خانه » مقاله » بعدازظهر روز هفتم / عقاید یک دلقک!

بعدازظهر روز هفتم / عقاید یک دلقک!

ffgujh54
بعد از مدت‌ها مجددا دیکتاتور به میدان آمده و احساس هراس می‌کند. ماجراهای دوم خرداد و اصلاح‌طلبان برای او تداعی شده و خواب و خوراک را از او گرفته است. نکند مجلس شورا دوباره همچون مجلس ششم شود؟ نکند مجلس خبرگان به تسخیر آن ملای زیرک درآید؟ پس از من چه می‌شود؟ نکند روحانی و تیمش فضا را اندکی برای مردم باز کنند تا اسلام به خطر افتد؟ اگر چنین شود چگونه پاسخ خدا را بدهم؟
اینها سوالاتی است که احتمالا روز و شب علی خامنه‌ای از خود می‌کند و وقتی به نتیجه نمی‌رسد ابتدا اعوان و انصار (یعنی از گله‌ی امامان جمعه گرفته تا نان به نرخ روزخوری به نام مصباح یزدی) را فرمان می‌دهد تا به دولت و مردم یورش ببرند و بعد هم خودش به میدان می‌آید و هشدار! می‌دهد.
دیکتاتور ایران نیز همچون همه‌ی دیکتاتوران تاریخ خود را حق می‌پندارد. می‌اندیشد اسلامی که او می‌شناسد برترین اسلام است و از این‌رو هرچه می‌گوید باید عمل شود. او هیچگاه نمی‌اندیشد که میلیون‌ها نفر مردم ایران از او بهتر می‌فهمند و عاقل‌تر از اویند، تنها می‌پندارد که چون یک شبه «جفتکی» انداخته و آیت‌الله و رهبر شده، بنابراین برگزیده‌ی خداست و باید پاسخ گوی او باشد.
واقعیت این است که ذهن دیکتاتوران متوهم را نمی‌توان حلاجی کرد. آنان به‌سبب وفور مدح‌ها دیوانه می‌شوند و در ذهن و خیالات‌شان مسائلی می‌گذرد که هیچ‌کس نمی‌داند چیست. اما از روی اقدامات و اعمال آنها می‌توان خوب فهمید که دیوانه شده‌اند و در دنیایی دیگر می‌زییند.

باری! امروز نیز دیکتاتور ایران به میدان آمد و سخنانی را بر زبان راند که احتمالا هزینه‌ی بالایی را در هفته‌های آتی برای دولت فراهم خواهد کرد و رانت‌خواران «دلواپس» با بل گرفتن از دیکتاتور متوهم دست به ماجراجویی خواهند زد.
خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان مجلس به‌طور خلاصه گفت: «کسانی که می‌خواهند، سازش و تسلیم در برابر زورگویان را ترویج و نظام اسلامی را متهم به جنگ طلبی کنند، مرتکب خیانت می‌شوند.»
وی خطاب به همه مقام‌های جمهوری اسلامی افزوده باید «بدانند که در حال مبارزه هستند و در مسیر ادامه مبارزه پیدایش و بقای نظام اسلامی قرار دارند.. این «مبارزه» تا زمانی ادامه خواهد داشت که جامعه بشری بتواند خود را از شَرّ جبهه استکبار و در رأس آن امریکا»‌ رها کند.. یکی از راه‌های ایستادگی و مبارزه در جهان، مجهز شدن نظام اسلامی است. بنابراین در شرایطی کنونی جهان چاره‌ای جز ادامه مبارزه و حاکم بودن تفکر مبارزه در همه امور کشور اعم از داخلی و خارجی وجود ندارد.»
این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ساعاتی پس از سخنان روحانی بیان شد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز طی یک سخنرانی با ذکر این‌که «امروز دیگر ابزار رادیو و تلویزیون کم‌کم به کنار گذاشته می‌شود و موبایل و اینترنت جای آن ابزار را پر می‌کند» گفت که «ما نمی‌توانیم از مدرن‌ترین ابزارهای فناوری فاصله بگیریم و نمی‌توانیم در سرعت … از دنیا عقب بمانیم.»
روحانی گفت: «ما امروز وظیفه داریم با همه ابزار ارتباطی که امروز دیگر ابزار رادیو و تلویزیون کم‌کم به کنار گذاشته می‌شود و موبایل و اینترنت جای آن ابزار را پر می‌کند و همه ابزار نو، خودمان را مجهز و برای یک نبرد بزرگ تبلیغی آماده کنیم. ما نمی‌توانیم از مدرنترین ابزارهای فناوری فاصله بگیریم، نمی‌توانیم در سرعت، ظرافت و هنر تاثیرگذاری از دنیا عقب بمانیم.. رسانه‌هایی که غرب امروز از لحاظ ابزار و تجهیزات در اختیار دارد و از نظر فناوری و تاثیرگذاری برای ما نقطه‌ای است که امروز نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است تا از همه آن ابزارها و فناوری‌ها برخوردار شویم.»
حسن روحانی در روزهای اخیر انتقادهای گوناگون دیگری را نیز ابراز کرده‌ و از آن‌جمله روز شنبه ۳ خرداد طی یک سخنرانی با توصیه به این‌ که «این‌همه هر روز در زندگی مردم دخالت نکنیم» این‌ گونه اظهارنظر کرد که «نمی‌شود مردم را با زور و شلاق به بهشت فرستاد».
وی روز ۲۸ اردیبهشت نیز از این که در جمهوری اسلامی ایران، «نخبگان به دلایل قومیتی، مذهبی و اعتقادات سیاسی کنار زده می‌شوند» انتقاد کرد. و حالا به‌دنبال صراحت بیشتر در سخنان او، خامنه‌ای مستقیما پا میدان گذاشته و پس از یک سکوت طولانی مصلحتی برای دولت خط و نشان کشیده است.

