خانه » مقاله » حوزه علمیه قم مرکز تولید علم جهانی و نقد ورزش زنان

حوزه علمیه قم مرکز تولید علم جهانی و نقد ورزش زنان

fsd2562

اکبر گنجی

اکبر گنجی

حوزه‌های علمیه دینی به درستی کاری به علوم تجربی طبیعی نداشته و ندارند، اما در زمینه علوم تجربی انسانی مدعی بوده و بیش از سه دهه است که شعار اسلامی کردن علوم انسانی را سر داده و می‌دهند. این حوزه هم ارتباطی به کار آنان نداشته و حاصل مالی دخالت ناموجه‌شان، نابود شدن ده‌ها میلیارد تومان بوده است. حاصل علمی کارشان صفر بوده و خواهد بود، چون علوم انسانی تجربی هستند، یعنی تجربه داور تأیید و ابطال نظریه‌های علمی است، نه دین و ایدئولوژی. اگرچه هیچ‌یک از قوانین علوم انسانی قطعی و دائمی نیستند، اما عینیت علوم انسانی ناشی از داوری تجربه است.

fdsf265

با این حال، ادعاهای گزاف فقیهان همچنان ادامه دارد. گویی ۳۵ سال انحصار حکومت هنوز چیزی به آنها نیاموخته است. اینک مدعا از اسلامی کردن علوم انسانی فراتر رفته و به ادعاهای باورنکردنی تبدیل قم به مرکز تولید علم جهانی و تبدیل ایران به مرکز تمدن جهانی بسط یافته است.

زنان ورزشکار و مدال‌آوری

آیت‌الله جوادی آملی- از مراجع تقلید حوزه علمیه قم- در درس تفسیر قرآن- سوره زمر- در ۱۶/۶/۹۳ گفته است:

جوادی آملی

جوادی آملی

“ما خیال می‌کنیم کمال زن در این است که برای ما برود مدال بیاورد، کمال زن در مادر شدن است، در فرزند تربیت کردن است، کمال زن در اصلاح جامعه است، چرا عواطف در جامعه کم است، زن از همین حقیقت خلق شده است، به ما گفتند بیراهه بروید ما هم گفتیم چشم، فضیلت زن در این نیست، که زن و دختر ما برود پایش را دراز کند و یک کسی را بزند و برای ما مدال بیاورد، فأین تذهبون، به کجا داریم می‌رویم…رهبری اهل‌بیت (ع) آن ملات نرم است، الان این عاطفه و ملات گرفته شد، به همین دلیل ده دوازده میلیون پرونده وجود دارد، جامعه را نه بانک ربوی اداره می‌کند که قرض‌الحسنه را برمی‌دارد و نه این خشونت‌ها و مدال‌گیری‌های زنانه، جامعه را زن و عاطفه زنانه اداره می‌کند…این عواطف که کم شود و زندگی گذشت و قرض‌الحسنه‌ای کم شود و بانک‌های ربوی زیاد شود، نتیجه‌اش همین ده دوازده میلیون پرونده‌ای است که در دستگاه قضا هست.”

آیت الله جوادی آملی از آن دسته فقیهان و مراجع تقلیدی است که معتقد است تمامی علوم و معارف در قرآن وجود دارد یا از قرآن ناشی می‌شود. او تاکنون ده‌ها جلد تفسیر قرآن منتشر کرده و ده‌ها جلد دیگر هم آماده انتشار دارد.

یکی از مسائل جامعه ایران اختلافات و نزاع‌هایی است که به ده الی دوازده میلیون پرونده قضایی منتهی شده است. این مرجع تقلید و مفسر قرآن در تبیین این مسئله، عللی چون دوری جامعه از رهبری ائمه، بانک داری ربوی و مدال آوری زنان در مسابقات جهانی را دخیل می‌داند.

“تبیین علمی” آیت الله جوادی آملی بسیار مهم است. برای این‌که، اولاً: ایشان قرآن را فروشگاهی به شمار می‌آورد که همه نیازهای بشری در آن وجود دارد. ثانیاً: تبیین علمی وی از مسائل اجتماعی، محصول تفسیر او از قرآن است. ثالثاً: این تفسیر و تبیین، یکی از محصولات مهم علمی حوزه علمیه قم است.

