خانه » آن سوی خبر » وندی شرمن:‌ ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد

وندی شرمن:‌ ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد

وندی شرمن رییس تیم‌ مذاکره کننده آمریکایی در اسراییل گفت: «یک اقدام درباره موفقیت گفتگوها با ایران وجود دارد و آن این است که ایران موفق به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری‌ها خانم شرمن گفت مذاکرات با ایران زمانی کامل خواهد شد که به این هدف برسیم که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است.

وی همچنین گفت توافق با ایران درباره راستی آزمایی است. این ممکن است که ایران برنامه غنی‌سازی کوچک و مجزا خواهد داشت، اما این بخشی از مذاکرات خواهد بود.

شرمن همچنین گفت این مهم است که مقامات اسرائیلی بدانند که گفتگوها چگونه پیش می روند و از آنها ایده دریافت کنیم. احساس می‌کنیم که در وین پیشرفت حاصل شد و ما مسیری رو به جلو برای نحوه ادامه گفت‌وگوها داریم.

رییس تیم مذاکره کننده آمریکایی افزود: به همه نگرانی‌های ما درباره برنامه هسته‌ای ایران باید پرداخته شود تا توافق حاصل شود. من می‌دانم که اسرائیل سوالات بسیاری درباره این گفت‌وگوها دارد و همچنین درباره اینکه ما بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، تردید وجود دارد.

وی افزود: ما به مذاکرات با نگاه مثبت‌تر از آنچه واقعی است وارد نمی‌شویم، و نمی‌دانیم که آیا بتوانیم این موضوع را از طریق دیپلماتیک حل کنیم یا نه.

این مقام آمریکا در پایان هم گفت که کشورش قصد دارد تا ۲۰ جولای (۲۹ تیر) با ایران به توافق برسد.

عراقچی: دور بعدی مذاکرات کارشناسان هسته‌ای هفته آینده برگزار می‌شود

در همین حال عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز یکشنبه سخنان وندی شرمن، را «اعترافی بر حق غنی‌سازی ایران» توصیف کرد.

عراقچی گفت سخنان اخیر وندی شرمن «اعتراف مجددی ست بر اینکه غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه غنی‌سازی ایران، ابعاد و اندازه‌های آن بخشی از راه حل جامع نیز خواهد بود».

عباس عراقچی هم‌چنین گفت که دور بعدی مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ هفته آینده برگزار خواهد شد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران درباره محورهای مذاکرات کارشناسی هفته آینده گفت: «موضوعاتی که در دستور کار این مذاکرات قرار دارد از جمله بخش غنی‌سازی، رفع تحریم‌ها و موضوع صلح آمیز هسته‌ای موضوعاتی است که در اجلاس کارشناسان بررسی‌های فنی بیشتری درباره آن صورت می‌گیرد و سپس در جلسه اصلی مذاکرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

ظریف در مجلس حضور نیافت

و در همین راستا در حالی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، قرار بود امروز یک‌شنبه چهارم اسفند در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته و طی جلسه‌ای دوساعته به «۹۹ سؤال» نمایندگان مجلس پاسخ دهد، حضور نیافت.

ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص گفت: اکنون که ظریف نیامده سوالات از وی به صحن مجلس ارجاع داده می‌شود.

وی اظهار داشت: «حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه نامه‌ای را مبنی بر عدم حضور محمد جواد ظریف در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به کمیسیون ارائه کرده‌است.»

گفتنی است وب‌سایت خبرآنلاین امروز یک‌شنبه در خصوص ۹۹ سوال نمایندگان از ظریف نوشت که موضوع دیدگاه محمدجواد ظریف در ارتباط با هولوکاست از مهم‌ترین این سؤالات است و مساله نحوه برداشت کشورهای دیگر از میادین مشترک نفتی با ایران، و دلیل عدم افتتاح بازارچه مرزی سلماس، از دیگر سؤالاتی است که قرار است از وزیر خارجه ایران پرسیده شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*