خانه » ضمیمه ورزشی خلیج فارس » ورود دوربین ها ممنوع شد، کمتر تماشاگری هم شکست پرسپولیس را دید! فریدون شیبانی

ورود دوربین ها ممنوع شد، کمتر تماشاگری هم شکست پرسپولیس را دید! فریدون شیبانی

fffsssd

دوازدهمین هفته لیگ برتر ایران با یک رویداد بی نظیر در سالهای پس از ممنوعیت پخش تلویزیونی مسابقه های فوتبال تیمهای پرسپولیس و استقلال آغاز شد و سرانجام فدراسیون فوتبال با پشتیبانی وزارت ورزش از ورود دوربینهای تلویزیونی به ورزشگاه آزادی (و دو ورزشگاه دیگر) جلوگیری کرد. اما شکست یک بر صفر تیم بحران زده پرسپولیس از سایپا تماشاگرانی کمتر از همیشه داشت! سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که این مسابقه از شبکه سه به صورت زنده پخش خواهد شد.
خبرگزاری فارس پیش از آغاز این مسابقه در حاشیه نگاری اش گزارش داد: با این که بازی پخش مستقیم نیست و انتظار می‌ رفت تماشاگران زیادی به ورزشگاه بیایند، اما فقط شش تماشاگر در ورزشگاه حضور دارند. تعداد ماموران انتظامی حاضر در ورزشگاه چند برابر تماشاگران است.

درگیری فدراسیون فوتبال با سیمای جمهوری اسلامی بر سر افزایش حق پخش مسابقه ها از آغاز این فصل، بحث داغ لیگ برتر سرد امسال بود. پافشاری سیما بر سر مبلغ پیشنهادی اش چند بار تهدیدهای فدراسیون فوتبال در مورد راه ندادن دوربین بدستان سیمای جمهوری اسلامی را بی اثر ساخت – به ویژه که شورای امنیت از سوی وزارت کشور هربار مانع عملی شدن تهدیدها شد. اما پیش از آغاز هفته دوازدهم علی کفاشیان (رییس فدراسیون فوتبال) با تهدیدی جدی تر نشان داد که این بار چراغ سبز از سوی شورای امنیت هم روشن شده است. روز دوشنبه بهرام افشارزاده (مدیرعامل استقلال) در خبرگزاری فارس اعلام کرد که پخش زنده مسابقه های فوتبال یک «فرمان حکومتی» است.
اما همین مدیر همیشه شماره دو در ورزش ۳۷ سال اخیر، پس از پخش نشدن سه مسابقه روز سه شنبه در خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: “برای ورزش کشور متاسفم.” در صورتی که مساله پخش زنده تلویزیونی مسابقه ها چهارشنبه حل نشود، تیم استقلال هم در مشهد مسابقه ای با پدیده مشهد خواهد داشت، که اثرش تنها تصویرهای عکاسان خواهد بود و برنامه ۹۰ نمی تواند بحث کارشناسی داوری داشته باشد.
شمار تماشاگران بازی پرسپولیس با سایپا به حدی کم بود که فارس در حاشیه نگاری مسابقه از شوخی یکی از مسوولان هیات فوتبال تهران نوشـت که: دوربین‌ها را راه نمی‌ دهیم اما مردم فکر کردند تماشاگران را هم راه نمی ‌دهند و کسی به ورزشگاه نیامده است.
لیگ برتر در حالی بیش از یک سوم این فصل را پیش رفته است که باشگاه های ورشکسته، با ادعای درآمد سرشار سیما از آگهی های زمان پخش مسابقه ها خواهان دریافت بخشی از آن هستند. افشارزاده به عنوان مدیرعامل استقلال در گفت و گو با ایسنا گفت:”نمی‌دانم صداوسیما چه فکری می‌کند که حق مسلم تماشای رقابت‌های فوتبال را از مردم گرفته است. متاسفم برای افرادی که در این رابطه تصمیم‌ گیری کردند و موجب ضربه زدن به فوتبال و مردم علاقمند آن شدند.”

ضرغامی مقصر است

افشارزاده در پایان این گفت و گو تاکید کرد: “مسئول مستقیم این مساله آقای ضرغامی (مدیرعامل صدا و سیما) است.”
پیش از عملی شدن ممنوعیت ورود دوربینهای تلویزیونی به ورزشگاهها و حتی به تالارهای گفت و گوهای سرمربیان تیمها در یک روز پیش از مسابقه ها، مدیران عامل باشگاه لیگ برتری از کفاشیان حمایت کرده بودند.
روز سه شنبه رییس فدراسیون فوتبال در فارس گفت: “پادرمیانی شورای امنیت هم در حل حق‌پخش تلویزیونی فایده نداشت و مردم برای تماشای فوتبال به ورزشگاه بروند.” هرچند در هفته های سرد استقبال تماشاگران از مسابقه ها در ورزشگاهها، این بار سردتر از همیشه بود. در گذشته های دور ورزشگاه آزادی برای مسابقه های پرسپولیس و استقلال لبریز از تماشاگر بود و حتی آزادشدن پخش زنده تلویزیونی و تلاش برای کاهش دادن به شمار تماشاگران بی اثر می نمود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*