از این گروه بیرون انداخت.»

 

در همین راستا خبرگزاری های روسیه از دیدار وزیرخارجه این کشور با وزیر خارجه اوکراین در لاهه گزارش داده اند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاورف به درخواست وزیرخارجه اوکراین در حاشیه اجلاس امنیت هسته ای با او گفتگو کرد.

وزیرخارجه اوکراین اندکی پیش از این دیدار در کنفرانس خبری گفته بود خواستار ملاقات با لاورف است تا بیینند چگونه می توانند بحران جاری را بطور مسالمت آمیز حل کنند. او تاکید کرده بود که اوکراین، کریمه را به روسیه واگذار نخواهد کرد و خواهان بیرون بردن نیروهای روسیه از این شبه جزیره است.

 

در رویدادی دیگر گزارش‌ها حاکی است که اوکراین امیدوار است ظرف چند روز آینده مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه روسیه صادر کرده و الحاق کریمه به این کشور را «بی‌اعتبار» بخواند.

پیش‌نویس این قطعنامه که نسخه‌ای از آن در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته است در اختیار ۱۹۳ عضو مجمع عمومی قرار گرفته است.

به گفته آسوشیتدپرس در این پیش‌نویس نامی از روسیه نیامده٬ اما از تمام کشورهای عضو خواسته شده است تا هیچ‌گونه تغییر در وضعیت کریمه را نپذیرند.

این پیش‌نویس همچنین از افراد درگیر در بحران اوکراین خواسته است تا هر چه سریعتر راه حلی صلح‌آمیز برای این تنش بیابند.

انتظار می‌رود این قطعنامه روز پنجشنبه٬ هفتم فروردین‌ماه٬ در جریان نشست مجمع عمومی به رای گذاشته شود.

بحران الحاق کریمه به روسیه بزرگ‌ترین تنش مابین غرب و روسیه پس از جنگ سرد است. سران کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده آمریکا در واکنش به الحاق کریمه به خاک روسیه، عده‌ای از سران روسیه را مشمول ممنوعیت سفر کرده و اموال آنها در بانک‌های غربی را مسدود ساخته‌اند. روسیه این اقدام اروپا را «بی‌اهمیت و غیرقانونی» دانسته است. غرب همچنین روسیه را تهدید کرده است که اگر از رویه‌ی فعلی خود در اوکراین دست برندارد، با تحریم‌های «بیشتر و جدی‌تری» روبرو خواهد شد. در همین راستا وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرده در اقدامی متقابل ۱۳ مقام کانادایی را تحریم کرده است. کانادا پیش از این اعلام کرده بود در واکنش به اقدامات روسیه در اوکراین، ۱۳ مقام روس و یک بانک این کشور را تحریم می کند. به گفته وزارت خارجه روسیه، تحریم شدگان شامل مشاوران نخست وزیر کانادا و شماری از نمایندگان پارلمان این کشور می‌شوند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*