خانه » هنر و ادبیات » انقلاب، دیجیتالی می‌شود: انتشار قدیمی‌ترین پوسترهای رادیکال/ مینا استرآبادی

انقلاب، دیجیتالی می‌شود: انتشار قدیمی‌ترین پوسترهای رادیکال/ مینا استرآبادی

قدیمی‌ترین مجموعه بصری تاریخ‌ رادیکال، با بیش از ۲۰۰۰ پوستر که عمر برخی از آنها بالای صدسال است، در دسترس عموم قرار گرفت. مجموعه ژوزف ا. لبیدی کتابخانه دانشگاه میشیگان، این ماه اعلام کرد که پوسترهایش از جنبش‌های اجتماعی آنارشیستی، فمنسیتی، کارگری و غیره برای نخستین بار در اینترنت به طور آزاد در دسترس قرار می‌گیرند. جولی هرادا، از مسئولین این مجموعه می‌گوید «حفظ و نگهداری از این آثار برای ما کافی نیست، مردم هم باید آنها را ببینند.»

4869

بیشترین بخش این مجموعه را پوسترهای آنارشیستی تشکیل می‌دهد. بنیان‌گذار مجموعه، ژوزف ا. لبیدی فعال سیاسی، آنارشیست، و نویسنده‌ است که در ۱۹۱۱ تصمیم گرفت آرشیوی از اعتراض‌های اجتماعی درست کند.
هرادا در اینباره می‌گوید «او از اهمیت این آثار آگاه بود و دلش می‌خواست مردم از آنها استفاده کنند و یادبگیرند، ما هم این کار را ادامه داده‌ایم و با گردآوری و اشتراک مستنداتی که تاریخ از پایین را ثبت می‌کنند، در حال یافتن تکه‌های گم‌شده گذشته‌مان هستیم.»

4870

4871

بعضی از این پوسترها واقعا شگفت‌آورند: یک پوستر آنارشیستی از سال ۱۹۸۸ یادآور نقاشی رقص ماتیس است؛ در پوستر ۱۹۸۲ راهپیمایی عدالت و صلح نیویورک، پاهای ‌رنگارنگ مردمی را می‌بینیم که از یک کبوتر سفید بیرون زده‌است:

4872

یک پوستر تظاهرات ۱۹۹۶ در بوستون دست‌های مشت‌کرده را نشان می‌دهد که از آپارتمان‌ها بیرون زده و خواهان نظارت بر قیمت اجاره‌‌خانه‌هاست. این مجموعه شامل طیف‌های گسترده سیاسی‌ست؛ از آنارشیست‌های فرانسوی که می‌گویند «بدتر از هیتلر، استالین، و فرانکو، بمب هسته‌ای‌ست»، تا کارگران صنعتی جهان که به کوکلس‌کلان‌ می‌تازند.

4873

4874

بیماری‌های و جنایات، ۱۹۱۲:

4875

تاج گلی برای روز کارگر ۱۸۹۵:

4876

آخرین اعتصاب، ۱۹۱۲:

4877

«در دنیای کار چی به چیه؟» کارگران صنعتی جهان، شیکاگو

4878

«پیک‌نیک بزرگ و اتحاد دوباره همه رادیکال‌های شهر شیکاگو»

4879

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*