قم مرکز تولید علم

dsa20

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی همچنین اخیراً طی سخنانی گفته است:

“برای ما که به لطف الهی در فضای حکومت اسلامی تنفس می‌کنیم، درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته است مگر این که کسی خود بخواهد با فشار، قهر و تقلب، درهای جهنم را باز کند و گرنه درهای بهشت باز است و بهشت رفتن بسیار آسان شده است. زندگی در فضای حکومت اسلامی مانند ماه مبارک رمضان است و اگر کسی بخواهد می‌تواند “راهب اللیل” و “اسدالنهار” باشد یعنی زاهد شب و شیر روز. انقلاب اسلامی به مثابه یک مائده الهی است، به همین خاطر معتقدیم کسانی که پیش از جمهوری اسلامی به دنیا آمدند و از دنیا رفتند از بسیاری از فیوضات محروم شدند. اگر دیروز می‌گفتند “اطلبوالعلم ولو بالصین” اکنون حرف جهان این است: “اطلبوالعلم ولو بالقم”؛ در جست و جوی دانش باشید ولو تا قم بروید.امروز طلاب ۵۰ کشور دنیا در قم تحصیل می‌کنند واکنون مدار تمدن ایران اسلامی است نه چین و امثال چین”.

تولید علمی حوزه علمیه قم چیست که همه جهانیان باید به سوی آن روان شوند و گروهی شده‌اند؟

sdfsdfdمرتضی مطهری می‌گفت که حوزه‌های علمیه به “دانشکده فقه” تبدیل شده‌اند. حتی اگر حوزه‌های علمیه دینی تغییر اساسی کرده باشند، فقه همچنان مهمترین تولید آنان است. احکام فقهی چیست؟ برساخته‌های مردم جزیره‌العرب قبل از اسلام. یعنی همان چیزی که خود فقها “احکام امضایی” خوانده و حدود ۹۹ درصد احکام فقهی را تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین حکم فقهی، حکم ربا است، برای این که تنها عملی است که قرآن آن را جنگ با خدا و پیامبر به شمار آورده است. آیت الله جوادی آملی گوشزد می‌کند که بانک‌های جمهوری اسلامی با گذشت ۳۵ سال، همچنان ربوی بوده و این یکی از علل نزاع‌ها و پیدایش ۱۲ میلیون پرونده قضایی است. به تعبیر دیگر، جمهوری اسلامی در حال جنگ با خدا و حضرت محمد است.

اما آیت الله جوادی آملی- و اکثر مراجع تقلید- نمی‌فهمند که، اولاً: نظام بانکداری بدون دادن و گرفتن بهره قابل دوام نیست. ثانیاً: در شرایطی که تورم ۴۰ درصد است، پولی که سال گذشته من به فردی قرض داده و امروز همان مبلغ را مطالبه می‌کنم، ۴۰ درصد از ارزش آن کاسته شده است. ثالثاً: بانک‌ها ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از مردم طلبکارند که ۶۱ نفر از آنان بدهی شان بالا ۱۰۰ میلیارد تومان است. مراجع تقلید هم گرفتن دیرکرد از بدهکاران را حرام اعلام کرده‌اند. یعنی عده‌ای رانت خوار از بانک‌ها نفری ۱۰۰ میلیارد تومان گرفته و پس نمی‌دهند. آگاهی اقتصادی فقیهان تا این حدود است و در عین حال به دنیا درس اقتصاد می‌دهند.

تولید مجازات‌ها

مهم‌ترین تولید حوزه علمیه قم، تولید مجازات‌های فقهی ناقض حقوق بشر است. حکم قصاص، حکم سنگسار، حکم محاربه، حکم ارتداد، حکم قطع دست سارقان، حکم سب النبی، حکم لواط و غیره و غیره. “علامه” آیت‌الله مصباح یزدی همچنان حکم برده داری را معتبر می‌دانند، منتها شرایط اجرایش باید مهیا شود (داعش شرایط اجرای این حکم را پدید آورده و در حال اجرای آن است).

آیت‌الله جوادی آملی مدافع حکم جهاد ابتدایی است. می‌گوید تمامی ادیان- غیر از اسلام- باید رخت بربندند، “این جنگ برای فتنه‌زدایی است”، “این آیه، قتال با کافران را تا رفع فتنه و شرک و پذیرش اسلام واجب می‌داند”، “وقتی که کفر اهل کتاب هم مانند الحاد ملحدان یا شرک مشرکان فتنه‌زا باشد، جهاد برای خاموش کردن آن هم لازم است” (تسنیم، جلد ۹، صص ۶۴۱- ۶۰۵). می‌گوید در جهاد ابتدایی مسلمانان به حکم ولی امر خود به سوی غیر مسلمانان رفته و آنان را به اسلام دعوت می‌کنند تا آزادشان سازند. جهاد ابتدایی موانع پذیرش اسلام را کنار می‌زند (تسنیم، جلد ۱۲، صص ۱۷۵- ۱۷۴).

