خانه » اقتصاد هفته » ضمیمه اقتصادی هفته شماره 9، خرداد 93
ضمیمه اقتصادی هفته  شماره 9، خرداد 93

ضمیمه اقتصادی هفته شماره 9، خرداد 93

آیا مافیای شکر درمقابل توقف واردات آن سکوت خواهد کرد

واردات بسیاری از محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته خارج از منطق و بیش از نیاز بود. شکر نیز از محصولاتی است که بدون توجه به تولیدات داخلی از خارج به ایران سرازیر شده است.

sugar-busters-1
آمارها نشان میدهند که مصرف سالانه شکردر سال ۹۲ معادل ۲۳۰۰ هزار تن ومیزان تولید شکر درهمان سال ۸۹۵ هزار تن بوده است.همچنین بر اساس آمار حداقل موجودی شکر در ابتدای اردیبهشت ماه سال ۹۳ ،۱۵۸۱هزار تن برآورد شده است.این رقم شامل موجودی انبار کارخانه‌ها در پایان فروردین ماه ۹۳ و پنج کشتی بازرگانی دولتی موجود در بنادر حدود ۲۱۳۰۰۰ تن است. با مقایسه میزان تولید و مصرف شکر کشور در سال ۹۲، همچنین با توجه به اینکه میزان تولید شکر در سال ۹۳ بیش از یک میلیون تن برآورد میشود به نظر میرسد نیازی به واردات این محصول به کشور وجود ندارد.این عدم نیاز در حالی است که در فروردین ماه سال ۹۳ حدود ۱۶۵ هزار تن شکر به ارزش ۷۸ میلیون دلار وارد کشور شده است. تنها از سال ۸۴ تا ۹۲، حدود ۷.۵ میلیارد دلار شکر وارداتی به ایران سرازیر شده است.

هر چند رویکرد و سیاستگذاری دولت روحانی بر کاهش یا قطع واردات محصولات کشاورزی و صنعتی کشاورزی است و تنها در موارد ضروری مجوز واردات این محصولات را به کشور میدهد، همچنین وزارت جهاد کشاورزی هم ثبت سفارش شکر را متوقف کرده است باید دید که با وجود موجودی بالای شکر در انبار‌ها آیا مافیای شکر ساکت مانده و واردات آن در ماه‌های آینده بطور جدی متوقف خواهد شد؟

بانک‌ها آمار غیر‌واقعی می‌دهند
چند روز پس از داغ شدن موضوع مطالبات معوقه بانک‌ها و عدم ارائه جزییات تفکیک شده از بدهکاران متخلف دولتی و خصوصی و تفکیک بدهکاران خصوصی بخش تولید و سایر بخشها از جمله بازرگانان شافعی، رییس اتاق ایران در نشست هیات نمایندگان بانکها را متهم کرد که درباره پرداخت اعتبارات به بخش تولید آمارهای غیر‌واقعی ارائه میدهند. او پیش از این نیز از بانکها خواسته بود درباره بدهکاران شفاف‌سازی کنند تا جامعه دچار کژروی نشود. وی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش مورد نیاز بخش تولید، آمارهای آنها را غیرواقعی دانست و خاطرنشان کرد: آمار بانکها میگوید که با وجود محدودیتهای کشوردرطول سالهای اخیر، به بخش تولید تسهیلات ارائه شده است در حالی که این آمار واقعی نیست. رییس اتاق بازرگانی با بیان انتقادات صریح از شیوه عملکرد دولت یازدهم در اقتصاد ایران گفت: زمان آن رسیده که دولتمردان تحلیل‌های اسطوره‌یی و حماسی خود را در رابطه با جایگاه ایران رها کنند. شافعی همچنین درجلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اظهار داشت بررسی در گذشته اقتصاد ایران زمانی که محدودیت شدید تحریمها وجود نداشت، نشان میدهد سهم ایران از تولید جهانی براساس برآورد قدرت خرید ارز در سال ۱۹۸۳ حدود ۳۱۶/۱ درصد بوده که در سال ۲۰۱۰ به ۲۷۴/۱ درصد تنزل یافته است.
بانک ملی ایران

بانک ملی ایران

به گفته شافعی، در این فاصله جایگاه ایران در تقسیم کار بین‌المللی تغییری نکرده و ایران صادرکننده عمده نفت و مواد نفتی باقی مانده و اقدام به واردات کالاهای مصرفی کرده است. شافعی ادامه داد: بخش خصوصی در طول سال‌های گذشته گرفتار مسائل بانکی بوده و در بسیاری از موارد وقتی به تنگنای شدیدی میرسید به بانکها مراجعه و تقاضای تمدید بازپرداخت وام خود را میکرد که در این شرایط بانکها اصل بدهی، سود تسهیلات و جریمه متعلقه را بعنوان وام جدید برای تولید تلقی میکردند و با یک قرارداد جدید آمارآنرا در تسهیلات ارائه شده لحاظ میکردند، در حالیکه درعمل پولی مبادله نشده بود. اوتوضیح داد: بارها اتاق بازرگانی این آمارها را بصورت شفاف درخواست کرده است تا اقدام لازم روی آن صورت گیرد چراکه بخشهای اقتصادی وتولید کشوردرطول سالهای اخیربطورواقعی از تسهیلات سرمایه درگردش برخوردار شده و نقل و انتقال پول درعمل صورت نگرفته است. وی افزود: انتظار این است که تجدید‌نظر منطقی در این زمینه صورت گیرد و رفتارهای نامتعادل و غیرمنصفانه سیستم بانکی با فعالان اقتصادی اصلاح شود.

