خانه » مقاله » فتوای جدید جبهه ملی: تشیع از ارکان مهم ملیت ایرانی است

فتوای جدید جبهه ملی: تشیع از ارکان مهم ملیت ایرانی است

5sd4f45

دکتر عبدالستار دوشوکی

دکتر عبدالستار دوشوکی

دیروز سایت ملیون وابسته به جبهه ملی، مقاله من در مورد سخنان آقای مسعود بهنود را منتشر کرد. در آن مقاله نوشته بودم که برخلاف نظر آقای مسعود بهنود هیچکدام از افتخارات گذشته ایران شیعه نبودند. تشیع در ایران چهارصد سال پیش و آن هم با زور سرنیزه توسط صفویان بنا نهاده شد. و اینکه ایران و ایرانیت بنا به تعریف خود جبهه ملی قبل از ظهور تشیع و حتی اسلام نیز وجود داشته.

امروز (یکشنبه) جناب آقای ادیب برومند رئیس شورای مرکزی و هیئت رهبری جبهه ملی ایران، ظاهرا در بیانیه ای که گویا از جانب جبهه ملی در سایت ملیون ایران (سایت جبهه ملی) منتشر کرده، تاکید نموده “تشیع از ارکان مهم ملیت ایرانی است زیرا تمامیت ارضی ایران وامدار تشیع است و شاه اسماعیل صفوی با رسمیت دادن این مذهب ایران را یکپارچه کرد و از تسلط امپراتوری عثمانی رهائی داد”.


این در حالی است که آیت الله خمینی در خرداد سال ١٣۶٠ فتوای ارتداد جبهه ملی را صادر نمود. زیرا جبهه ملی خود را فراتر از مذهب و مکتب دینی خاصی معرفی کرده بود. بسیاری از رهبران جبهه ملی سکولار، غیر مسلمان و حتی سـُـنی مذهب (مانند کریم سنجابی، و یحیی صادق وزیری) بوده اند. حال این “فتوای جدید” توسط جناب آقای برومند موضوع را بسیار غامض تر از گذشته کرده است. چون همه ملت ایران شیعه نیستند، اما همه از جمله سکولارها، چپ ها، بی دین ها، سـُـنی ها، زرتشتی ها، بهایی ها، ارمنی ها، آشوری ها، یارسانی ها، یهودی ها که شیعه نیستند اما ایرانی محسوب می شوند. و یک جبهه ملی همانگونه که از نام آن هویدا است باید صرفنظر از مذهب و مسلک، ملی و فراگیر باشد. یا وگرنه اسم آن را باید گذاشت جبهه تشیع و یا جبهه ملی شیعیان ایران.

در بیانیه جبهه ملی امده است: : بنابراین هر فرد ملی گرایی باید به این مذهب عقیده مند باشد و هر جنبشی را درعزای شهیدان بزرگ شیعه که تایید کننده وحدت ملی نیز هست مغتنم و محترم شناسد. با این تذکر هر عضوی از اعضای جبهه ملی باید نسبت به مطالب یاد شده پای بند و وفادار باشد تا عضو جبهه ملی شناخته شود وگرنه در تاریخ این جبهه جایگاهی نخواهد داشت”. سوال اینجاست که آیا یک فردی سـُـنی و یا غیر شیعه که به مذهبی تشیع عقیده مند نیست، و در عزای سالاران شهیدان سینه و قمه نمی زند، نمی تواند ملی گرا باشد؟. ایشان در پایان بیانیه خود تهدید کرده اند : “که من ایرانی و مسلمانم (بخوان شیعه) و بر علیه هرچه ایرانیت و اسلامیت (بخوان تشیع) را تهدید کند تا زنده هستم مبارزه میکنم”

ازمتن این بیانیه فتواگونه و به نوعی تکفیری (ملغمه ای از مذهب و ملیت) اینگونه مشهود است که سکولارها، چپ ها، بی دین ها، سـُـنی ها، زرتشتی ها، بهایی ها، ارمنی ها، آشوری ها، یارسانی ها، یهودی ها نه تنها جایی در جبهه ملی ندارند، بلکه “ملی” و یا “ملی گرا” هم تلقی نخواهند شد. این اعلامیه فتواگونه راه را برای تکفیر “غیر شیعیان” بعنوان غیرملی و حتی تجزیه طب باز خواهد گذاشت. بنده برای رهبران جبهه ملی که بسیاری از آنها هزینه سنگین برای آزادی داده اند، احترام قائلم. اما این بیانیه که تائیدی بر سخنان فرقه گرایانه آقای مسعود بهنود نیز است، برای بسیاری از ایرانیان و حتی اعضاء و طرفداران جبهه ملی قابل هضم نیست. مشروط کردن “ایرانی بودن” به مذهب شیعه اثنی عشری و یا مشروط کرده واژه “روشنفکر ایرانی: به تشیع اثنی عشری تعاریف و متمم های جدیدی است که برای بسیاری از ایرانیان قابل قبول نیست. امیدوارم جبهه ملی موضع خود را بصورت شفاف و از طریق یک بیانیه رسمی از جانب رهبری جبهه ملی ایران، و نه از سوی یک فرد (اگرچه محترم) بیان کند.

عبدالستار دوشوکی

یکشنبه ٢ آذر ١٣٩٣

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*