آیت الله جوادی آملی پذیرش احکام فقهی و ولایی را با اکره و اجبار می‌داند: “بخشی از این اکراه در پوشش امر به معروف و نهی از منکر ظهور می‌کند که از انزجار قلبی آغاز شده و تا قتل متخلف پیش می‌رود. قسمتی دیگر از اکراه، به شکل حدود و تعزیرات نمود می‌کند (تسنیم، جلد ۱۲، ص ۱۶۵).

آیت‌الله جوادی آملی به قتل رساندن اهانت‌کننده به پیامبر و ائمه را توسط همگان واجب به شمار می‌آورد. می‌گوید: “اگر کسی به پیامبر و امامان معصوم دشنام دهد، شنونده شرعاً مجاز است او را به قتل برساند و نزد خدا مسئول نیست، زیرا ثبوت حکم نزد شنونده برای چنین کیفری کافی است و به اثبات در محکمه نیاز ندارد” (تسنیم، ج ۱۷، ص ۶۴۷).

اینها مجموعه تولیدات علمی قم است که جهانیان باید به سوی آن بشتابند. آیت الله جوادی آملی- و دیگر مراجع تقلید- گویی اصلاً خبر ندارند که دولت‌های غربی، سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری، دائماً ایران را به علت اجرای این مجازات‌های خشن، به عنوان ناقض حقوق بشر محکوم می‌کنند.

از قضا، آیت‌الله آملی لاریجانی – رئیس قوه قضائیه- مجدداً در ۲۳/۷/۹۳ گفته است که اکثر هجمه‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی، بیان “ادعاهای غیر مستند” است. سپس افزوده : “در برخی موارد نیز که مستنداتی وجود دارد، به اختلاف مبنایی ما با غربی‌ها بازمی‌گردد. به عنوان نمونه در گزارش دبیرکل سازمان ملل پذیرفته شده است که حق قصاص در قوانین ایران از حقوق اولیاء دم است اما خواستار توقف صدور احکام قصاص از ناحیه دولت یا حکومت شده‌اند که به آنها باید گفت این موضوع چه ربطی به شما دارد”.

پس فقیهان و مراجع تقلید با سازمان ملل و غربی‌ها اختلاف مبنایی دارند. اختلاف مبنایی بر سر چیست؟ بر سر اجرای برساخته‌های اعراب پیش از اسلام. قصاص یکی از برساخته‌های آنان بود.

با توجه به دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی، اگر وی ولی فقیه بود، حتماً ورزش زنان ممنوع می‌شد. چون کاراته و فوتبال و کشتی و والیبال و بسکتبال و…، و مدال‌آوری- کار و فضیلت زنان نیست. این هم یکی دیگر از تولیدات حوزه علمیه قم است که جهانیان باید بیاموزند.

تعلیم و تربیت

مراجع تقلید می‌توانند مدعی شوند که تربیت انسان‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه‌های علمیه بوده است. آنان می‌توانند به نتایج اقدامات خود در ۳۶ سال گذشته بنگرند که چه بر سر اخلاق ایرانیان آورده‌اند؟ دروغ‌گویی کاهش یا افزایش پیدا کرده است؟

فساد آن چنان بیداد می‌کند که رئیس قوه قضائیه تهدید کرده که از این به بعد با رسانه‌هایی که در این زمینه بزرگ‌نمایی کنند، برخورد خواهد شد. اما مسئله این است که همه این فسادها توسط مقامات حکومتی افشا شده‌اند و رسانه‌ها صرفاً آن خبرها را انتشار داده‌اند.

وضعیت سرقت، کلاه برداری، قتل، خودکشی، آدم‌ربایی، وفای به تعهدات، و…چگونه است؟

آیت‌الله نوری همدانی- مرجع تقلید حکومتی- در ۲۳/۷/۹۳ به مسئولان آموزش و پرورش گفته است، دشمنی با آمریکا را از کودکی به دانش آموزان بیاموزید:”معلم باید نگرش صحیح سیاسی داشته باشد و با دشمنی دشمنان اسلام و ایادی کفر در جهان آشنایی داشته باشد و این را از کودکی به فرزندان بیاموزد”. مراجع تقلید قصد دارند کلیه کودکان ایرانی را از همان کودکی این گونه بار بیاورند.

تفسیر قرآن

فقیهان مدعی‌اند که تفسیر قرآن کار تخصصی است و روحانیت مفسر رسمی قرآن است. اتفاقاً آیت‌الله جوادی آملی یکی از مفسران حوزه علمیه قم است. وی دارای دو نوع تفسیر قرآن است. اولی تفسیر موضوعی قرآن و دومی تفسیر کامل قرآن که تحت عنوان تسنیم منتشر شده است.

