خانه » گوناگون » ابراز نگرانی عفو بین الملل از نوجوانانی که در انتظار اعدام هستند

ابراز نگرانی عفو بین الملل از نوجوانانی که در انتظار اعدام هستند

سازمان عفو بین الملل از این که ده ها نوجوان در ایران در انتظار اعدام به سر می برند ابراز نگرانی کرد.
سازمان عفو بین الملل در در گزارش مفصلی که روز دوشنبه ۵ بهمن منتشر کرده نوشته است که در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ حداقل ۷۳ نفر که در نوجوانی مرتکب جرم شده بودند در ایران اعدام شدند و ده ها نفر در شرایط مشابه منتظر اعدام هستند.

1

عفو بین‌الملل نام و محل ۴۹ نفر از مجرمان نوجوانی که با حکم اعدام روبرو هستند را جمع آوری کرده و می گوید که رقم واقعی احتمالا بالاتر است.

سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ شمار مجرمانی که به خاطر جرایم مرتکب شده زیر ۱۸ سالگی در ایران با اعدام روبرو هستند را بیش از ۱۶۰ نفر اعلام کرده بود.

از ۷۳ نفری که عفو بین الملل می گوید از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ به علت ارتکاب جرم زیر ۱۸ سالگی اعدام شدند، اکثر آنها متهم به قتل بودند. سایرین به خاطر جرایمی مثل تجاوز، جرایم مواد مخدر یا امنیت ملی مثل “محاربه” اعدام شدند.

ایران یکی از بزرگترین آمارهای اعدام در جهان را دارد و براساس گزارش تازه عفو بین الملل در سال ۲۰۱۴ بعد از چین در جایگاه دوم قرار گرفت.

عفو بین‌الملل به رشته اصلاحات معرفی شده در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد که به قضات آزادی عمل بیشتری در به حساب آوردن بلوغ ذهنی مجرمان نوجوان و اعمال مجازات های بالقوه خفیف تر می دهد.

به علاوه اشاره شد که دیوان عالی ایران از آن زمان گفته است که امکان محاکمه مجدد مجرمان نوجوانی که با اعدام روبرو هستند وجود دارد.

عفو بین الملل نوشته است: علی رغم بعضی اصلاحات جزایی در مورد افراد زیر ۱۸ سال، ایران همچنان از باقی جهان عقب است، و قوانینی را حفظ کرده که امکان صدور حکم اعدام برای دختران از سن ۹ سالگی و پسران از سن ۱۵سالگی را فراهم می کند.

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در گزارشی که اواخر ماه اکتبر منتشر کرد نسبت به افزایش شمار اعدام ها در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت که سرانه اعدام در این کشور از هر کشور دیگری در دنیابالاتر است.

احمد شهید در گزارش خود گفته بود روند افزایش شمار اعدام ها از سال ۲۰۰۵ آغاز شده و در سال ۲۰۱۴ با ۷۵۳ اعدام به اوج رسیده است.
در همین حال به گزارش سایت های خبری در ایران ، فردین حسینی یکی از اعضای اهل حق که شش سال به اتهام ترور عباسعلی صبایی گلپایگانی٬ امام جمعه هشتگرد در زندان بود٬ سرانجام اعدام شد.

سایت «مشرق‌نیوز» گزارش داده که حکم اعدام حسینی صبح روز پنجشنبه، اول بهمن، به اجرا گذشته شد و خبرگزاری فارس نیز خبر اجرای این حکم را تایید کرده است.
این دو رسانه نوشته‌اند که فردین حسینی از مریدان جریان «مکتب نورعلی الهی» بوده و در پرونده خود سابقه «شرارت» و «قتل» داشته است.

سایت امنیتی «مشرق نیوز» در گزارش خود «نورعلی الهی» را «فرقه‌ای منحرف» معرفی کرده که «اهل حق» نیز «انحراف» رهبر آن را قبول دارند و خبرگزاری فارس هم افزوده امام جمعه هشتگرد پیش از مرگش «علیه فرقه‌هایضاله و عرفان‌های پوشالی و کاذب» روشنگری‌های فراوانی کرده بود.

فارس در گزارش خود «مکتب نورعلی الهی» را متهم به طراحی و سازماندهی طرح ترور امام جمعه سابق هشتگرد کرده و نوشته که این «ترور» به علت «ترس این فرقه از روشنگری‌های» وی صورت گرفت.

سایت «مشرق نیوز»، حسینی را به اعمال غیراخلاقی همچون تجاوز به عنف و مصرف مشروبات الکلی متهم کرده است

در بسیاری از پرونده سازیها ، رژیم با عنوان کردن اتهامات جنسی میکوشد متهم جوان را در نگاه جامعه انسانی متجاوز و فاسد معرفی کند در حالیکه تجاوز کنندگان واقعی نظیر آنها که در حمله به یک عروسی در اصفهان به شش زن و دختر درحضور همسر ، یا پدر و خانواده و حتی فرزندان کوچک آنها تجاوز کرده بودند چون وابسته به بسیج و انصار هستند بعد از چند روز بازداشت آزاد شدند

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*