خانه » مقاله » ایران در رسانه های جهان

ایران در رسانه های جهان

راشا تودی: آلمان می‌گوید فشار آمریکا برای منع خرید نفت ایران «آزاردهنده است»

خبرگزاری راشا تودی در گزارشی می‌نویسد دولت آلمان از هند خواسته است به «فشارهای آزاردهنده آمریکا» توجه نکند و همچنان به خرید نفت از ایران علیرغم تحریم‌های آمریکا ادامه بدهد.

در این گزارش آمده است نیلز آنین وزیر دولت المان در امور روابط خارجی در طی دیدارش از هند گفته است این کشور دارای روابط حسنه اقتصادی و فرهنگی با ایران است و اگر مایل باشد باید بدون توجه به تحریم‌های آمریکا همکاری اقتصادی خود با ایران را با خرید نفت ادامه دهد.

آنین در یک مصاحبه مطبوعاتی رسانه‌های هندی گفته است: «من فروشنده کالاهای ایرانی نیستم اما درکم این است که هند هنوز مایل است به خرید نفت از ایران ادامه بدهد و این یک تصمیم بسیار مهم است. تلاش‌های آمریکا برای مجبور کردن متحدان خود برای پیوستن به برنامه تحریم‌هایش بر علیه ایران به زبان ساده گفته باشم بسیار آزاردهنده هستند.»

هفته گذشته خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که وزارت نفت هند از پالایشگاه‌های کشور خواسته است خود را «برای کاهش شدید وارد کردن نفت از ایران آماده کنند زیرا از ماه نوامبر این مقدار قرار است به صفر برسد».

https://www.rt.com/business/434072-us-sanctions-india-oil-iran/

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: آمریکا بال‌های هواپیمایی’ ماهان ایر’ را قیچی کرد

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در آمریکا می‌گوید تحریم‌های اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا بر علیه شرکت هواپیمایی ‘ماهان ایر’، بال‌های این شرکت را به‌درستی قیچی کرده است.

در مقاله این بنیاد آمده است: «برای سال‌های متمادی، ‘ماهان ایر’ شریک جرم رژیم بشاراسد در استفاده از تسلیحات شیمیایی، شکنجه مخالفان و حملات و بمباران‌ها بر علیه شهروندان سوری بوده است. تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا در اجرای تحریم‌های اقتصادی بر علیه این شرکت هواپیمایی پیام روشن و مشخصی را برای گردانندگان فرستاده است.

سال گذشته بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ۶۷ کمپانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روسیه، ترکیه، خلیج فارس، هند، چین و خاوردور را شناسایی کرده بود که به این شرکت سرویس‌های مسافرتی و فنی می‌دهند. اکنون وزارت خزانه‌داری آمریکا به همه این شرکت‌ها در مورد ادامه همکاری با ‘ماهان ایر’ اخطار داده است.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: «این کمپانی‌ها می‌باید به‌صورت اضطراری همه روابط اقتصادی خود با ‘ماهان ایر’ را قطع کنند. هر کمپانی که به این رابطه ادامه بدهد با مخاطرات مالی شدیدی روبرو خواهد شد.»

http://www.defenddemocracy.org/media-hit/emanuele-ottolenghi-treasury-rightly-clips-wings-of-irans-mahan-air/

الشرق الاوسط: وزارت اطلاعات آلمان سفارت ایران را مرکز جاسوسی خواند

روزنامه الشرق الاوسط می‌نویسد یک گزارش جدید سازمان امنیت داخلی آلمان فاش کرده است که حکومت ایران سفارت خود در برلین را به مرکز جاسوسی بر علیه مخالفان خود تبدیل کرده است.

این گزارش می‌افزاید افراد وابسته به سپاه پاسداران و نیروی قدس آن نیز در آلمان حضور فعالی دارند.

این گزارش سالانه روز گذشته توسط هورست زیهوفر وزیر کشور آلمان و تنها چند هفته پس از دستگیری عبدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی در سفارت ایران در وین به اتهام شرکت در عملیات تروریستی منتشر شده است. عبدالله اسدی به تقاضای دولت بلژیک و درحالی که در استان باواریا در آلمان بسر می‌برد دستگیر شده بود.

گزارش سازمان امنیت داخلی آلمان می‌گوید که عملیات جاسوسی حکومت ایران زیرنظر وزارت اطلاعات و امنیت ایران اجرا می‌شود و شامل جمع‌آوری اطلاعات در مورد مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در آلمان و برخی دیگر کشورهای اروپایی می‌شود.

دراین گزارش همچنین آمده است که یک شهروند پاکستانی که سال گذشته در آلمان به جرم جاسوسی برای ایران به ۴ سال و ۳ ماه زندان محکوم شده است از سال ۲۰۱۱ با اعضای نیروی قدس سپاه در تماس دائم بوده است و فعالیت جاسوسی آنها در اروپا را هماهنگ می‌کرده است.»

https://aawsat.com/english/home/article/1342696/german-intelligence-accuses-iranian-embassy-spying-opponents

اندیشکده میدل ایست: قمار ترامپ با ایران

اندیشکده میدل ایست در تحلیلی پیرامون سخنان روز یکشنبه مایک پمپیو وزیر خارجه آمریکا در مورد ایران می‌نویسد اظهارات او از نظر نمادین مهم بود اما پرمحتوا نبود.