تفسیر قرآن وی به شدت شیعی است. وی تفسیر قرآن به صورتی مستقل از راه ائمه شیعیان را به رسمیت نمی‌شناسد. ایشان یکی از شیعیان غالی است که عجیب‌ترین مدعیات شیعیان غالی را در تفسیر خود تکرار کرده است. به عنوان مثال می‌نویسد: امام حسین قبل از آفریده شدن فقیه بود و “پیش از این‌که وحی به مقام لفظ تنزل کند و در کسوت کلمات و حروف درآید معلوم آن حضرت بود” (آیت الله جوادی آملی، تسنیم، تفسیر قرآن کریم، مرکز نشر اسرأ، جلد ۳، ص ۱۱۷). علی بن ابی طالب قبل از حضرت آدم نبوت و رسالت پیامبر اسلام را تصدیق کرده است (پیشین، ص ۱۳۹).

مدیریت عالم هستی با ائمه است، آنان راسخان در علم‌اند و تأویل قرآن نیز فقط کار آنان است (تسنیم، جلد ۱۳، ص ۱۶۸). “حقیقتی در قرآن کریم نیست که اهل بیت به آن نرسیده باشند، چنان که اهل بیت نیز کمالی ندارند که قرآن کریم فاقد آن باشد…علی بن ابی طالب به کنه قرآن مهیمن رسیده است، به یقین از پیامبران دیگر برتر است” (تسنیم، ج ۱۴، ص ۴۶۶). صدها سخن غلوآمیزتر از اینها در تفسیر وی درباره ائمه وجود دارد.

یهودستیزی

آیت الله جوادی آملی یکی از یهودستیزان است. به برخی از مستندات این مدعا بنگرید:

“تفکر یهودیت و مسیحیت تا قیامت می‌ماند ولی با ذلت. یهودیان و مسیحیان همواره گرفتار اختلاف و ذلت خواهند بود” (تسنیم، ج ۱۴، ص ۴۰۲).

“امروز هیچ یهودی یا مسیحی‌ای نیست که عمل صالح داشته باشد، زیرا عمل صالح هر انسانی باید بر حجت زمانش منطبق شود و در عصر ما تنها عملی صالح است که موافق و منطبق با قرآن کریم و احکام و رهنمودهای عترت طاهره باشد” (تسنیم، ج ۱۴، ص ۴۰۴).

“ذلیل بودن یهودیان، از حیث مسکنت، نداشتن قدرت قیام و بیچاره بودن آنان است نه فقیر بودنشان. اکنون نیز تحت سیطره استعمارند و طناب دیگران را به گردن دارند، هر چند عده‌ای نیز مقهور آنان باشند… ذلت و مسکنت حاکم بر آنان را باید در تاریخ مذلت بارشان به نظاره نشست” (تسنیم، ج ۱۵، ص ۳۷۴).

جوادی آملی می‌نویسد که علت ذلت و مسکنت همیشگی یهودیان، قتل انبیا است. سپس می‌پرسد که این قتل در گذشته روی داده و این حکم نمی‌تواند به آینده سرایت داده شود. پاسخ او چنین است:”رضای به آن قتل و حق پنداشتن آن، که وصف متأخران و پسینیان است، زمینه خفت و زبونی آنان را فراهم کرده است” (تسنیم، ج ۱۵، ص ۳۷۶).

سخنان یهودستیزانه بسیاری در تفسیر او وجود دارد که ذکر آنها بر طول مقاله خواهد افزود.

قم فراموش شده

آن‌چه فقیهان تولید کرده و می‌کنند، فاقد دلربایی است. به همین دلیل با اکراه و اجبار و سرکوب تولیدات خود را به دیگران تحمیل می‌کنند. مراجع تقلید به واقع فاقد مرجعیت‌اند و مدتهاست که پیروی ندارند (رجوع شود به مقاله “نامرجعیت مرجعیت“).

همچون باستان‌شناسان به برساخته‌های دو هزار سال پیش می‌پردازند. با این تفاوت که باستان‌شناسان ما را با اعصار گذشته و فرهنگ گذشتگان آشنا می‌سازند، اما اینها مجازات‌ها و سبک زندگی بدوی مردم جزیره‌العرب قبل از اسلام را به همه به زور تحمیل می‌کنند.

با معنویت و اخلاق کاری ندارد، همه هدفشان دنیاست. برای سیطره بر قدرت‌های اقتصادی و سیاسی، اجرای برساخته‌های اعراب پیش از اسلام را واجب الهی به شمار می‌آورند. قم مرکز تولید علم و تمدن‌سازی نیست، مرکز تولید خشونت و سبک زندگی صدها سال قبل به نام خداوند است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*