خانه » سر تیتر خبرها » ادامه‌ی بحران مرزبان‌های ربوده شده‌ی ایرانی

ادامه‌ی بحران مرزبان‌های ربوده شده‌ی ایرانی

sarbaz-va-khamenei1

در ادامه‌ی بحران مرزبان‌های ربوده‌ شده‌ی ایرانی، رییس جمهوری ایران در گفتگوی تلفنی با نواز شریف خواستار آزادی آنها شد. در همین راستا محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل به وی نوشت که صرف محکوم کردن قتل یکی از مرزبانان کافی نیست. بان‌کی‌مون کشته شدن یکی از مرزبان‌ها را محکوم کرده بود. در همین حال سپاه پاسداران ایران همچنان در خصوص این گروگان‌گیری و گروه جیش‌العدل سکوت کرده است و فرماندهان آن هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. پنج مرزبان ایرانی بیش از دو ماه است که توسط گروه سنی‌مذهب جیش‌العدل ربوده و این گروه ادعا کرده که یکی از آنان را به دار آویخته است.

به دنبال اعلام خبر اعدام یکی از پنج مرزبان ایرانی به گروگان گرفته شده توسط گروه جیش‌العدل٬ رییس جمهوری ایران در تماس با نخست وزیر پاکستان خواهان اقدام فوری برای آزادی این افراد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت٬ حسن روحانی در گفتگوی تلفنی با نواز شریف با اشاره به «گزارشات ضد و نقیض» در خصوص وضعیت یکی از پنج مرزبان ایرانی به گروگان گرفته شده٬ گفت: «با وجود اقدامات دوجانبه و پیگیری‌های ممتد جمهوری اسلامی ایران و تشکیل کمیسیون مشترک مرزی میان مسئولان استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان و تلاش‌های مشترک انجام گرفته٬ انتظار داشتیم که بعد از تشکیل این کمیسیون٬ اقدام جدی از سوی مقامات پاکستانی برای آزادسازی گروگان‌های ایرانی صورت پذیرد.»

وی تاکید کرد که این‌گونه حوادث تاثیر منفی در افکار عمومی مردم ایران نسبت به دولت پاکستان ایجاد خواهد کرد و ابراز امیدواری نمود تا با برنامه‌ریزی مشترک دو کشور٬ این حوادث دیگر تکرار نشود.

بنابر این گزارش، نخست وزیر پاکستان هم اطمینان داده است که دولتش ازهیچ تلاش کوتاهی نخواهد کرد.

در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیرخارجه ایران نیز درنامه‌ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، دولتی را در منطقه متهم به دست داشتن در حملات تروریستی به شهروندان و دیپلمات های ایرانی کرد.

آقای ظریف با انتشار این نامه درصفحه فیس بوکش، خطاب به بان کی مون گفته است که محکوم کردن قتل احتمالی یکی از مرزبانان ایرانی به گروگان شده توسط جیش العدل، کافی نیست، و جامعه جهانی باید برای آزادی گروگان های ایرانی قاطعانه اقدام کند.

وزیرخارجه ایران افزوده که شواهد موجود حاکی از آن است که تمامی این اعمال تروریستی توسط گروه های تروریستی مورد حمایت دولتی، با منابع مالی، هماهنگی و مدیریت مشابه انجام شده اند و این دولت می کوشد با توسل به اینگونه اقدامات شکست ها و محاسبات غلط راهبردی گذشته خود را جبران کند.

در خبری دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای قتل یکی از مرزبانان ربوده شده ایرانی را محکوم کرد.

«تسنیم اسلم» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در این بیانیه اعلام کرد: اسلام آباد هر گونه اقدام تروریستی به هر شکل و ظاهری را در هر نقطه از جهان محکوم می کند.

وی تاکید کرد: قتل مرزبان ایرانی بسیار تاسف بار بوده و ما با خانواده این شهید و سایر مرزبانان ایرانی که در چنگ تروریست ها اسیر هستند، اعلام همبستگی می کنیم.

اسلم در خصوص حادثه ربوده شدن مرزبانان ایرانی توسط گروه تروریستی جیش العدل افزود: دولت و نیروهای پاکستانی همه اقدامات و پشتیبانی های لازم را برای شناسایی محل نگهداری مرزبانان ربوده شده انجام داده است.

وی در این بیانیه گفت: تحقیقات و پیگیری دولت پاکستان به معنای تایید ورود و یا حضور احتمالی مرزبانان ایرانی در داخل خاک پاکستان نیست، اما اسلام آباد آماده همکاری مشترک با ایران و تبادل اطلاعات و جزییات معتبر در خصوص این حادثه است.

از سوی دیگر سپاه پاسداران و فرماندهان آن همچنان به سکوت خود درباره فعالیت‌های گروه «جبش العدل» با وجود انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشتن یکی از مرزبانان ربوده شده٬ ادامه می‌دهند.

سپاه پاسداران که خود را حافظ جمهوری اسلامی و «ارزش‌های» آن می‌داند و امنیت استان سیستان و بلوچستان را نیز بر عهده دارد٬ تاکنون اقدام عملی مشخصی علیه «جبش‌العدل» نکرده است.

پیش‌تر گزارش‌هایی غیر رسمی از اعزام یگان ویژه «صابرین» سپاه برای برخورد با «جیش‌العدل» به خاطر ربودن پنج مرزبان ایرانی منتشر شده بود که با سکوت دوباره فرماندهان این نیرو مواجه شد.

وظیفه یگاه ویژه «صابرین» مبارزه با گروه‌های مسلح مخالف نظام به خصوص گروه «پژاک» اعلام شده٬ اما از عملکرد این یگان در برخورد با «جیش‌العدل» تا به حال گزارشی در دست نیست.

گروه «جیش‌العدل» از شهریور ماه سال ۱۳۹۱ تاکنون بیش از ۳۰ عملیات علیه نیرو‌های نظامی ایران به خصوص سپاه پاسداران داشته که با سکوت معنادار فرماندهان سپاه همراه بوده است. از زمان اعلام موجودیت این گروه نظامی که خود را مدافع حقوق اهل سنت در ایران معرفی می‌کند٬ موضع‌گیری روشن و مشخصی علیه این گروه از سوی فرماندهان سپاه کمتر دیده شده است. جیش‌العدل که بهمن ماه سال گذشته پنج مرزبان ایرانی را به گروگان گرفت، سوم فروردین ماه سال جاری اعلام کرد که گروهبان جمشید دانایی‌فر٬ یکی از پنج مرزبان ربوده شده ایرانی را به دار آویخته است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*