افزایش واردات نفت چین از ایران
عکس تزئینی - ایسنا

عکس تزئینی – ایسنا

داده‌های گمرکی حاکی است که چین، واردات نفت از ایران را طی ماه گذشته به بیش از ۱۱۵% (بیش از ۲ برابر) افزایش داده است. براساس گزارش آماری گمرک چین،این کشور با واردات روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ایران، طی ماه آوریل رکوردی بر میزان واردات نفت از ایران از زمان تحریمها بجای گذاشت. این گزارش میافزاید که واردات نفت چین از ایران طی ماه گذشته نسبت به ماه پیش از آن نیز ۴۴ درصد افزایش نشان می‌دهد و در مجموع خرید نفت ایران توسط بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان از ماه ژانویه تا آخر آوریل بطور متوسط بیش از ۶۱۸ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش ۵۴ درصدی نشان می‌دهد.

این گزارش به واردات ۲۲۵ هزار بشکه‌ای هند در کنار واردات ۱۳۵ هزار بشکه‌ای کره جنوبی از ایران طی ماه گذشته اشاره کرده و میگوید که ظاهرا صادرات نفت ایران طی ماه آوریل بیشتر از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی بوده است.

مشکلات لاینحل بانکها با فعالان اقتصادی
یحیی ال اسحاق

یحیی ال اسحاق

یحیی ال اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران در نشست فعالان اقتصادی برای حل مشکل بازپرداخت وام های ارزی در اتاق ایران گفت: هم اکنون روابط بانکی با فعالان اقتصادی مشکلات زیادی دارد و تا زمانی که این رابطه میان بانکها با فعالان اقتصادی و بانکها با بانک مرکزی، ساماندهی نشود، خروجی آن فشار بر فعالان اقتصادی است.رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: در حال حاضر فضای متلاطم اقتصادی برای فعالان اقتصادی شرایط پایداری نیست و همین امر ما را در مقایسه با رقبا، با مشکلات زیادی مواجه کرده است. وی تصریح کرد: فعالان اقتصادی شرایط سخت را پذیرفته اند، اما متاسفانه تصمیم گیران هنوز این شرایط را نپذیرفته اند. این در حالی است که باید با فعالان اقتصادی با مدیریت ویژه رفتار کرد. آل اسحاق ادامه داد: حل مشکلات باید ریشه‌ای صورت گیرد و با توجه به اقتضائات روز، راهکارهای عملیاتی پیشنهاد و اجرایی کرد. به اعتقاد وی، یکی از امشکلات اساسی کشور بانک و روابط بانکی است که فضای اقتصادی را به چالش کشانده است؛ به عبارت دیگر، بانکها از ریل اصلی خود خارج شده اند.
آیا پروژه های با روسیه عملی خواهد شد
گویا ماه عسلی بین حکومت اسلامی و دولت پوتین در روسیه درجریان است و اینکه این ماه عسل پایان خوشی داشته باشد و دو دولت به وصال هم برسند موضوع دیگری است. آنچه که واقعیت دارد اینستکه دو حکومت بلحاظ سیاسی نیاز به یکدیگر دارند. آیا این نیاز به قراردادهای اقتصادی آنهم در ابعادی که از آن صحبت میشود منتهی خواهدشد یا نه نیاز به زمان بیشتری دارد. بهرحال اززمان روی کار آمدن دولت روحانی نگاه دو دولت به یکدیگر بسیار نیازمندانه تر شده است . درملاقاتهای اخیر بین وزرای ایرانی و روسی، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفته است: شرکتهای روسی قصد دارند تاسیسات انرژی با ظرفیت تولید پنج تا شش هزار مگاوات برق به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در ایران بسازند. اوپیشتر نیز از گفت‌وگو با ایران درباره افزایش سطح مبادلات تجاری و همکاری در بخش‌ انرژی خبر داده بود . نواک گفته بود: دو طرف درباره جنبه‌های مختلف افزایش گردش تجاری و دنبال کردن یک برنامه مالی که به شرکتهای روسی اجازه عرضه محصولاتی از قبیل ماشین‌آلات و تجهیزات انرژی را بدهد دنبال کردند در سال ۲۰۱۳ میلادی سطح تجاری ایران و روسیه با ۳۱.۵ درصد کاهش به یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار رسید. صادرات روسیه به ایران نیز با ۳۸.۶ درصد کاهش به یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار رسید
ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*