از باز شدن فضا می‌ترسند

امروز نیز همچون روزهای دیگر محافظه‌کاران و رانت‌خواران از یک‌سو و اصلاح‌طلبان هم با سخنان بدون عمل خود از سوی دیگر اظهار نظر کردند.

ابتدا نگاهی به اهم این اظهارات به‌صورتی تیتروار:

  • علی مطهری: از باز شدن فضا می‌ترسند، چون دروغ‌های پنج سال گذشته عیان می‌شود
  • محمد خاتمی: توافق هسته‌ای دور از دسترس نیست، در مورد حصر سکوت نکرده‌ایم، نمی‌دانم چرا حصر را برنمی‌دارند؟
  • اعتراف علی رضا زاکانی، نمانیده‌ی تندروی مجلس به نقش علی خامنه‌ای در حصر موسوی و کروبی
  • سالک: کسانی به دنبال شورای رهبری هستند دنبال براندازی نظام هستند می‌خواهند مجلس خبرگان را تسخیر کنند.
  • علی جنتی: دلواپسیم اما نه از جنس شما، دلواپس فضای دروغ و تهمت هستیم که گسترش پیدا کرده است.
  • روزنامه جوان: مه‌آفرید امیرخسروی به خاطر آبروی نظام اعدام شد.
  • هیات رئیسه جدید مجلس ایران انتخاب شد، لاریجانی رئیس ماند.
  • سایت نفتنا: چین اطلاعات منبع مشترک نفتی ایران را به عراق فروخته است
  • علی شکوری: سرخودها از دور توسط یک جریان خاص هدایت می‌شوند.
  • فاضل میبدی: گشت ارشاد نتیجه‌ی عکس داده است.
  • حسن عباسی: حقوق‌بشر غربی رابطه جنسی با محارم را تائید می‌کند!

نگاهی به همین تیترها نشان‌دهنده‌ی چند مساله است. هراس از تسخیر خبرگان، ذهن بیماران روانی همچون حسن عباسی، تکرار و ملال در جمهوری اسلامی و یک بلبشوی تمام عیار..

اما در مورد خبرگان واقعا حکومت جمهوری اسلامی احساس خطر کرده است. آنان هم نگران مرگ خامنه‌ای هستند که بیماری سرطانی است و هم از تلاش‌های هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان واهمه دارند. انرژی خفته‌ی مردم معترض به آنان هم بزرگ‌ترین کابوس حاکمیت است و خود بهتر از هرکسی می‌دانند تا چه میزان منفور مردمند.
باری! در ادامه‌ی همین وحشت از تسخیر خبرگان، امروز برای چندمین بار احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به «تسخیر» مجلس خبرگان رهبری توسط «جریانات سیاسی داخل کشور» هشدار داد. وی در این همایش گفت: «جریانات سیاسی داخل کشور و کسانی که دنبال شورای انقلاب هستند و می‌خواهند در مذاکره همه مشکلات را با آمریکا حل کنند به دنبال همان دو هدف فتنه‌گران هستند، اول براندازی نظام و دوم انداختن ستون خیمه نظام یعنی ولایت.»
نماینده اصفهان در مجلس افزود: «اگر آنها می‌گویند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را تسخیر می‌کنند فقط و فقط هدفشان تضعیف رهبری است. ملت ما هوشیار است و مجلس خبرگان قوی و مجلس شورای اسلامی ولایتی خواهد داشت.»

