خانه » ضمیمه ورزشی خلیج فارس » محمدعلی افسانه ای خواهان آزادی جیسون رضاییان از اوین شد- فریدون شیبانی

محمدعلی افسانه ای خواهان آزادی جیسون رضاییان از اوین شد- فریدون شیبانی

محمدعلی، قهرمان افسانه ای مشت‌زنی جهان، در بیانیه ای از مقامات اسلامی حاکم بر ایران خواست که جیسون رضاییان، روزنامه نگار ایرانی – آمریکایی را از زندان اوین آزاد کنند.

sd--95-sd-3e

کاسیوس کلی در ۱۹ سالگی قهرمان سنگین وزن مشتزنی المپیک ۱۹۶۰ رم شد و سپس با نام محمد علی به دین اسلام گروید و آن را مظهر آزادی و آزادگی دانست و نام کاسیوس کلی را بجا مانده از دوران بردگی سیاهان در آمریکا. او از مشتزنی آماتوری به جرگه حرفه ایها پیوست و با پیروزیهای بیادماندنی به عنوان قهرمانی جهان دست یافت. پیروزیهای بیاد ماندنی اش بر مشتزنان بزرگی چون سونی لیستون و اینگمار یوهانسون، از او قهرمانی افسانه ای ساخت.
در اعتراض به جنگ ویتنام، خودداری اش از رفتن به خدمت سربازی باعث محرومیت از عنوان قهرمانی اش شد. اما روحیه ضد جنگ این مشتزن شکست ناپذیر (تا آن روز) محبوبیت روز افزون او را صدچندان کرد. بازگشت او به رینگ قهرمانی با نخستین شکست دوران حرفه ای از جوفریزر هموطنش همراه بود. اما آن مسابقه نیز چیزی از محبوبیتش نکاست. خاطره آن مسابقه تاریخی هنوز در یاد پیر و جوان آن روزهای ایران است که در سپیده دم به وقت تهران انجام شد و بیشتر آنان برای پیروزی محمدعلی تا صبح نیایش کردند. محمدعلی در مسابقه انتقامی فریزر را شکست داد. او سپس با پیروزی قاطع بر جرج فرمن بار دیگر قهرمان جهان شد.
بیماری پارکینسون او را از دنیای مشتزنی دور کرد. اما در ادامه فعالیتهای صلح طلبانه و به هنگام جنگ ایران با عراق، دو بار سفیر صلح به تهران شد.
مظهر مشتزنی حرفه ای جهان در بازیهای المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا پایان دهنده سفر مشعل بازیها از بارسلونا به قلب آمریکا بود. این ورزشکار افسانه ای در بیانیه ای که یادشد، از رسانه های خبری آمریکا خواست بازتاب دهنده تلاشهای او برای آزادی جیسون رضاییان خبرنگار ایرانی – آمریکایی واشینگتن پست از زندان اوین باشند.
در این بیانیه آمده است:”امید فراوان دارم که دولت و قوه قضائیه ایران انشاء‌الله به بازداشت طولانی مدت جیسون رضاییان، روزنامه نگار، خاتمه داده و به او امکان دهند به تمامی گزینه‌های حقوقی دسترسی داشته باشد.”
محمدعلی افزوده است که: “جیسون رضائیان در زمان تصدی ریاست دفتر روزنامه واشنگتن پست در تهران، استعداد نویسندگی و آگاهی کامل خود از ایران را به کار گرفت تا جهانیان را در جریان اخبار مربوط به مردم و فرهنگ ایران قرار دهد. تا آنجا که می‌ دانم، جیسون مرد صلح و دارای اعتقاد سرشار بود، فردی که تعهد و احترام او برای مردم ایران در تمامی کارهایش مشهود است”.
محمدعلی با خانواده و دوستان جیسون رضاییان ابراز همبستگی کرده و از این که در تلاش برای کسب آزادی او نتوانسته است در میان آنان باشد، ابراز تاسف کرده و گفته است “دعا می ‌کنم که کلمات من به تلاش برای کسب آزادی جیسون رضاییان کمک کند.”
خبرگزاری رویترز در روز ۱۵ ژانویه سال جاری میلادی با عنوان «روزنامه نگار آمریکایی در ایران تهدید شده است که در یک دادگاه تندرو محاکمه خواهد شد.» از دبی امارات گزارش داده است:
برپایه نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، قوه قضاییه ایران جیسون رضاییان، خبرنگار آمریکایی را تهدید کرده و پرونده او را برای رسیدگی به یک دادگاه تندروی انقلاب اسلامی ارسال کرده است.
رضاییان رییس بخش واشینگتن پست در تهران با شهروندی دوگانه ایرانی – آمریکایی است. او پنج ماه پیش از این (ماه اوت سال گذشته) به همراه همسر و دو همکارش با اتهامهای نامشخص بازداشت شد. تا کنون همه بازداشت شدگان بجز رضاییان آزاد شده اند.
ایرنا گزارش داده بود که عباس جعفری دولت آبادی به عنوان دادستان کل تهران گفته است: “رضاییان متهم شده است و پرونده او به دادگاه انقلاب ارسال می شود.”
رویترز پس از نقل قول از سوی ایرنا یادآور شده است که اتهام رضاییان مشخص نیست، ولی دادگاههای انقلاب وظیفه دارند به جرم های سنگین مانند جاسوسی و توهین به مقدسات رسیدگی کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*