این تحلیل می‌افزاید: «آنطور که پمپیو گفته است، دولت ترامپ سرانجام رژیم جمهوری اسلامی را وادار به تسلیم خواهد کرد. اما چگونه و به چه قیمتی، هنوز مشخص نیست. پاسخ به این پرسش‌ها چندان روشن نبود. در میان ابزاری که کاخ سفید برای رسیدن به این هدف به‌کار گرفته است، تحریم‌ها نقش اساسی را بازی می‌کنند.

و از آنجایی که پمپیو هیچ ایده جدید دیگری را در رسیدن به این هدف معرفی نکرد، بنابراین تحریم‌ها مکانیزم اصلی استراتژی آمریکا بر علیه رژیم ایران هستند. اما وابستگی تنها به تحریم‌ها یک قمار بزرگ است. البته که اقتصاد ایران در وضعیت بدی بسر می‌برد و اجرای تحریم‌های جدید آن را بدتر هم خواهد کرد.

اما قمار ترامپ بر این تصوّر به پیش می‌رود که بدتر شدن شرایط اقتصادی و اجتماعی- سیاسی کشور به انفجار جامعه ایران منتهی می‌شود.

این تصوّر اشتباهی از چگونگی در قدرت ماندن جمهوری اسلامی است.

این رژیم به دلیل مشروعیت مردمی در قدرت نمانده است بلکه حاضر است از همه ابزار و امکانات برای ماندن در قدرت از جمله سرکوب و خشونت همه جانبه علیه ملت خودش استفاده کند.

بنابراین هنگامی که یک شهروند معمولی ایرانی از زبان پمپیو می‌شنود که واشنگتن آماده است در زمان مناسب با حکومت تهران مذاکره کند، پیامی که آنها از آن درک می‌کنند اینست که مبادا مردم ایران در این میان قربانی معاملات آمریکا با حکومتشان شوند.

پمپیو برای مخالفان سرسخت رژیم ایران موارد برحقی را اعلام کرد، اما سند مشخصی را که حاکی از تصمیم به سرنگون کردن رژیم باشد به آنها نشان نداد».

http://www.mei.edu/content/flash/2018-07-23

مدرن وار: پنتاگون باید برای سناریوی برخورد با ایران برنامه داشته باشد

مجله مدرن وار می‌نویسد اگرچه این سناریو وحشتناک به‌نظر می‌رسد و عقل به آن حکم نمی‌کند، اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌بایستی برای حتی اشغال نظامی ایران برنامه داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید: «اگر توئیت‌های اخیر پرزیدنت ترامپ نسبت به رهبران ایران پیامی را برای ما در بر داشته باشد، می‌توان گفت که گزینه یک برخورد نظامی با ایران همچنان روی میز باقی مانده است. اما قطعاً در میان دولتمردان آمریکا کمترین عقلانیتی در مورد دست زدن به یک‌چنین اقدامی دیده نمی‌شود.

مقاله اخیر مارک پِری در مجله فارین پالیسی در مورد وزیر دفاع جیمز ماتیس می‌گوید او هیچ شکی در مورد تهدیدات ایران ندارد ولی در تلاش است از یک برخورد نظامی جلوگیری کند زیرا او به‌خوبی می‌داند که هرگونه تهاجم نظامی علیه آن کشور پیامدهای گسترده و سنگینی را برای ایالات متحده آمریکا در بر خواهد داشت.

یکی از این محاسبات این است که چگونه یک تهاجم نظامی می‌تواند به تغییر رژیم ایران بیانجامد، بدون آنکه آمریکا را به یک نیروی اشغالگر در خاورمیانه تبدیل کند. حتی تندروترین مقامات دولت آمریکا هم موافق یک چنین پیامدی نیستند. اشغال نظامی یکی از مشکلات آمریکا در عراق و افغانستان بوده است. اما از آنجایی که جنگ‌ها به‌ندرت بر طبق برنامه‌ریزی به‌پیش می‌روند، کارشناسان نظامی و سیاستگزاران باید ‘ اما و اگرهای’ بیشماری را پیش از هر سناریوی جنگی بررسی کنند که یکی از آنها احتمال کشانده شدن حمله نظامی به تغییر رژیم و سپس اشغال آن کشور است.

با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاست خارجی دولت ترامپ، چندان غیرمحتمل به‌نظر نمی‌رسد که سرانجام یک نوع عملیات نظامی بر علیه ایران انجام شود که به تغییر رژیم و اشغال ایران بیانجامد. و این احتمال هم همواره وجود دارد که بیشتر اشغال‌های نظامی اهداف سیاسی و نظامی خود را برآورده نمی‌کنند. با این حال اگرچه آماده بودن برای احتمال اشغال نظامی ایران تبلیغ و تشویق به حمله نظامی به این کشور نیست، اما پنتاگون می‌بایستی برای این احتمال برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*