هشدار احمد سالک در مورد «تسخیر» مجلس خبرگان سومین هشدار نسبت به آینده مجلس خبرگان در ایران، طی کمتر از دو ماه است. قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان روز ۲۸ اردیبهشت با ذکر این‌که باید برای دوره بعد از علی خامنه‌ای «به فکر باشیم» از رأی‌دهندگان خواست تا در انتخابات آتی مجلس خبرگان «با هوشیاری هر چه تمام‌تر» عمل کنند. روز دهم فروردین،
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز در مورد آینده این مجلس سخن گفته و نسبت به «تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی» هشدار داده‌بود. وی در این باره گفته بود: «امروز عده‌ای که سنگر اول را فتح کرده‌اند، در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند. الان عده‌ای در حال طراحی هستند تا مجلس خبرگان رهبری و بعد شورای اسلامی را تصرف کنند و مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال نمایند.. آن‌ها نقشه‌های خطرناکیمی‌کشند و الان آنان می‌خواهند مجلس خبرگان رهبری را تصرف کنند زیرا تنها نهادی است که می‌تواند درباره رهبری تصمیم بگیرد.»
انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری قرار است اسفند ۱۳۹۴ یعنی کمتر از دو سال دیگر برگزار شود. اما نکته‌ی جالب اینجاست که اگرچه فیلتر همین مجلس هم در اختیار خود حکومت است یعنی با استفاده از شورای نگهبان می‌تواند هر کاری بکند، اما باز هم آنقدر منفور و متزلزل است که اینگونه وحشت کرده است.

لیلا حاتمی و کن

انتشار تصاویر روبوس لیلا حاتمی با ژیل ژاکوب با واکنش و حملات لفظی مقام‌های بیمار ایرانی روبرو شده بود با عذرخواهی این هنرمند محجوب و محبوب ایران ظاهرا به پایان رسید.

b1
خانم حاتمی، نخستین زن ایرانی که داور جشنواره فیلم کن شده، در پیامی که در رسانه‌ها منتشر شده تاکید کرده است که در تمام جشنواره‌هایی که حضور داشته، چه به عنوان بازیگر، داور یا شخص مستقل، همواره تلاش کرده است «موازین و اصول» را رعایت کند.
حاتمی در پیام خود با گفتن اینکه شرم دارد چنین توضیحاتی را ادا کند، اما از اینکه بوسیدن صورت ژیل ژاکوب، رئیس ۸۳ ساله آن جشنواره، ممکن است احساسات کسانی را در ایران جریحه دار کرده باشد، متاسف است.ابراز تاسف این هنرمند در پاسخ به ذهن بیمار کسانی همچون حسین بازجو و دیگران بود تا پس از بازگشت لیلا حاتمی، عرصه را برای او تنگ نکنند. اما در خصوص نامه‌ی لیلا حاتمی نکته ای قابل تامل است و آن هم وضعیت زن و مرد در حکومت‌های توتالیتر است.

به‌بیان دیگر: حکومتی می‌کوشد جسم و ذهن اتباع خود را در ورای محدوده‌ی حاکمیت‌اش مطیع نگه دارد، و هنرپیشه‌ای به هر بهانه (غم نان، کار، خانواده، هنر، و الخ) به «استیضاح ایدئولوژیک دولت» جواب داده، و به تخطی از اوامر حاکم اعتراف می‌کند.
اما ماجرا اینجاست که وقتی عباس کیارستمی، به عنوان مرد ایرانی، با «کاترین دنوو» فرانسوی دیده‌بوسی کرد، هرگز وادار به اعتراف و عذرخواهی نشد؛ اما خانم حاتمی چرا و کلا زنان در ایران اینگونه هستند.
یعنی «زن ایرانی» به شکلی مضاعف محکوم می‌شود: عذرخواهی لیلا حاتمی، در واقع یعنی که در رژیم زن‌ستیز ایران، این هنرمند هم توسط دیگران و هم توسط خود محکوم شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*